A
Typiskt Kompressorfel om du har 230v mellan svart och blå på PTC'n
Missfärgningen är normal
Bygla svart och brun på kompressorn för att få kontinuerlig drift
Denna kompressor tillverkare är int så bra.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A
Motorskyddet dvs överströmsreläet sitter inne i kompressorn
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Motorskyddet dvs överströmsreläet sitter inne i kompressorn
electroluxaren skrev:
Motorskyddet dvs överströmsreläet sitter inne i kompressorn
Ok, men är inte motorskyddet den runda pucken jag plockade ut från kopplingsboxen på kompressorn. När jag googlar på den "AE 25 FY 6" står det iallafall
 
A
V VallValle skrev:
Ok, men är inte motorskyddet den runda pucken jag plockade ut från kopplingsboxen på kompressorn. När jag googlar på den "AE 25 FY 6" står det iallafall
Det är möjligt att det är så oxå Mät linningen då ser du.
 
A
Hur eller hur är det kompressorfel
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hur eller hur är det kompressorfel
Menar du att själva kompressorn garanterat är paj och du tror inte jag får igång den genom att byta motorskyddet eller PTC'n ?

Om du ser på bilden jag la upp så när jag kopplar in kylskåpet försöker den dra igång kompressorn under 10-15 sekunder och då har jag 230V från den svarta pilen (Blå kabel) mot alla de röda pilarna. DVS både in och och ut på motorskyddet, men också på PTC'n.
Men efter 10-15 sekunder knäpper det till och då tappar jag 230V på utgående pinne motorskyddet, dvs den översta röda pilen på bilden. Motorskyddet slår ifrån. 3-4 minuter senare upprepas samma sak och den försöker igen starta kompressorn...
Kylskåpets komponenter med röda och svarta pilar som visar strömriktning till motorskydd och PTC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är möjligt att det är så oxå Mät linningen då ser du.
Mellan vilka pinnar på kompressorn ska jag mäte lindningen och vilket resultat ska jag förvänta mig för att den är hel resp trasig ? :)
 
Jag mätte resistansen mellan alla pinna på kompressorn. Det var ca: 28 Ohm mellan alla pinnar utom melllan de två markerade på bilden, där verkade det vara kortis, dvs 0.16 Ohm.
Antar att detta betyder dömt att misslyckas, kompressorn är bränd alltså ??
Bild på en kompressor med mätvärden, visar låg resistans på 0.16 Ohm mellan två markerade pinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A
V VallValle skrev:
Jag mätte resistansen mellan alla pinna på kompressorn. Det var ca: 28 Ohm mellan alla pinnar utom melllan de två markerade på bilden, där verkade det vara kortis, dvs 0.16 Ohm.
Antar att detta betyder dömt att misslyckas, kompressorn är bränd alltså ??
[bild]
Japp
Där borde det varanått runt 35ohm
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Japp
Där borde det varanått runt 35ohm
Ok, då ger jag upp. Då blir det tippen för kylskåpet så köper jag nytt istället. Att laga en kortsluten kompressorn låter för avancerat.
:(
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
A
V VallValle skrev:
Ok, då ger jag upp. Då blir det tippen för kylskåpet så köper jag nytt istället. Att laga en kortsluten kompressorn låter för avancerat.
:(
Går alltid att byta kompressor behövs bara gassvets vakumpump våg och ny gas.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.