Hej! Jag har ett Husqvarna kylskåp som har 13 år på nacken och slutade kyla idag.
Det är ett QR2089W med ett vred på framsidan och ett kretskort. (Hittar ingen tradionell termostat)

Däremot öppnade jag kopplingsboxen till kompressorn och upptäckte tre saker jag behöver råd om.
1. På insidan plastskyddet för kompressor-kopplingsboxen var det som metallspån. Kan det vara från något relä som gått sönder?

2. När skåpet är inkopplat försöker det klicka igång kompressorn var 1-2 minut med ett "klick". Men efter 10 sekunder så kommer klicket igen som att den ger upp att starta, eller att den slår ifrån kompressorn.
Kan det vara motorskyddet eller rentav kompressornsom gett upp?

3. Sitter det ingen traditionell termostat på dom har kylskåpen? Själva vredet för temp på framsidan går ju bara till ett kretskort på ovansidan och därifrån går sedan en sladd med 3 ledare som kopplas in på kompressorn-kopplingsboxen.
Bifogar bild på kompressorkopplingen samt skåpet.

Finns det något sätt att åtminstone tillfälligt försöka få igång kylan?
 
  • Kompressorns kopplingsbox i ett äldre Husqvarna kylskåp med synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit Husqvarna kylskåp modell QR2089W med temperaturvred och grön strömindikator på framsidan, placerad i köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A
V VallValle skrev:
Hej! Jag har ett Husqvarna kylskåp som har 13 år på nacken och slutade kyla idag.
Det är ett QR2089W med ett vred på framsidan och ett kretskort. (Hittar ingen tradionell termostat)

Däremot öppnade jag kopplingsboxen till kompressorn och upptäckte tre saker jag behöver råd om.
1. På insidan plastskyddet för kompressor-kopplingsboxen var det som metallspån. Kan det vara från något relä som gått sönder?

2. När skåpet är inkopplat försöker det klicka igång kompressorn var 1-2 minut med ett "klick". Men efter 10 sekunder så kommer klicket igen som att den ger upp att starta, eller att den slår ifrån kompressorn.
Kan det vara motorskyddet eller rentav kompressornsom gett upp?

3. Sitter det ingen traditionell termostat på dom har kylskåpen? Själva vredet för temp på framsidan går ju bara till ett kretskort på ovansidan och därifrån går sedan en sladd med 3 ledare som kopplas in på kompressorn-kopplingsboxen.
Bifogar bild på kompressorkopplingen samt skåpet.

Finns det något sätt att åtminstone tillfälligt försöka få igång kylan?
Brukar gå att koppla sig förbi termostaten..
Så gjorde jag på ett av mina kylskåp och monterade en timer istället.. i vägguttaget..
Så den går 15 min per timme..
 
Maskintok skrev:
Brukar gå att koppla sig förbi termostaten..
Så gjorde jag på ett av mina kylskåp och monterade en timer istället.. i vägguttaget..
Så den går 15 min per timme..
Jo, jag hade tänkt göra så. Men jag hittar inte termostaten på kylskåpet. Vredet på framsidan är nämligen ut att gå direkt till ett kretskort.

Sen är det ju också som jag skrev att kylskåpet "försöker" klicka igång lite nu och då men kompressorn startar liksom inte och tillslut "klickar" det liksom ifrån...
 
A
V VallValle skrev:
Jo, jag hade tänkt göra så. Men jag hittar inte termostaten på kylskåpet. Vredet på framsidan är nämligen ut att gå direkt till ett kretskort.

Sen är det ju också som jag skrev att kylskåpet "försöker" klicka igång lite nu och då men kompressorn startar liksom inte och tillslut "klickar" det liksom ifrån...
Du får nog gå förbi kretskortet totalt och lägga ström på kompressorn direkt isåfall..
 
Maskintok skrev:
Du får nog gå förbi kretskortet totalt och lägga ström på kompressorn direkt isåfall..
Ok!
Har du någon aning om vad som är vad om jag ska bygla på kompressor-kopplingen.
På bilden ser du den gråa sladden som kommer från kretskortet. Den består av en blå, en svart och en brun kabel.
Vilka kan jag bygla av dessa tre?

Jag misstänker att den svarta är till motorskyddet eller? Antar att det är pinnen där svart kabel sitter som ska byglas med pinnen der antingen blå.eller brun kabel sitter.
 
V VallValle skrev:
Ok!
Har du någon aning om vad som är vad om jag ska bygla på kompressor-kopplingen.
På bilden ser du den gråa sladden som kommer från kretskortet. Den består av en blå, en svart och en brun kabel.
Vilka kan jag bygla av dessa tre?

Jag misstänker att den svarta är till motorskyddet eller? Antar att det är pinnen där svart kabel sitter som ska byglas med pinnen der antingen blå.eller brun kabel sitter.
Kan
V VallValle skrev:
Ok!
Har du någon aning om vad som är vad om jag ska bygla på kompressor-kopplingen.
På bilden ser du den gråa sladden som kommer från kretskortet. Den består av en blå, en svart och en brun kabel.
Vilka kan jag bygla av dessa tre?

Jag misstänker att den svarta är till motorskyddet eller? Antar att det är pinnen där svart kabel sitter som ska byglas med pinnen der antingen blå.eller brun kabel sitter.
Kan förresten också nämna att kompressorn är ganska varm mest hela tiden...
 
A
du får nog mäta upp vilken som är vad.
kommer inte ihåg.
 
Maskintok skrev:
du får nog mäta upp vilken som är vad.
kommer inte ihåg.
Efter lite googlande och funderande så tror jag faktiskt inte det är termostaten.
Jag tror det är startrelät till kompressorns och kanske PTC'n som exploderat/brunnit.
Kylskåpet försöker ju starta kompressorn med jämna mellanrum utan att lyckas.
Det var dessutom någon form av spån/metallspån på kontakterna i kopplingarna där startrelät sitter.
Kompressorn blir dessutom väldigt varm, vilket tyder på att den är spänningssatt men vill inte starta.

Men frågan är om start-relät / ptc går att testa eller bygla tillfälligt på något.sätt för att veta om det är värt att köpa ett helt nytt startrelä...
 
V VallValle skrev:
Efter lite googlande och funderande så tror jag faktiskt inte det är termostaten.
Jag tror det är startrelät till kompressorns och kanske PTC'n som exploderat/brunnit.
Kylskåpet försöker ju starta kompressorn med jämna mellanrum utan att lyckas.
Det var dessutom någon form av spån/metallspån på kontakterna i kopplingarna där startrelät sitter.
Kompressorn blir dessutom väldigt varm, vilket tyder på att den är spänningssatt men vill inte starta.

Men frågan är om start-relät / ptc går att testa eller bygla tillfälligt på något.sätt för att veta om det är värt att köpa ett helt nytt startrelä...
Har nu demonterat startrelät på kompressorn och PTC'n såg bränd ut, åtminstone på utsidan...

Undrar om det är värt att prova köpa en ny startup-relä-enhet....
 
  • Närbild på bränd PTC i en demonterad startrelä-enhet för kompressor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterat startrelä till kompressor med synlig brännskada på PTC-enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en elektrisk komponent med spår av brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att jag nu tagit ut Ptc-motsåndet som jag trodde var bränt pga att det var bränd plast runt om motståndet i kåpan. PTC motståndet visar dock runt 15 ohm, vilket den modellen ska ligga på. Märkligt att det verkar vara helt.

Kanske rentav är kompressorn som packat ihop då... :(
 
  • Hand som håller ett PTC-motstånd med tydliga etikettskrifter, inga synliga brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VallValle skrev:
Husqvarna kylskåp som har 13 år på nacken
Gammalt? Vår Husqvarna.kyl/frys står det "Made in West Germany" på.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Gammalt? Vår Husqvarna.kyl/frys står det "Made in West Germany" på.
Haha, ja...allt är relativt.
 
Nu har jag mött upp inte bara ptc motståndet till 15 ohm utan också kollat att "overload protection" komponenten visar 1.6ohm, dvs inte är bränd.

Men konstigt ändå att PTC'n visst 15ohm men det har blivit alldeles bränt runt plasten där det sitter..
 
  • Hand håller en komponent vid eluttag med bränt plastområde och trådar som syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VallValle skrev:
Nu har jag mött upp inte bara ptc motståndet till 15 ohm utan också kollat att "overload protection" komponenten visar 1.6ohm, dvs inte är bränd.

Men konstigt ändå att PTC'n visst 15ohm men det har blivit alldeles bränt runt plasten där det sitter..
Rengjorde PTC motståndet ordentligt och satte tillbaka allting och mätte en hel del.

Det är tydligt att det är överströms-skyddet som slår ifrån efter 10-15 sek men jämna intervall. "Termostaten/från vredet" leder hela tiden fram ström till "överströms-pucken" och under 10-15 sek har jag även spänning på utgående pinne från överströms-pucken in i kompressorn. Har även spänning in i PTC motståndet. Men sen säger det klick och överströms-skyddet slår ifrån...
Efter några minuter försöker den igen....osvosv
 
V VallValle skrev:
Rengjorde PTC motståndet ordentligt och satte tillbaka allting och mätte en hel del.

Det är tydligt att det är överströms-skyddet som slår ifrån efter 10-15 sek men jämna intervall. "Termostaten/från vredet" leder hela tiden fram ström till "överströms-pucken" och under 10-15 sek har jag även spänning på utgående pinne från överströms-pucken in i kompressorn. Har även spänning in i PTC motståndet. Men sen säger det klick och överströms-skyddet slår ifrån...
Efter några minuter försöker den igen....osvosv
Jagar just nu reservdelar för att testa byta i första hand motorskyddsrelät/överlastskyddet samt i andra hand PTC motståndet.
Omöjligt att hitta på en helg, så jag får försöka beställa online.

Men är det någon som vet om man kan felsöka om t.ex motorskyddet är det som är trasigt. Både PTC och motorskyddet verkar bra när jag mäter på dom lösa med multimeter. Men eftersom det var en massa "metallspån" inne i kopplingsdosan misstänker jag att motorskyddet kanske inte är helt hundra.

Vågar man t.ex. tillfälligt koppla förbi motorskyddet för att se om kompressorn hoppar igång då eller är det för vanskligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.