Pucco skrev:
Högupplösta bilder på förpackningens båda sidor.
Ingen nolla eller jord behövs. Samma koppling på 230V och 400V varianterna.
230V varianten har nolla-fas in.
400V varianten har fas-fas in.

I din koppling har man nog använt skyddsjord som "tändtråd" till elementet för att man bara hade en sån 4-ledarkabel när man kopplade in elementet.
Tusen tack!
 
Då kvarstår frågan om 400V varianten fungerar på 230V. Det är fullt möjligt, men inte säkert. Det är knappast för skojs skull som de byggt den i två varianter. Jag använder för närvarande ett 400V element med elektronisk termostat kopplat till 230V. Det fungerar om än givetvis med reducerad effekt.
 
Jag tror att det skiljer på förkopplingsmotståndet till Triac s drivelektronik( (ic-krets).

Den jobbar inte med vinkelstyrning som en dimmer. Den jobbar med hela halvperioder och har nollgenomgångsdetektor. Man har en total cykeltid på c:a 40 s och värme regleringen styrs av hur länge elementet spänningsmatas under den perioden. Exempel: en 800 w radiator matas 10 s under totalt 40 s , då blir ekvalent effekt 200 w. Är det stor skillnad mellan är värdet och bör värdet, då matas elementen kontinuerligt eller inte alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Jag tror att det skiljer på förkopplingsmotståndet till Triac s drivelektronik( (ic-krets).

Den jobbar inte med vinkelstyrning som en dimmer. Den jobbar med hela halvperioder och har nollgenomgångsdetektor. Man har en total cykeltid på c:a 40 s och värme regleringen styrs av hur länge elementet spänningsmatas under den perioden. Exempel: en 800 w radiator matas 10 s under totalt 40 s , då blir ekvalent effekt 200 w. Är det stor skillnad mellan är värdet och bör värdet, då matas elementen kontinuerligt eller inte alls.
Det var intressant att få den förklaringen, jag har sett att den pulsar ganska sakta vilket ju också gör att man inte får så mycket snabba spänningsförändringar i styrningen.

Jag har faktiskt ett par 400V element som också blev över.

Jörgen
 
Vill man ha ett riktigt hempularprojekt så kan man leta reda på effektmotståndet som är till spänningsmatningen åt elektroniken och byta det till ett med en lägre resistans. Man bör nog göra det snarare som en utmaning och en kul grej än för att det är ett rationellt sätt att få till en termostat. Men som sagt är det fullt tänkbart att den fungerar med 230V i alla fall.

Off topic angående regleringen. De riktigt gamla elektroniska termostaterna har en RC-krets för timingen och en analog lösning för regleringen. Periodtiden blir oberoende av nätfrekvensen och tilltiden kan bli vad som helst.

De nyare har ofta en 11-bitars räknare som räknar perioder på matningsspänningen. 2048 perioder med 50 Hz ger 40,96 sekunder periodtid. Kopplar man elementet till 60 Hz blir det i stället en periodtid på 34,13 sekunder. Tilltiden styrs av ett 4-bitars värde så att den kan anta ett av 15 fasta värden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Avermo, jag tror att Du retas lite. Det kan inte hjälpas att man blir lite sugen. I September går jag i pension och då kanske man hinner ge sig på sådana projekt.

Jörgen
 
Vad vore byggahus.se utan överarbetade hempularprojekt med mediokert resultat? Vill du ha en större utmaning kan du ju bygga en egen termostat också. Gärna med PID-reglering och framkoppling av utomhustemperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.