5 683 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Gammal väggtermostat för derektverkand el, någon som minns?
Tusen tack!Pucco skrev:Högupplösta bilder på förpackningens båda sidor.
Ingen nolla eller jord behövs. Samma koppling på 230V och 400V varianterna.
230V varianten har nolla-fas in.
400V varianten har fas-fas in.
I din koppling har man nog använt skyddsjord som "tändtråd" till elementet för att man bara hade en sån 4-ledarkabel när man kopplade in elementet.
Då kvarstår frågan om 400V varianten fungerar på 230V. Det är fullt möjligt, men inte säkert. Det är knappast för skojs skull som de byggt den i två varianter. Jag använder för närvarande ett 400V element med elektronisk termostat kopplat till 230V. Det fungerar om än givetvis med reducerad effekt.
Jag tror att det skiljer på förkopplingsmotståndet till Triac s drivelektronik( (ic-krets).
Den jobbar inte med vinkelstyrning som en dimmer. Den jobbar med hela halvperioder och har nollgenomgångsdetektor. Man har en total cykeltid på c:a 40 s och värme regleringen styrs av hur länge elementet spänningsmatas under den perioden. Exempel: en 800 w radiator matas 10 s under totalt 40 s , då blir ekvalent effekt 200 w. Är det stor skillnad mellan är värdet och bör värdet, då matas elementen kontinuerligt eller inte alls.
Den jobbar inte med vinkelstyrning som en dimmer. Den jobbar med hela halvperioder och har nollgenomgångsdetektor. Man har en total cykeltid på c:a 40 s och värme regleringen styrs av hur länge elementet spänningsmatas under den perioden. Exempel: en 800 w radiator matas 10 s under totalt 40 s , då blir ekvalent effekt 200 w. Är det stor skillnad mellan är värdet och bör värdet, då matas elementen kontinuerligt eller inte alls.
Redigerat:
Det var intressant att få den förklaringen, jag har sett att den pulsar ganska sakta vilket ju också gör att man inte får så mycket snabba spänningsförändringar i styrningen.Tobbe_3 skrev:Jag tror att det skiljer på förkopplingsmotståndet till Triac s drivelektronik( (ic-krets).
Den jobbar inte med vinkelstyrning som en dimmer. Den jobbar med hela halvperioder och har nollgenomgångsdetektor. Man har en total cykeltid på c:a 40 s och värme regleringen styrs av hur länge elementet spänningsmatas under den perioden. Exempel: en 800 w radiator matas 10 s under totalt 40 s , då blir ekvalent effekt 200 w. Är det stor skillnad mellan är värdet och bör värdet, då matas elementen kontinuerligt eller inte alls.
Jag har faktiskt ett par 400V element som också blev över.
Jörgen
Vill man ha ett riktigt hempularprojekt så kan man leta reda på effektmotståndet som är till spänningsmatningen åt elektroniken och byta det till ett med en lägre resistans. Man bör nog göra det snarare som en utmaning och en kul grej än för att det är ett rationellt sätt att få till en termostat. Men som sagt är det fullt tänkbart att den fungerar med 230V i alla fall.
Off topic angående regleringen. De riktigt gamla elektroniska termostaterna har en RC-krets för timingen och en analog lösning för regleringen. Periodtiden blir oberoende av nätfrekvensen och tilltiden kan bli vad som helst.
De nyare har ofta en 11-bitars räknare som räknar perioder på matningsspänningen. 2048 perioder med 50 Hz ger 40,96 sekunder periodtid. Kopplar man elementet till 60 Hz blir det i stället en periodtid på 34,13 sekunder. Tilltiden styrs av ett 4-bitars värde så att den kan anta ett av 15 fasta värden.
Off topic angående regleringen. De riktigt gamla elektroniska termostaterna har en RC-krets för timingen och en analog lösning för regleringen. Periodtiden blir oberoende av nätfrekvensen och tilltiden kan bli vad som helst.
De nyare har ofta en 11-bitars räknare som räknar perioder på matningsspänningen. 2048 perioder med 50 Hz ger 40,96 sekunder periodtid. Kopplar man elementet till 60 Hz blir det i stället en periodtid på 34,13 sekunder. Tilltiden styrs av ett 4-bitars värde så att den kan anta ett av 15 fasta värden.
Redigerat:
Avermo, jag tror att Du retas lite. Det kan inte hjälpas att man blir lite sugen. I September går jag i pension och då kanske man hinner ge sig på sådana projekt.
Jörgen
Jörgen
Vad vore byggahus.se utan överarbetade hempularprojekt med mediokert resultat? Vill du ha en större utmaning kan du ju bygga en egen termostat också. Gärna med PID-reglering och framkoppling av utomhustemperaturen.
Nu vet jag att Du retas.
Jag har faktiskt en (dubbel) termostat med tyristorstyrning där jag kan justera hystresen (känsligheten) som jag byggde för ett öh.. projekt.
Ja överarbetade halvbra projekt är verkligen kul.
Jag länkar till ett annat här
http://elektronikforumet.com/forum/...sid=8c2812a72d06a9f0649e8e28f77d42e2&start=45
Jörgen
Jag har faktiskt en (dubbel) termostat med tyristorstyrning där jag kan justera hystresen (känsligheten) som jag byggde för ett öh.. projekt.
Ja överarbetade halvbra projekt är verkligen kul.
Jag länkar till ett annat här
http://elektronikforumet.com/forum/...sid=8c2812a72d06a9f0649e8e28f77d42e2&start=45
Jörgen
Liknande trådar
-
El-fundering - varför från PE i HC till N på JFB i UC? (Gammal inst.)
El -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Gammal informationsfattig detaljplan
Bygglov -
Råd om effektiv dränering för att lösa källarproblem i gammalt hus
Grund & Markarbeten -
Söker gammalt kök/bänkskåp/bänkskiva 120 cm för renovering av torp-kök
Köpes, Hyres & Bytes