Krassegrand skrev:
Kanon!
Jag har ingen brådska men vore tacksam om Du någon gång kunde kolla vilken sladd som är fas, fas och nolla.

Tack på förhand!
Jörgen
Är inte hemma nu. Återkommer på sö em med bilder.

Redigerat:
pegee skrev:
Är inte hemma nu. Återkommer på sö em med bilder.
Perfekt!

Jörgen

Arnodt skrev:
Malmbergs "Rumstermostat, Elektronisk, 400-2500W, 400V, Fast" ser ju nästan precis ut som den Krassegrand har.
Då är nog elschemat för dem ca lika.
Här är manualen för Malbergs:
[länk]

Om det stämmer så blir det ännu mer troligt att jag syndat. :confused:
Dessutom är det så att vi har jordfelsbrytare i hela huset så mixtrande med jorden har varit tabu hela tiden.

Jörgen

Är det kopplat någon nolla och skyddsjord till den där överhuvudtaget? Är det inte så att det är två faser in och två ut och förmodligen var den enda 4-ledade kabeln man hade när den skulle kopplas in en 4G1.5, så man använde den blåa och gulgröna till ena fasen... Kanske.

Om man tittar på bilden i det första inlägget så tror jag att det är så att i den ena plinten sitter nolla och jord (svart och gulgrön) i den högra plinten sitter en fas in (blå) och fas ut (brun). Dosan är bortkopplad nu så jag kan inte mäta på den.

Jörgen

Men har du tittat vart det är vidarekopplat från den vänstra plinten? Det ser ut på bilden som att båda går in i strömbrytaren som i så fall är tvåpolig. Det borde vara enkelt att verifiera och om så är fallet kan du avskriva misstanken om att det skulle vara en jord som är gulgrön. Jorden går aldrig genom en strömbrytare. Och en nolla har ingenting att göra i en 400V termostat.

Det finns en sak till du kan göra. Triacen bryter bara ena fasen. Den andra går obruten genom kretskortet. Slå till strömbrytaren om mät om du har kontakt mellan höger anslutning i den vänstra plinten och höger anslutning i den högra plinten. Har du inte det så provar du vänster mot vänster. Sedan höger mot vänster och vice versa.

Jag är näst intill säker på att vänster plint är faser och höger är ut till elementet. Det kan du verifiera genom att kontrollera att vänster plints båda anslutningar går till strömbrytaren och att en av polerna i vänster plint har kontakt med en av polerna i höger plint när strömbrytaren är till.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Lägg den i nåt dammigt skåp i garaget, och handla en ny, billiga och mer exakta.

Har en oöppnad förpackning med beskrivning på baksidan.
Vill du ha en högupplösta bilder jag kan skicka om du vill.
Instruktioner för installation av Edström Energy-produkt med diagram och steg-för-steg beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oöppnad förpackning av Perfectum Spartemostat med installationsinstruktioner och litet barn.
Skapa konto

Pucco skrev:
Har en oöppnad förpackning med beskrivning på baksidan.
Vill du ha en högupplösta bilder jag kan skicka om du vill.
Ja tack jättegärna!

Utifrån vad jag kan se på bilden har jag syndat!

Jörgen

Husqvarna220Ac skrev:
Lägg den i nåt dammigt skåp i garaget, och handla en ny, billiga och mer exakta.
jamen.... då missar man ju den här grejen med att fixa något...
Jag kan inte försvara det med logik men det känns bra. :p

Jörgen

Husqvarna220Ac skrev:
Kom just på detta.
Har Du också ett gammalt skåp i garaget med en massa skräp som man borde slänga?
Jag har bestämt redan i vintras att när vädret blir fint så ska jag tömma garaget och sätta tillbaka det som ska vara där i ordning. Sedan tar det säkert flera år innan jag hittar saker igen. :)

Jörgen

Högupplösta bilder på förpackningens båda sidor.
Ingen nolla eller jord behövs. Samma koppling på 230V och 400V varianterna.
230V varianten har nolla-fas in.
400V varianten har fas-fas in.

I din koppling har man nog använt skyddsjord som "tändtråd" till elementet för att man bara hade en sån 4-ledarkabel när man kopplade in elementet.

• Instruktionsblad för termostat med kopplingsscheman och beskrivning av inställningar.
    Skapa konto
  • En bild av en Perfectum Spartemostat förpackning med installations- och felsökningstips, invid en liten flicka i klänning.
    Skapa konto
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Så här:

Elektrisk installation med felaktig användning av gul/grön tråd som fas eller nolla, öppet vägguttag, förtydligande text.
Skapa konto

På den bild som Krassegrand lagt upp är gul/grön använt som fas eller nolla!!!!!!
FÖRBJUDET!!!!

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
pegee skrev:
På den bild som Krassegrand lagt upp är gul/grön använt som fas eller nolla!!!!!!
FÖRBJUDET!!!!
Jag vet inte hur jag ska förklara bort detta!
jag låter den förseelsen glida in i glömskans sälla jaktmarker och lovar att aldrig göra om det.

Jörgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.