Hej!
Jag ar en sån här gammal termostat över sen den senaste renoveringen hemma och kommer inte ihåg vad den heter eller ens var jag köpte den. Jag vet bara att den har fungerat helt perfekt hela tiden.
Jag tänkte använda den på ett annat ställe men är lite osäker på hur jag ska koppla den.

20170422_164154_zpsy1rreslm.jpg

20170422_155910_zpspnmj0t2z.jpg

Jörgen

Inget elschema på baksidan av locket?

Nej!

20170422_181237_zps8o4fcd0s.jpg

På baksidan av dosan är bara en pil för upp.

Jörgen

Redigerat:
Jag har exakt en sådan termostat. Det är en tyristorstyrning för elelement. Den har fyra anslutningar. Två parter in och två parter ut. Jag har ingen bild nu på anslutningen, men kan fixa om det behövs.

Kanon!
Jag har ingen brådska men vore tacksam om Du någon gång kunde kolla vilken sladd som är fas, fas och nolla.

Tack på förhand!
Jörgen

Det står på plåtlocket över elektroniken att det är 400 Volt. Styr den el-element på 400 Volt, som behöver 2 faser?
Finns det 2 ledare är då kanske båda faser? Men elektroniken kanske behöver nolla.

Det är 3 sladdar in. Jord fas och nolla (tror jag) och en (brun) sladd ut.
Ja de element jag använde den till är på 400V men det jag tänkte ha den till är på 240V så jag tror att det är just så som Du säger.
Jag tror dock att man kan ha den också till 240V-element. Kanske måste man koppla på ett annat sätt.

Jörgen

Redigerat:
Är det bara fyra trådar in? Vet du vart trådarna tar vägen så att du kan titta i andra änden? Det verkar rimligt att den ena plinten är inkommande medan den andra är utgående. Jag skulle i så fall gissa på att den vänstra plinten är inkommande faser då den sitter alldeles intill strömbrytaren. Om det stämmer så har någon syndat ordentligt genom att använda gulgrön till fas.

Det står min 600 W där också. Betyder det att den som minimum ger ett el-element 600 W?
Den kanske behöver en viss minsta resistans i el-elementet den ska styra för att fungera? Men det verkar besynnerligt.
Termostaten ser ut som vore den från ca 1980.

Har du tillgång till ett mätinstrument? Om du mäter spänning mellan anslutningarna när strömbrytaren är avslagen borde det gå att räkna ut om det är som jag misstänker att inkommande faser är svart och gulgrön.

Det kan fungera med 230V också, men det är inte säkert. Elektroniska termostater brukar finnas i två modeller. En för 400V och en för 230V.

Minst 600W betyder att elementet man ansluter till den skall ha en märkeffekt på minst 600W.

Termostaten är sannolikt betydligt nyare än 1980 då den är märkt 400V och inte 380V.

Redigerat:
Ja det verkar som att den kräver minst 600W.
Jag har installerat den i huset som vi köpte 1983 så det måste vara senare än så.

Jag tror inte att jag har syndat så illa att jag valt gulgrön till fas, jag är rätt säker på ett den är jord.

Jörgen

Elektrikern klippte sladdarna när vi bytte ut elementen så jag kan inte kolla exakt hur den satt.

Jörgen

Jag ser nu att den ligger på ett bord och alltså inte är inkopplad längre. Går det att lyfta upp den vänstra plinten? Kan du se om dess båda anslutningar går till strömbrytaren? Gör de det så är det inkommande faser. Från hörnet under plinten så att man inte helt ser på bilden var det är anslutet går en blå och en brun tråd. Ingen gulgrön. Och lådan är i plast så jorden kan inte vara ansluten direkt från plinten till lådan. Jag tror att du är en syndare i alla fall.:D

Krassegrand skrev:
Hej!
Jag ar en sån här gammal termostat över sen den senaste renoveringen hemma och kommer inte ihåg vad den heter eller ens var jag köpte den.
Dessa termostater fanns att köpa hos bland annat clas i sjön runt millennieskiftet.

Idag finns en liknande modell att hitta under benämningen Malmbergs rumstermostat, men givetvis inte hos clas då de har slutat med alla vettiga produkter.

Avemo skrev:
Jag tror att du är en syndare i alla fall.:D
Informationen ser onekligen ut så men jag har känt mig länge och väl och har svårt för att tro att jag skulle gjort så. :p

Jag skulle gärna se en kopplingsinstruktion på detta.

Jörgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.