Hej hej

Har flyttat till ett hus med en gammal tv antenn på. Har precis skaffat boxer och försökte installera den men den hittar inga kanaler, har ingen signalstyrka. den visar någon reaktion på signal på kanal 25 och kanal 29. Har varit hos grannen med 1 av  digitalboxarna och den fungerar utan problem. Någon sa till mig att jag troligtvis måste rikta om antennen men om jag kollar på de intilliggande husen så ser den ut att vara riktad åt samma håll. eller är det ett lite spel det rör sig om när man riktar?

Om jag nu måste byta antenn, vad ska jag välja?  :-/

en uhf antenn eller dvb-t antenn?  kommer att sätta den där den andra sitter.. på taket om jag nu inte får i ordning på den gamla. Bor ca 4-5 mil från närmaste mast (enligt terracoms hemsida). på en del antenner som jag har tittat på måste man ha ström till någon förstärkare som medföljer, hur löser man det om antennen är på taket?

vad har en vhf antenn för funktion nu när det är digitalt?  

Kör helt med vedeldning, hur högt måste egentligen antennen sitta ovanför skorstenen för att inte ta skada av värmen?

Är tacksam för svar och förslag på antenner om jag måste byta, är helt novice på området. kanske ska tillägga att jag bor i kumla där det analoga nätet är nedsläckt


cheers
 
Hade mycket hjälp av denna sida när jag nyligen skulle ha igång marksänd digital-TV. Har satt upp den gitterantenn som rekommenderas på sidan på väggen och det fungerar bra (bor c:a 5 mil från masten och har en massa kullar och skog runt omkring mig).

http://tekniken.se/tv/

VHF-antennen kan du f.ö. plocka ner. Har ingen funktion längre då alla digitala kanaler finns på UHF.
 
Jag ska försöka bringa lite klarhet i detta med antennproblem man kan få vid byte till marksänd digitalTV;
De analoga sändningarna ligger/låg inom tre delband; VHF, låg UHF och hög UHF
VHF: kanal 2-4, frekvenser 50-62 Mhz
Låg UHF: kanal 5-12, frekvenser 175-225 Mhz
Hög UHF: kanal 21-69, frekvenser 470-855 Mhz

En typisk antenn för VHF är två st 3-meters pinnar, horisontella
En typisk låg-UHF-antenn är en "kratta" med 3-8 pinnar, ca 40 cm långa
En typisk hög-UHF-antenn är en "kratta" med 10-30 pinnar, ca 10-20 cm långa.
Låg UHF och hög UHF kombinerades ofta i samma "kratta"

AnalogTV: varje kanal=frekvens bär på en TV-kanal
DigitalTV: varje kanal=frekvens är en transponder som bär på 2-5 TV-kanaler.

På frågan om den gamla antennen kommer att funka, eller varför det inte funkar för digitalTV, gör så här:
Kolla här: http://www.teracom.se/?page=5185
Leta upp din analoga TV-sändare, notera vilka kanaler 1an, 2an och 4an ligger på.
Kolla sedan i "omvandlingstabell analogTV" på samma sida, omvandla kanalnumrerna till frekvenser.
Kolla sedan upp din digitalTVsändare, vilka kanaler sänder den på?
Omvandla dessa till frekvenser.

Om du ex. hade anlog TV2 på kanal 48 = 690 Mhz som antennen funkade till, och dina digitala sändningar ligger på kanalerna 30, 36, 40 och 44, då ligger de lägre i frekvens än den gamla TV2an, då funkar det säkert. Men om du tog emot TV2 på en kanal lågt ner i högaUHF-bandet, ex kanal 27 = 520 Mhz och de digitala sändningarna ligger högt upp ex. kanal 60, 62, 64 och 68, då kanske inte antennen duger till. Så högt upp låg mycket sällan de analoga sändningarna, så äldre UHF-antenner var inte byggda för det.

Sedan kan man få vissa kanaler att funka digitalt men inte andra. En bekant jag hjälpte hade risig bild på TV4 analogt, men 1an och 2an var bra. När han skaffade Boxer funkade bara 4an i stället... Det visade sig att den sändaren han nyttjade hade TV4 analogt högt upp i UHF-bandet och 1an och 2an lågt. Emedan de digitala sändningarna låg så att den kanalen som bar TV4 låg lågt i UHF, och de andra tre låg högt.


 
Nja det är nog inte helt rätt med frekvensbanden ovan

VHF (Very High Frequency) är uppdelad i två band för utsändning av TV:
VHF band I: 47-68 MHz; kanalnummer 2-4.
VHF band III: 174-230 MHz; kanalnummer 5-12.

UHF (Ultra High Frequency) är också uppdelat i två band för utsändning av TV:
UHF band IV: 470-621 MHz: kanalnummer 21-39.
UHF band V: 622-860 MHz: kanalnummer 40-69.
Dock har man de sista åren slagit ihop UHF bandet till dagens bandbredd IV/V.

Så ditt problem är säkert att du har en ren band IV eller V antenn och de nuvarande digitala kanalerna ligger spridda över hela UHF bandet (IV och V).

Dom lokala TV handlarna som säljer Tv-antenner brukar kunna rekommendera en antenn som ska fungera för just din placering.
 
Jag hade ringt till den lokala tv-handlaren och hört vad deras antenn som dom rekommenderar har för data.

Ligger det i samma ”område” som Biltemas och det är mycket prisskillnad mellan antennerna hade jag nog testat Biltemas.

Är det bara liten prisskillnad mellan antennerna hade jag köpt Tv-handlarens för jag tror den är något bättre med något högre kvalité, men det har jag inga belägg för bara en känsla.

Antennvinst är samma sak som förstärkning, och normallt utan aktiva förstärkare. Dvs. den är inte uppbyggd med elektronik som kräver någon form av strömförsörjning.
 
T
Förslag till antenn:
Om du bor nära sändaren (inom c:a 0-10 km):
http://www.satpro.se/default.asp?id=11201&ucat_nr=0&div=0  kostar  400:-

10 km-25 km
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=801269  kostar 590:-

25km och däröver
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=801270    kostar 840:-

Om du letar runt efter just din modell kan du ev hitta bättre priser.

Se upp med att höga UHF-signaler dämpas av regn/snö ett par db, vilket kan vara
direkt avgörande för din mottagning. Digital-tv sänder med 10 ggr reducerad effekt från analog signal, så om din analoga sändare på uhf-bandet sänder ut t.ex. 1000W sänder den digitala bara ut 100W, men mottagarna är INTE 10 ggr känsligare, vilket ställer till det just vid dåligt väder. Satsa på bra grejor så slipper du få svart bildruta när det blir skitväder, och det betalar sig att ha bra mekanisk kvalite på antennen, en del märken rostar snabbt eller blåser sönder efter 2-4 år.

Edit: missade att du faktiskt bor runt 4 mil från sändaren, då gäller DAT-75, Biltema:s bör undvikas då den funkar kanske vid bra väderlek.
Där har satpro ganska bra pris: http://www.satpro.se/default.asp?id=11201&ucat_nr=0&div=0
 
Fick besök av syrran igår, hon trodde att vår antenn skulle fungera.... har dragit nya kablar samt köpt en förstärkare... tror ni jag fick någon bild???jo faktiskt men bara på sändningskanal 55, där får jag in aftonbladet, bbc prime, silver, tcm, discovery t&l och bbc world... men ingen annan kanal..

om jag kollar så ligger sändningskanal 55 på 746 mHz
de kanaler man inte kan se ligger på lägre Mhz... vbetyder det att den är för gammal (antenn) och inte klarar av alla digitalkanaler eller kan den bara vara lite felriktad?

Rackarns.... läste precis NiklasR inlägg:



UHF (Ultra High Frequency) är också uppdelat i två band för utsändning av TV:
UHF band IV:      470-621 MHz: kanalnummer 21-39.
UHF band V:      622-860 MHz: kanalnummer 40-69.
Dock har man de sista åren slagit ihop UHF bandet till dagens bandbredd IV/V.

Så ditt problem är säkert att du har en ren band IV eller V antenn och de nuvarande digitala kanalerna ligger spridda över hela UHF bandet (IV och V).



antar att jag har en UHF band V... jaja... vågar inte köpa biltema skiten, beger mig till Jula istället .

cheers

 
Jula är varken sämre eller bättre än Biltema.
Glöm inte kabeln, en gammal kabel med hög dämpning förtar vinsten med en bra antenn. Biltemas kabel är funkar utmärkt och är nästan gratis.
Jag hade provat Biltemas antenn 24-112.
Väggfäste är att föredra, dels för att röken får antenn och kabel att åldras i förtid, dels för att krafterna på skorstenen kan, beroende på hur kraftig skorstenen är och hur stor antennen är, orsaka småsprickor i skorstenen där vatten kryper in och orsakar frostskador.
 
Hmmm. köpte en antenn hos Jula som skulle klara längre distanser.

Fick det inte att funka något vidare. till slut kopplade jag en ny kabel till antenn och slängde ner kabeln från taket och in genom fönstret... kanske en sträcka på 8-10 meter. fick inte bild. kopplade in antennförstärkare och då fick jag bild men får endast in kanalerna som ligger högt i Mhz... Jag trodde att de kanaler som ligger på höga frekvenser var svårare att få in än de låga(?)

kan höga träd i närheten ha betydelse? och hur känsliga är dessa antenner?

 
Träd gör ju inte saken bättre, kan få märkliga reflexer och så klart sämre signalstyrka m.m.

Tycker dock att träden borde dämpa signalen ungefär lika mycket över bandet.

Om jag har förstått det rätt så har antennen en aktiv förstärkare eller har jag kanske förstått det fel.

Om du har en förstärkare på antennen kan man i vissa fal justera förstärkningen på en liten skruv/ratt.

Har du en extern förstärkare måste du kontrollera så att även förstärkaren klarar hela UHF bandet.

Annars kan nedan bild kanske beskriva en möjlig uppsättning för bra bild ;D
 
  • Marksnd_Digitalteve_till_varje_pris_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hahaha... snygg bild. just nu känns det meningslöst att hålla på med antennen. har lagt ner åtskilliga timmar på att få det att fungera. :-[

Funderar på att köpa en televes Super Nova för 1900 spänn så att jag får bild på 3an och 5an som är de viktigaste kanalerna.
 
T
Jula:s antenner är inget att ha i ditt fall, och att köpa en superförstärkt husvagnsantenn för nästan 2000 pix är också att kasta pengarna i sjön.
Jag skulle i ditt fall skaffa en DAT-75. Om det sen skulle krävas förstärkare skall denna placeras direkt under antenn så att den då kompenserar för ev kabelförlust.
Sätter du försärkaren nere vid TV:n förstärker du då en sämre signal + brus.

Det finns en stor fallgrop här som är mycket svår att kolla upp utan specialinstrument, nämligen att man ev kan få för hög ingångssignal av muxen i förstärkaren som då orsakar distorision och kvaddar muxen helt.

Prova därför följande med EN BRA antenn:
1. Sätt upp den-rikta in den-ha en lös kabel ner till mottagaren och läs av mottagningen på alla muxarna.
2.Därefter-om det behövs-kopplar du på förstärkaren UPPE vid antenn-och ställer in den på minimal förstärkning. Läs av signalmottagningen på mottagaren.
3. om det fortfarande krånglar går du då upp till c:a halv förstärkning och läser av igen.
4. Sen kan du prova och köra max förstärkning och läsa av igen, får du då sämre med fullt än med halv eller min förstärkning är det alltså förstärkaren som "distar" på någon mux och då gäller det att finjustera förstärkaren för bästa resultat.

Det är viktigt att du har en bra förstärkare, billigga Jula-grejor brusar mer och har svårt för digitala signaler. Televe´s DAT-75 kan fås med en aktiv förstärkare som klarar av digitala signaler-den kan också ställas i bypass-läge om så behövs.

Sen vill jag att du kollar en grej till som Teracom har gjort bort sig på, som i ditt ev fall kan vara orsaken till allt jävelskap. Ta fram en karta för ditt område och kolla på Teracom:s hemsida riktningen till din digitala tv-mast. Dra ett streck från din ort mot denna mast, dra sen strecket vidare i denna raka linje och kolla om det finns någon mer sändare i denna riktning inom 10 mils avstånd.

Jag var själv med om detta fenomen i Dalsland, där 2 olika sändare med samma frekvenser på muxarna med 4 mils avstånd och nästan i en rak linje då störde varandra, fenomenet kallas populärt för "dopplereffekten". Kontenan blir att dataströmmarna då störs eftersom samma mux eller muxar sänds ut från 2 olika källor med olika avstånd vilket ger tidsfel. en del mottagare klarar detta men de flesta går då ner i svart. Motmedlet blir då att rikta en DAT-75:a mot den närmaste sändaren och sen vrida antenn en bit ifrån så att sändaren som ligger längre bort går ur antennens "lob" (det känslighetsområde som antennen har).
 
VAd ni är grymma :cool:

Skickade iväg flickvännen idag till jula för att lämna tillbaks antennen som jag hatar. ska beställa en DAT-75 :D

Vilka förstärkare är bra?

En del ska man sätta vid antenn och vad jag har förstått så är det den bästa platsen men frågan är hur lång elkabel man får till förstärkaren (har ingen lust att skarva... har ett antal meter till vägguttag från taket.)

cheers
 
T
DAT-75:an kan fås med inbyggd förstärkare från samma leverantör (Televés).
Förstärkaren får 12v eller 24V matning i den koax som går till antennen och nätdelen sätter du då nere före antennuttaget, den kallas för "power-inserter", så du behöver inte tatta elkabel till taket. Om du sen har intresse av parabol kan du även sätta ett filter som gör att du kan köra både parabol+ antenn på samma kabel, då behöver du se till att antennförstärkaren skall klara 12-18V som sat-mottagaren ger ut beroende på inställning, dom i affären vet mer i detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.