5 270 läst · 61 svar
5k läst
61 svar
Gammal textilkabel fast i armatur
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Det är väl tidsenligt om en av fem inte brinner.
Har gjort 3 av de 5 som jag fick ut kabeln ur. Och får slita hund att få in den nya, så jag fråga frun om man inte kunde ha varannan lampa och varannan ljus?T Thomas_Blekinge skrev:
Hon tittade på mig som om jag var från en annan planet..
Bara att fortsätta..
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Trogen vinner. Kanske hon är från en annan planet. Där ljuset strålar dygnet runt från alla håll. Ungefär som på bilderna från Jehovas vittnens pampfletter.jackt skrev:
Lycka till!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 890 inlägg
Lösa upp kabeln med lacknafta eller tinner?
Protte
Protte
Få igenom dragtråd så jag ett tips på TV om att använda en bit kul kedja med tunn tråd efter som man sedan kan byta upp sig till något stadigare.
En lite uppdatering.
Har fått igenom 5 trådar och satt fast dem igen. Köpte nya lamphållare från Claes Olson men de hade bara 3 hemma, men de sitter på plats.
Och med en sittande helt rätt blir den så här.
Ska nu jobba vidare med att få loss den sista sladden..
Har fått igenom 5 trådar och satt fast dem igen. Köpte nya lamphållare från Claes Olson men de hade bara 3 hemma, men de sitter på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och med en sittande helt rätt blir den så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska nu jobba vidare med att få loss den sista sladden..
Det finns inget att trassla sig in i, då den gamla sladden fyller hela röret hela vägen. Man får inte förbi något en längre väg tyvärr..C cpalm skrev:
Man skulle ha haft en extremt böjbar borr så kan man borra sönder kabeln, för den går sönder väldigt lätt. Eller om man kunde göra röret mer ”rakt” så skulle nog ståltråden funka. Men böjarna är för mycket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 476 inlägg
Ståltråd funkar inte, använd pianotråd!
Redigerat:
Prova på kabelfnatet du fått ur om inte thinner, lacknafta eller nåt liknande löser upp isoleringen.
Testat med en bit wire av lagom tjocklek som du sätter ena änden i borrmaskin? Borde smita förbi svängarna på röret och med lite fnas i änden kanske kunna få tag i den gamla tråden eller tugga sig igenom.