Hej

Vi har ärvt en gammal kristallkrona som vi ska fixa till. Den har el till 6 st lampor som sitter i armarna som går ut från en ”kopplingsdosa” i mitten av lampan.

Den gamla tråden var/är textilkabel och i 5 av armarna gick det att dra ur kabeln, men i den sista så gick kabeln av. Så där sitter den fast i armen utan att man får tag på någon av ändarna.

Kabeln är väldigt gammal, den smulas sönder när man håller på med den, så jag undrar hur man kan få bort kabeln som är kvar.

En kristallkronas metallarm liggande på en dammig svart yta, synliga tecken av slitage och åldrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det att ”lösa” upp kabeln med något? Kan man värma den så den brinner upp? Tacksam för alla förslag.

Trycka med dragfjäder. Tryckluft. Att värma kan missfärga mässlingen.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Dragfjädern är för tjock. Funderade på tryckluft med, får testa det.

Lindrigast torde väl vara att lägga den i kokande vatten en stund.

S Stefan1972 skrev:
Lindrigast torde väl vara att lägga den i kokande vatten en stund.
Det skulle kunna lösa upp kabeln. Det borde inte skada metallen heller. Börjar med det och blåser rent sedan.

Den här tråden kommer jag att följa med spänning, då jag är i ungefär samma sits.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
C
Jag skulle testa att köra in en ståltråd parallellt med kabeln och sedan snurra den och försöka få den att sno sig runt den gamla tråden så att du kan dra ut båda två. Skadar nog inte om ståltråden är lite krokig så att den lättare fastnar i de gamla trådarna.
Om det sitter någon del av den gamla tråden kvar i änden med den långa nippeln så peta ner den ordentligt med en skruvmejsel eller liknande om det inte är så pass mycket att det går att få tag på änden med en tång. Det är den där 90-gradersböjen som är kritisk och där det gärna fastnar.

Fast det som gjort att det fastnat i det här fallet är nog gummit i de gamla kablarna, det kletar gärna fast på tid och längd när det bryts ner.

Använd "pianotråd" som du gör en "krok" på längst fram så kanske du får ut det som sitter i "röret".

Tror inte det är ”gummi/plast” i tråden, utan den faller sönder som dammkorn när man hållet på med den.

Problemet är att det är två trådar och de är nästan hela vägen i armen. Har provat att koka och märkte ingen skillnad, kanske lite lättare att trasa sönder änden. Provade tryckluft men det funkar inte, är för ”tjockt” i röret, liften kommer inte fram.

Har provat lite ståltråd, men man kommer inte igenom.

Nu testar jag att låta den ligga i ugnen en stund och ser om tyget kan lösas upp av den värmen. Så man kan fortsätta att gneta sönder kabeln med ståltråden.

jackt jackt skrev:
Tror inte det är ”gummi/plast” i tråden, utan den faller sönder som dammkorn när man hållet på med den.

Problemet är att det är två trådar och de är nästan hela vägen i armen. Har provat att koka och märkte ingen skillnad, kanske lite lättare att trasa sönder änden. Provade tryckluft men det funkar inte, är för ”tjockt” i röret, liften kommer inte fram.

Har provat lite ståltråd, men man kommer inte igenom.

Nu testar jag att låta den ligga i ugnen en stund och ser om tyget kan lösas upp av den värmen. Så man kan fortsätta att gneta sönder kabeln med ståltråden.
Testa att koka i lut, bör inte skada mässingen men är mycket aggressivt mot organiska material som gammalt gummi.

Tror jag får ge upp. Även om jag får bort kabeln får jag inte i den nya. Har försökt nu någon timme, men kommer inte förbi 90 graders böjen med nya elkabeln, även om jag börjar från det hållet.. :(

jackt jackt skrev:
Tror jag får ge upp. Även om jag får bort kabeln får jag inte i den nya. Har försökt nu någon timme, men kommer inte förbi 90 graders böjen med nya elkabeln, även om jag börjar från det hållet.. :(
Inte ens en ståltråd eller liknande, eller blåsa igenom en lina?

Jo, det går, först ett snöre som jag fäste i ståltråd så ståltråden går igenom. Satte fast elkabeln på ståltråden och då gick det att dra den igenom fram till 90graders vinkeln. Sedan testade jag från andra hållet och den kommer inte in en bit. Biten med gänga är lite för lång tror jag, vinkeln blir för mycket. Man orkar inte dra. Testade med lite smörj också, ingen skillnad..

Bronken
Trist, och trådlös el är väl tyvärr inte uppfunnet än...

Använder du kanske fel typ av kabel för detta?
Finns ju olika diametrar och "böjbarheter".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.