842 läst · 29 svar
842 läst
29 svar
Gammal svets matar tråd men svetsar inte?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Förstår du generellt hur svetsen fungerar, dvs hur den är uppbyggd?
Adaptern har två trådar, de kopplas ihop med brytaren i handtaget. Det första du behöver göra är att ta reda på hur svetsen fungerar i originalutförande, har den två sladdar till handtaget eller bara en? Har den en sladd behöver du ta reda på om den kopplas mot plus eller minus. Har den två kopplas den nya euro-adaptern likadant.
Matar svetsen tråd som den är nu har du troligen kopplat brytaren rätt...
Adaptern har två trådar, de kopplas ihop med brytaren i handtaget. Det första du behöver göra är att ta reda på hur svetsen fungerar i originalutförande, har den två sladdar till handtaget eller bara en? Har den en sladd behöver du ta reda på om den kopplas mot plus eller minus. Har den två kopplas den nya euro-adaptern likadant.
Matar svetsen tråd som den är nu har du troligen kopplat brytaren rätt...
Okej nu har jag fått liv i både matningen och svetsandet, men.... Ett nytt problem har uppstått, som jag nu när jag tänker efter vet var även på gamla slangpaketet, jag behöver ej trycka in avtryckaren utan det räcker att jag nuddar tråden så börjar den svetsa, 🤔 jag köpte den begagnad ska tilläggas så den kan ju redan vara skruvad på, 😅
Google vet inte ens vad en Maxima 120m svets är så den verkar ju väldigt gammal och ovanlig och det kan ju va så den fungerar att den alltid är aktiv precis som en pinnsvets.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Finns en del gamla svetsar som har strömmen på hela tiden...
Har du någon namn på den, kanske en bild på hela eldelen av svetsen?
Har du någon namn på den, kanske en bild på hela eldelen av svetsen?
Besserwisser
· östergötland
· 2 198 inlägg
Har ett sådant härke från Clas Olsson tror jag... helt omöjlig att svetsa med när man är van vid ordentliga grejor..Dan_Johansson skrev:
Men den stod i garaget och är nödmaskin..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Har du en bild på hela eldelen av svetsen, så man ser var kablarna går? Då går det att säga om det är korrekt att strömmen är på hela tiden....
Oavsett hur gammal din svets är så kanske denna bild kan ge dig lite förståelse för hur en typisk mig-svets är kopplad. Främst den högra delen, transformatorn, likriktare , induktor, jordklämma och svetspistol. Dvs matningen av svetsströmmen.
Induktorn kan sitta på + ledningen till pistolen istället. Avtryckarknappen kan ha 2 separata trådar som din verkar ha eller som här ta + ifrån svetspistolen.
Induktorn kan sitta på + ledningen till pistolen istället. Avtryckarknappen kan ha 2 separata trådar som din verkar ha eller som här ta + ifrån svetspistolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Jag kan inte se någon kontaktor som skulle klara av att sätta på och av svetsströmmen, det lilla reläet på kretskortet styr nog enbart trådmatningen...
Besserwisser
· östergötland
· 2 198 inlägg
Är det en svets som ändå duger att svetsa med så kanske man kan komplettera med ett relä på 230V sidan om transformatorn, styrd av pistolkontakten. Men det är inte säkert att resultatet blir bra då kretskortet också tappar spänningen varje gång man släpper knappen. Normalt har kortet en egen transformator för sin strömförsörjning. Man kan ju prova reglera på svetsens av/på-knapp samtidigt som man reglerar på pistolen så märker man nog hur bra svetsen reagerar på det.
Det är inte värt tiden. Man köper en begagnad svets som löser det ”out of the box” för 2-3000kr.B Bjober skrev:Är det en svets som ändå duger att svetsa med så kanske man kan komplettera med ett relä på 230V sidan om transformatorn, styrd av pistolkontakten. Men det är inte säkert att resultatet blir bra då kretskortet också tappar spänningen varje gång man släpper knappen. Normalt har kortet en egen transformator för sin strömförsörjning. Man kan ju prova reglera på svetsens av/på-knapp samtidigt som man reglerar på pistolen så märker man nog hur bra svetsen reagerar på det.
Det är inte heller helt lämpligt att pilla med om man inte alls har koll på hur en svets fungerar. Det faktum att svetseffekten är genererad från en helt fristående sekundärsida ställer till det lite om man klantar till det.
Tack för all hjälp! Ska prova och se ifall den går att svetsa med när man är van "modernare" grejor, annars får jag införskaffa en ny 💪
Liknande trådar
-
Vattenmätarkonsol i gammalt hus, hur??
Vatten & Avlopp -
Byta vattenmätarkonsol, dimension gammalt kopparrör servis
Vatten & Avlopp -
Lossa kåpa till gammalt elskåp med ny elmätare utanpå.
El -
Elmätare i gammal central Nolla?
El -
Ta bort gammal mätare (?) som sitter med skruv o vattenelement
Fjärrvärme & Gas