Förstår du generellt hur svetsen fungerar, dvs hur den är uppbyggd?

Adaptern har två trådar, de kopplas ihop med brytaren i handtaget. Det första du behöver göra är att ta reda på hur svetsen fungerar i originalutförande, har den två sladdar till handtaget eller bara en? Har den en sladd behöver du ta reda på om den kopplas mot plus eller minus. Har den två kopplas den nya euro-adaptern likadant.

Matar svetsen tråd som den är nu har du troligen kopplat brytaren rätt...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Okej nu har jag fått liv i både matningen och svetsandet, men.... Ett nytt problem har uppstått, som jag nu när jag tänker efter vet var även på gamla slangpaketet, jag behöver ej trycka in avtryckaren utan det räcker att jag nuddar tråden så börjar den svetsa, 🤔 jag köpte den begagnad ska tilläggas så den kan ju redan vara skruvad på, 😅

Google vet inte ens vad en Maxima 120m svets är så den verkar ju väldigt gammal och ovanlig och det kan ju va så den fungerar att den alltid är aktiv precis som en pinnsvets.

Finns en del gamla svetsar som har strömmen på hela tiden...

Har du någon namn på den, kanske en bild på hela eldelen av svetsen?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns en del gamla svetsar som har strömmen på hela tiden...

Har du någon namn på den, kanske en bild på hela eldelen av svetsen?
Har ett sådant härke från Clas Olsson tror jag... helt omöjlig att svetsa med när man är van vid ordentliga grejor..
Men den stod i garaget och är nödmaskin..

Detta är det enda som finns om det hjälper

• Närbild av märkplatta med elektriska specifikationer: Volt 220, KW 3,2, Cos ø 0,85, AMP 120-10%, logotyp för EMACS Welding Division Italiana.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal Maxima MIG 120M svetsmaskin med styrkontroller och kablar på betonggolv.
    Skapa konto
Har du en bild på hela eldelen av svetsen, så man ser var kablarna går? Då går det att säga om det är korrekt att strömmen är på hela tiden....

Jag har denna, ett stort kaos. Kan gå ut och ta fler närbilder om du behöver någonstans?

• Inre delen av en öppnad maskin med kablar och verktyg liggande på blå arbetsyta, visar oreda och elektriska komponenter.
    Skapa konto
Oavsett hur gammal din svets är så kanske denna bild kan ge dig lite förståelse för hur en typisk mig-svets är kopplad. Främst den högra delen, transformatorn, likriktare , induktor, jordklämma och svetspistol. Dvs matningen av svetsströmmen.
Induktorn kan sitta på + ledningen till pistolen istället. Avtryckarknappen kan ha 2 separata trådar som din verkar ha eller som här ta + ifrån svetspistolen.
Schema över kopplingsdiagram för en MIG-svets, visar komponenter som transformator, likriktare, induktor, jordklämma och svetspistol med anslutningar.
Skapa konto

Jag kan inte se någon kontaktor som skulle klara av att sätta på och av svetsströmmen, det lilla reläet på kretskortet styr nog enbart trådmatningen...

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kan inte se någon kontaktor som skulle klara av att sätta på och av svetsströmmen, det lilla reläet på kretskortet styr nog enbart trådmatningen...
Då är det så den är byggd då att det alltid är ström igång? Så inget jag kan göra något åt? 🤔

Matte Englund Matte Englund skrev:
Då är det så den är byggd då att det alltid är ström igång? Så inget jag kan göra något åt? 🤔
Antagligen inte.. principen blir lite som att svetsa med en pinnsvets

Är det en svets som ändå duger att svetsa med så kanske man kan komplettera med ett relä på 230V sidan om transformatorn, styrd av pistolkontakten. Men det är inte säkert att resultatet blir bra då kretskortet också tappar spänningen varje gång man släpper knappen. Normalt har kortet en egen transformator för sin strömförsörjning. Man kan ju prova reglera på svetsens av/på-knapp samtidigt som man reglerar på pistolen så märker man nog hur bra svetsen reagerar på det.

F
B Bjober skrev:
Är det en svets som ändå duger att svetsa med så kanske man kan komplettera med ett relä på 230V sidan om transformatorn, styrd av pistolkontakten. Men det är inte säkert att resultatet blir bra då kretskortet också tappar spänningen varje gång man släpper knappen. Normalt har kortet en egen transformator för sin strömförsörjning. Man kan ju prova reglera på svetsens av/på-knapp samtidigt som man reglerar på pistolen så märker man nog hur bra svetsen reagerar på det.
Det är inte värt tiden. Man köper en begagnad svets som löser det ”out of the box” för 2-3000kr.

Det är inte heller helt lämpligt att pilla med om man inte alls har koll på hur en svets fungerar. Det faktum att svetseffekten är genererad från en helt fristående sekundärsida ställer till det lite om man klantar till det.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Ska prova och se ifall den går att svetsa med när man är van "modernare" grejor, annars får jag införskaffa en ny 💪

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.