Hej, Hoppas det finns någon kunnig här som kan vägleda mig i mitt problem.

jag har då en gammal Maxima 120m svets som jag köpte på marketplace för längesedan, den hade då problem att mata ut tråd men den "svetsade" ändå.

nu har jag införskaffat mig https://verktygsboden.se/maskin-tek...qjCLZXmsk5KmMQ9GmU_aem_z5eV5iW6fgNrUsmU6yAWow samt en https://verktygsboden.se/maskin-tek...6b0kN0QUsYI5vNkWdU_aem_NOUBtNEuYDt4XNmfNIzLOw (hoppas länkar är ok?)

nu matar den tråd jättefint, men när tråden når metallen så händer ingenting, den fortsätter mata ut tråd utan att svetsa.. ?

Bild på hur du kopplat in inuti svetsen?
Jag har bytt till ett sånt på min gamla ESAB och det var inga problem.

Den röda tråden går vidare in till reglaget för trådmatning (skarvad på kabel som gick original)

Den svarta går till vad jag antar är jord? Också skarvad på original kabel

• Svart och röd kabel skarvade på originalkablar i en elektrisk installation, nära ett reglage och möjliga jordanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller i en svart kabel runt en maskindel, med en röd kabel skarvad intill.
    Skapa konto
Här är bild på adapter

• Bild av en adapter i en maskin med orange metallplatta, kablar och metallskruvar.
    Skapa konto
Såhär beter sig alltså svetsen. 🤔

• Gilla
BoC011
  • Laddar…
Och var har du matningen till svetspistolen som ska skruvas fast mellan dom båda muttrorna?

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Låter som jag glömt något, detta var inget som satt på gamla, om det isåfall inte är denna som då satt uppe i gamla pistolen? Den kabeln är just nu kopplad till jord,

• Närbild av en kabelförbindelse med mässingsdetalj i en gammal byggpistol, där en gul och svart kabel är ansluten.
    Skapa konto
Om du har samma pol i både återledare och svetspistolen blir det inte mycket action... 😉

Den grova kabeln som tidigare var kopplad till din gamla svetspistol så skall du nu koppla in med lämplig kabelsko mellan dom båda muttrorna på adaptern.

Okej skall prova detta och återkommer! 🫣🫣

Och den svarta kabeln ifrån adaptern är bara jord eller? Så kan egentligen sättas vart som? Eller ska den in där den nuvarande går in?

Vet inte riktigt hur du kopplat men om du kopplat den direkt till "jord" som du säger ??
Med jord menar du jordklämmans anslutning?
Isåfall har du skapat en kortslutning och något skydd kan ha löst ut eller brunnit sönder.

Nej förmodligen är det kanske int jord, den svarta kabeln just nu som jag ska flytta på till adaptern går så in i denna plåt som sen går vidare till vet det nu kallas.. den vita spolen 😅

• Svart kabel kopplad till en metallplåt bredvid en vit spole med flera andra kablar.
    Skapa konto
  • Närbild på elektriska komponenter med en svart kabel som går in i en metallplåt och en vit spole synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Så min fråga blir väl då, ska den svarta kabeln ifrån adaptern in till denna plattan också? Samma ställe som kabeln jag ska sätta in i adaptern,

Endast den grova kabeln till adaptern....
Den svarta o röda går till brytaren i pistolen och dom skall kopplas på samma sätt som dom tidigare satt. Om svetsen reagerar nu då du trycker på knappen så verkar det ju vara rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.