Har en gammal sladdströmbryrare i backelit som jag vill återanvända men känner inte igen ”bläcket” som går tvärs över anslutningen. Det tyder väl på att kablarna ska fästas omvänt mot varandra!? Eller tänker jag fel? Fattar inte varför man gör såhär. Nån som har koll?
Tack!
Tack!
Det borde bara vara att koppla in dina kablar lika som de bef. vilken tråd från resp. kabel som du sätter på övre eller undre skruven spelar ingen roll.
Bilden tyder på att brytaren kan koppla ihop nedre vänstra anslutningen med övre högra. Och man kopplar förbi den andra tråden med det diagonala blecket.
Bilden tyder på att brytaren kan koppla ihop nedre vänstra anslutningen med övre högra. Och man kopplar förbi den andra tråden med det diagonala blecket.
Då de gamla kablarna är ofärgade så var det svårt att identifiera vilken som är vad.H hempularen skrev:Det borde bara vara att koppla in dina kablar lika som de bef. vilken tråd från resp. kabel som du sätter på övre eller undre skruven spelar ingen roll.
Öööh... Det är bestämt nåt som haltar i dina inlägg.TB12 skrev:
Rent ut sagt ren okunskap om växelspänning... (Varför skrev jag inte växelström?).
Jag tror att du enklast börjar med
åk 9 bok i fysik. Plugga lite fysik.
Ursäkta... Men när nån som int begrip, försöker vända egen tro till kunskap....
- Ett gott råd... Rent praktiskt är väl kanske lättare att förstå?
Vänd dig till nån som pysslar med el eller elektronik.
Redigerat:
Det är ju lite därför jag ställer frågan. Hade varit tämligen onödigt att fråga om saker jag redan har stenkoll på. Lite som när folk som faktiskt har stenkoll svarar genom att inte svara alls utan istället lägger tid och energi på att redovisa att frågeställaren inte redan har svaret.
Du kanske är anställd och avlönad av forumet med provisionsbaserad ersättning utifrån antal inlägg. Isf så begriper även en dumbom som jag att det kan finnas incitament för att leverera ickesvar i tid och otid.
Du kanske är anställd och avlönad av forumet med provisionsbaserad ersättning utifrån antal inlägg. Isf så begriper även en dumbom som jag att det kan finnas incitament för att leverera ickesvar i tid och otid.
Vet Du vad, TS... ?
Som du uttrycker och skriver, vill jag inte bidra med "know how", då jag kan tro att du med ren okunskap kan tillämpa eventuella råd i andra elsammanhang och orsaka skada både för dig och andra.
Lite ansvar har både jag och andra när vi skriver i trådar på t ex detta forum.
Du har fått de råd du behöver. Nu är det frågan om du kan ta till dig detta.
Punkt.
Som du uttrycker och skriver, vill jag inte bidra med "know how", då jag kan tro att du med ren okunskap kan tillämpa eventuella råd i andra elsammanhang och orsaka skada både för dig och andra.
Lite ansvar har både jag och andra när vi skriver i trådar på t ex detta forum.
Du har fått de råd du behöver. Nu är det frågan om du kan ta till dig detta.
Punkt.
Redigerat:
då svarar jag istället, det spelar ingen roll hur du kopplar blå/brun i den nya sladden eftersom stickproppen ändå kan sitta på ena eller andra hållet i vägguttaget. D v s den blåa kan vara fas, eller den bruna, det vet man inte, och det spelar ingen roll här på en lampsladdbrytare.TB12 skrev:
Det är ju lite därför jag ställer frågan. Hade varit tämligen onödigt att fråga om saker jag redan har stenkoll på. Lite som när folk som faktiskt har stenkoll svarar genom att inte svara alls utan istället lägger tid och energi på att redovisa att frågeställaren inte redan har svaret.