3 217 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Gammal pumpautomat - hur funkar den?
Börja med att kolla lufttrycket i tanken ( finns nog en bilventil på gaveln motstående vattenanslutningen). Det bör vara c:a 0,2 bar lägre än tillslagstrycket. Det brukar gå lättare om man fyller både pumphus och sugslang. Att ha utloppet lite "pysöppet" underlättar ytterligare.
1. Manometer - Jachris_m skrev:
2. Om du inte vet, så börja med t.ex. 1,5 bar och justera sedan när allt fungerar till c:a 0,2 bar under det tryck när pumpen startar. Antag att du vill ha ett tryckområde på 2-4,5 bar ( justeras med tryckvakten ), så då ska lufttrycket ställas till 1,8 bar för att utnyttja hydropressen maximalt.
3. Ja - håll för slangen eller montera på en ventil, som du kan öppna " bara lite".
OBS att när du justerar lufttrycket, så ska hela systemet på vattensidan vara trycklöst.
Redigerat:
Enda manometern jag har sitter på en cykelpump och den verkar knappt funka så vågar nog inte börja ansluta cykelpumpen till ventilen med risk för att sabba trycket som nu är där.
jag håller för och kör men det händer fortfarande ingenting. Undrar om slangarna/kopplingarna inte är helt täta.
Kan det vara något annat? Är det så att om det inte är tryck i tanken så funkar det inte alls? Kanske ändå skall försöka pumpa upp den med cykelpumpen?
jag håller för och kör men det händer fortfarande ingenting. Undrar om slangarna/kopplingarna inte är helt täta.
Kan det vara något annat? Är det så att om det inte är tryck i tanken så funkar det inte alls? Kanske ändå skall försöka pumpa upp den med cykelpumpen?
Nu har jag lånat bättre cykelpump och pumpat till 2 bar. Men det var inte problemet. Jag misstänker otäta kopplingar bland annat vid stoppventil på brunnslangen. Eller kan det vara något annat? Det byggs inte upp något tryck i systemet verkar det som
Jag tar upp tråden för jag blir bara inte klok på detta.
Jag har:
1. monterat stoppventil i botten på sugslangen
2. Fyllt pumphuset med vatten
3. Fyllt slangen med vatten
4.pumpat trycktanken till 2 bar
nu prövade jag att lägga sugslangen i en balja som står högre än pumpen.
När jag kör igång kommer det först vatten ut tills slangen töms till den nivå som pumpen står i ca. Sen står den och går men ingenting händer. Det är alltså inget sug fast pumpen går.
kan det vara någon impeller eller något inne i pumpen som är kass? Det är uppenbarligen något som snurrar för när jag öppnar påfyllningsluckan på pumpen så skvätter det. Men det blir alltså inget sug eller tryck.
hjälp!
Jag har:
1. monterat stoppventil i botten på sugslangen
2. Fyllt pumphuset med vatten
3. Fyllt slangen med vatten
4.pumpat trycktanken till 2 bar
nu prövade jag att lägga sugslangen i en balja som står högre än pumpen.
När jag kör igång kommer det först vatten ut tills slangen töms till den nivå som pumpen står i ca. Sen står den och går men ingenting händer. Det är alltså inget sug fast pumpen går.
kan det vara någon impeller eller något inne i pumpen som är kass? Det är uppenbarligen något som snurrar för när jag öppnar påfyllningsluckan på pumpen så skvätter det. Men det blir alltså inget sug eller tryck.
hjälp!
Sätter du baljan högre än pumpen, så blir det ju en hävert, som utjämnar vattenytorna även om pumpen är trasig. Jag tycker att det lutar åt ett fel inuti pumpen . Tyvärr bara att skruva isär pumpen och kolla hur det ser ut ( inget svårt jobb, men lite pilligt). Lossa den blanka kåpan, så syns innanmätet troligen ganska bra.
Ok. Då har jag skruvat isär pumphuset. Det är några synliga saker där men för en amatör ser det inte ut som saker som skulle få pumpen att bli 100% värdelös:
1. en packning (?) (den är väldigt hård för att vara gummi) Vid intaget är deformerad och sprucken. Även en liten flisa plast borta på ”kragen” som höll packningen på plats.
2. sprickor i plasten (se bild) som skulle kunna tyda på att vatten frusit inne i pumpen.
Kan dessa skador för pumpen helt obrukbar?
Och i så fall: kan man köpa dessa plastdelar någonstans? (Jag tror det bara är den ena halvan av plast-anordningen som är tvådelad, jag behöver.
1. en packning (?) (den är väldigt hård för att vara gummi) Vid intaget är deformerad och sprucken. Även en liten flisa plast borta på ”kragen” som höll packningen på plats.
2. sprickor i plasten (se bild) som skulle kunna tyda på att vatten frusit inne i pumpen.
Kan dessa skador för pumpen helt obrukbar?
Och i så fall: kan man köpa dessa plastdelar någonstans? (Jag tror det bara är den ena halvan av plast-anordningen som är tvådelad, jag behöver.
Liknande trådar
-
Ventilation gammalt Flexit VGL-400
Ventilation -
El-fundering - varför från PE i HC till N på JFB i UC? (Gammal inst.)
El -
Rost i bottenventil - 2 månader gammal diskho
Kök -
Gammal avloppsbrunn - behöver hjälp !
Vatten & Avlopp -
Hur hittar jag info om gammal 220v el-gräsklippare av märket Klippo?
Trädgårdsmaskiner