Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.
De ville komma in och känna på låsen och se om det behövdes någon åtgärd.
De påstod att låsen var rassliga och behövde bytas. Min mor brukar alltid låta mig eller mina syskon avgöra dylika saker.
Så gjorde hon inte denna gång. Om det berodde på sämre kognitiv förmåga eller en förslagen försäljare kan man fråga sig. Hon bor 300 meter från mig och jag och min syster ser till henne dagligen.
De bytte låskista och slutbleck i ytterdörren fastän det inte var några fel på den.
De bytte ut spanjoletten med hakregel till en spanjolett utan hakregel i en altandörr från början av 90-talet. Den kärvade lite men fungerade ändå.
De bytte även säkerhetshandtaget i båda altandörrarna men inga låscylindrar såvitt jag kan se.
Vidare monterade de bakantsstift på båda altandörrarna.
Två personer jobbade i 1,5 timmar vardera.
Firman lämnade ingen följesedel eller ångerblankett.
Då hon själv inte har hand om sitt bank-id så ska de skicka en faktura. 22000 kr ska det stå på den.

Vi tycker att vår mor har blivit lurad och vi vill ångra köpet.
Vilka möjligheter finns och hur går vi tillväga?
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
cdx873v och 42 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan bara.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 22 till
  • Laddar…
Sånt här gör mig så fruktansvärt upprörd, det är så utstuderat att använda något som relaterar till den döda maken för att känslorna det väcker skall minska misstänksamheten, hur lågt kan någon sjunka för att tjäna några kronor?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med hur ni kan gå tillväga för att köpet skall återgå, hoppas någon annan kan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Gorbatjov och 19 till
  • Laddar…
Jag skulle nog också börja med att helt bestrida fakturan. Men troligen håller inte det. Vi får anta att de lurat henne att skriva på en beställning. Förhoppnuingsvis utan pris på beställningen.

För har inget pris angivits vid beställningen, så måste priset vara skäligt. Och 22 000 för det du beskriver låter oskäligt. Sedan kan man väl dessutom låta dem jobba lite för pengarna. Reklammera jobbet, betala inget förrän det är perfekt utfört (och ev. fortsätt att reklammera då), bli en riktigt jäkla jobbig kund.
 
  • Gilla
Kallebo och 18 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog också börja med att helt bestrida fakturan. Men troligen håller inte det. Vi får anta att de lurat henne att skriva på en beställning. Förhoppnuingsvis utan pris på beställningen.

För har inget pris angivits vid beställningen, så måste priset vara skäligt. Och 22 000 för det du beskriver låter oskäligt. Sedan kan man väl dessutom låta dem jobba lite för pengarna. Reklammera jobbet, betala inget förrän det är perfekt utfört (och ev. fortsätt att reklammera då), bli en riktigt jäkla jobbig kund.
Är det en fördel för oss om det ej står pris på beställningen?
 
  • Gilla
Yamio och 2 till
  • Laddar…
Skriv ut företagets namn här i tråden så fort du vet det.
 
  • Gilla
1dersson och 19 till
  • Laddar…
Skall börja med att påpeka att jag är inte jurist. Men jag tror att om det står ett pris, som kunden accepterar, så gäller avtalet även om priset är orimligt. Det råder avtalsfrihet.

Men har man inte i förväg kommit överens om ett pris så måste priset vara skäligt. Skäligt skal då tolkas som att priset inte får vara väldigt mycket högre än vad andra hantverkare skulle debiterat.
 
  • Gilla
Simsgrodan och 3 till
  • Laddar…
H hedet skrev:
Skriv ut företagets namn här i tråden så fort du vet
H hedet skrev:
Skriv ut företagets namn här i tråden så fort du vet det.
Är det klokt att skriva ut företagets namn i detta läget?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
sysmali
F Fendt927 skrev:
Är det klokt att skriva ut företagets namn i detta läget?
Jag skulle avvakta - du har väl inte varit i kontakt med dem? Vem vet, kanske finns någon vettig person med beslutsrätt som inser hur tokigt detta blev och inser att detta ska åtgärdas på något sätt.
 
  • Gilla
HildeQ och 4 till
  • Laddar…
S shs skrev:
Uppsökande verksamhet har du väl ångerrätt i 14 dagar på?
Min tanke också. Kanske lite knepigt med arbete och återställande, men om allt skett på samma dag som erbjudandet skett (det normala är väl två besök med 14 dagar emellan och att man håller tummarna för att den gamla inte pratar med anhöriga) så tror jag också att ångerrätten trumfar det mesta.

Det finns en utförlig lista i 2 kap. 13 § distansavtalslagen som säger när ångerrätten inte gäller.

I övrigt är det lite bråttom att ångra sig. 14 dagar går fort.
 
  • Gilla
Valmet90 och 1 till
  • Laddar…
AI-slop. Förstår du inte själv svaret så du kan sammanfatta det väsentliga i det så ställ inte ens frågan. Och förvänta dig inte att någon annan ska tröska igenom det åt dig.
 
  • Gilla
jagarparken och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det intressanta i frågan är möjligheten att avtala bort ångerrätten. Avtalsrättsligt är det förstås bra i många fall, men konsumentskyddsmässigt är det sämre.

Att en 89-årig kvinna ska kunna göra det vid uppsökande, ickebrådskande försäljning…skeptisk. Men såvitt jag vet kan hon tyvärr det, och då är ju distansavtalslagen värdelös så länge som säljaren vet att utnyttja reglerna.
 
kisumisu
F Fendt927 skrev:
Är det klokt att skriva ut företagets namn i detta läget?
sysmali sysmali skrev:
Jag skulle avvakta - du har väl inte varit i kontakt med dem? Vem vet, kanske finns någon vettig person med beslutsrätt som inser hur tokigt detta blev och inser att detta ska åtgärdas på något sätt.
Både ja och nej!

Nej kanske av den anledningen att de själva läser här får ideer och av snällhet.

Jag själv skulle vara snäll och kontakta någon högre i företaget (om det är nån större kedja). Fick nämligen göra så i mitt fall som handlade om helt andra saker än lås!
.
Hände ingenting på den lokala filialen (dessa sket fullständigt i mig som kund) men efter att ha varit i kontakt med ägaren (som för övrigt var trevlig) började hända saker 😅
 
  • Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Farstatjej90
Med tanke på tillvägagångssättet är det ingen tvekan om att det rör sig om skojare.
Jag hade ringt upp firman och bara sagt att detta är en blåsning, det är ingen mening att mörka och säga att arbetet som hade något värde är värt 2500 kr och erbjuda att betala det i utbyte mot att dom aldrig kontaktar din mamma igen.

Alternativet är noll kronor, polisanmälan och Aftonbladet/sociala medier.🤔
 
  • Gilla
MichelleW och 35 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.