O [old rusty] skrev:
Innertaket är ju numera fuktskadad tretex (?) så den ska väl ner till slut ändå antar jag, men är det en vind ovanför skulle jag försökt därifrån först också.

Och kan någon utbilda mig i vad det är för yttertak?
Papp på plåttak med inbyggd hängränna?
Det är papptak med inbyggd ränna ja. Papptak med inbyggd ränna på ett hus, omgivet av träd.

Precis som du säger ska ju innertaket ner oavsett. Ovanför finns en kattvind och ett sovrum.
Det rummet har träpanel och parkettgolv så jag ser inget där. Det får brytas upp.

Centano Centano skrev:
Ser ut som att det är ett listtäckt tak.
Kul, har jag lärt mig något idag också.
Reagerade mest på att det såg bubbligt ut och en strid ström kanter och hörn med läckpotential.
Men gör man rätt så... :)

Vit träpanel med trästruktur ovanför en svart metallkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad träpanel med tydlig trästruktur, monterad horisontellt ovanför svart fönsterbleck.
Skapa konto
Vitmålad träpanel på husgavel under grå molnig himmel.
Skapa konto
Fasad av vitt träpanel i närbild med svart takkantslist.
Skapa konto

• Vit husvägg med träpanel, svart hängränna och tegeltak. Omkringliggande trädgård med träd och gräsmatta syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Vad är det vi ser på bilderna med regeln?
Tak?vägg? Övervåning?
Spontant skulle jag vilja säga att vattnet följer med regeln

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det vi ser på bilderna med regeln?
Tak?vägg? Övervåning?
Spontant skulle jag vilja säga att vattnet följer med regeln
Innertaket på nedervåningen.
Innertak med träbjälke och missfärgning nära fönster.
Skapa konto

Går det att få ett bättre foto på hur plåten sitter, den ser väldigt plan ut? Motlut?
Närbild av en plåtinstallation under takfot, rödmarkering visar platsen. Frågan gäller om plåten är monterad med plan yta eller motlut.
Skapa konto

Såg att du skrev att det är ett golv ovanför fuktfläcken, då är plåten på gaveln en troligt läckagepunkt. Kan vara motlut eller dåligt fall och så driver det in via skarv eller dåligt (lågt) uppdrag bakom panelen. Ta fler foton på plåten i höjd med fuktfläcken både uppifrån och underifrån om det går.

Som flera varit inne på, du måste titta på hur det ser ut på vinden. Om det är ett papptak, så skulle jag gissa på att läckan är i taket, inte i fasaden.

Och en ev. läcka i taket behöver inte vara just där vattnet sedan tränger ned till våningen under. Det kan finnas en skada i ytpappen där vatten sedan tränger iväg flera meter till en annan skada i underlagspappen.

Utfästelsen att de åtgärdat genom att fixa fasaden är i princip värd noll. Dels muntlig från mäklaren, som inte har något ansvar i frågan. Dels så säger den egentligen bara att fasaden är bytt, vilket ser ut att vara sant. Säljaren kan knappast veta att fasadbytet har fått slut på läckaget, om bytet skedde såpass nyligen.

Skulle det visa sig att läckan beror på något fel i utförandet av fasaden eller taket, så kan man möjligen börja fundera i termer om dolt fel, beroende på exakt vad som är fel. Men den synliga skadan ger troligen att du som köpare borde misstänka att allt kanske inte är rätt, därmed inget oväntat fel.

H hempularen skrev:
Som flera varit inne på, du måste titta på hur det ser ut på vinden. Om det är ett papptak, så skulle jag gissa på att läckan är i taket, inte i fasaden.

Och en ev. läcka i taket behöver inte vara just där vattnet sedan tränger ned till våningen under. Det kan finnas en skada i ytpappen där vatten sedan tränger iväg flera meter till en annan skada i underlagspappen.

Utfästelsen att de åtgärdat genom att fixa fasaden är i princip värd noll. Dels muntlig från mäklaren, som inte har något ansvar i frågan. Dels så säger den egentligen bara att fasaden är bytt, vilket ser ut att vara sant. Säljaren kan knappast veta att fasadbytet har fått slut på läckaget, om bytet skedde såpass nyligen.

Skulle det visa sig att läckan beror på något fel i utförandet av fasaden eller taket, så kan man möjligen börja fundera i termer om dolt fel, beroende på exakt vad som är fel. Men den synliga skadan ger troligen att du som köpare borde misstänka att allt kanske inte är rätt, därmed inget oväntat fel.
Okej tack!
Taket är nytt från 2024 men självklart kan en läcka finnas iaf. Vi får undersöka saken så fort som möjligt.

K
S Sjökan skrev:
Okej tack!
Taket är nytt från 2024 men självklart kan en läcka finnas iaf. Vi får undersöka saken så fort som möjligt.
Nytt tak när ni varit ägare, eller gjort innan ni köpte?
Oavsett så är det bra att taket är gjort i närtid.

Centano Centano skrev:
Går det att få ett bättre foto på hur plåten sitter, den ser väldigt plan ut? Motlut?
[bild]
Närbild på fasad med svart list som lutar, möjligtvis med en 6-graders lutning. I bakgrunden syns en grill.
Skapa konto
Närbild på en vit brädvägg med tydlig struktur, lutande ovanför en smal, svart yta.
Skapa konto
Svart metallkant med 6 graders lutning mot en vit strukturerad yta.
Skapa konto

Lutning på 6 grader om jag mätt rätt.

Den här skarven, hur förhåller den sig till fuktfläcken?
Du råkar inte ha ritningar på huset som visar väggkonstruktionen?
Närbild av skarv på yttervägg med en röd cirkel markerad, kopplat till en diskussion om fuktfläcka.
Skapa konto

Om du mäter från överkant på fönstret upp till taket (skadan)
O lika på utsidan.. var hamnar du på utsidan?
Även en bild på hur det ser ut på övervåningen är bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.