Ja de fungerar till en led-strip.
 
Tack. Om jag förstår dig rätt räcker alltså transformatorn "Max 6 W, 500 mA" till 3 meter LED-strip 12 V av typen 5050?

Hur gör man för att räkna ut detta? Jag hittar ingen spec för LED-stripen, men det är 60 LED per meter. 3 meter = 180 LED. 1 LED verkar dra 0.24 W (hittade detta när jag googlade). 3 meter = 42,2 W. Kan det stämma? Isåfall passar väl inte någon av transformatorerna? Gissar på att jag räknar fel...
 
Redigerat:
Har du någon länk till den strip du har beställt? 5050-LED är väl 5x5 mm så det kan inte vara 60 st per meter. Det är snarare 60 st totalt på hela längden?
 
Här är den jag beställt. Vit, 5050, vattentät. Det står "300 lights per strip". En strip är 5 meter. Så det blir 60 leds per meter. Räknar jag fel?

http://www.ebay.co.uk/itm/322321163281
 
Jamen vad bra. Då räknar jag iaf rätt :)

Finns det någon särskild anledning att inte köpa motsvarande 50W transformator på ebay? Kostar 1/3 av priset.
 
  • Elektronisk LED-transformator på 50W med CE-märkning, visas från olika vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkningskvalitén är en anledning. Den kan funka bra, du kan också råka ut för att få en produkt som är andrasortering.
 
kia2 skrev:
Här är den jag beställt. Vit, 5050, vattentät. Det står "300 lights per strip". En strip är 5 meter. Så det blir 60 leds per meter. Räknar jag fel?

[länk]
Ok, det var jag som tänkte fel. Det blir nog ljust och bra.
 
Köp inte transformatorer specifikt gjorda för halogen.
20-70 VA betyder att den behöver en minimumlast på 20 VA (voltampere ungf. lika med 20 W.).
 
Ok - tyckte det stod W och inte VA - men då är jag ändå med på att jag inte skall köpa den modellen. Tack!

Hittade denna 72 W istället. Kostar ca 75 kr. Funkar den för LED i kök?

http://www.ebay.co.uk/itm/131753814956

En LED-driver på 72W märkt med "12V6.3A" och anslutningar för input och output.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja den lär fungera. Men som sagt, av erfarenhet, bör man vara lite observant när man köper batterier och nätdelar från Kina/Ebay.
Allt är inte guld som glimmar.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Tack. En ytterligare fråga. När det står att en LED Driver/transformator ej är dimbar, det gäller väl inte på sekundärsidan? Det går att koppla in en dimmer på 12V-sidan om man vill det?
 
Ja det ska gå. Du hittar en drös olika PWM-dimmers (Pulse Width Modulation) på Ebay.
Kan nog vara idé att använda en sådan till din installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.