Jag har en sex lysrör av typen T5 13W/827 ovanför köksbänken. De är 510 mm långa. Jag har även tre lysrör som är kortare, ca 300 mm. Lysrören går sönder titt som tätt. Jag brukade köpa nya på Jula, men nu verkar de inte säljas där längre. De var ganska dyra dessutom.

Det jag undrar, finns motsvarande lysrör att köpa som LED och vad heter de isåfall? Alternativt, om LED inte finns - var hittar jag billiga T5 som är 510 mm långa?

Eller finns det någon annan smidig lösning? Jag har sett billiga LED strips men är osäker på hur dessa fungerar och om det blir tillräckligt bra belysning för köksbänken.

Jag har frågat på Julia och Biltema, men personalen verkar inte ha någon koll på belysning tyvärr.

Tacksam för all hjälp jag kan få här.

Bifogar några foton från hur det ser ut just nu. Gula pilar = lysrör. Flera lysrör är paj just nu som sagt - så därför är det bara några som lyser på bilden. Inom några år skall vi byta ut hela köksinredningen (skåp, luckor osv)
 
  • Belysning under köksskåp med T5 lysrör, en del tända, mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med T5 lysrör ovanför bänkskivan, måttangivelser och markerade lysrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan eller vill hjälpa? Kanske min fråga är för basic? Vet att jag bytt ut en hel del glödlampor till LED hemma, så det borde väl gå att göra motsvarande för lysrör kan jag tycka.
 
Finns led slingor med olika lumen(ljusstyrka) dvs att det finns slingor utformade för bänkbelysning i överskåp.
 
Vi kör LEDstrip från hidealite under toppskåpen. Installerad i ALU skena. Dimbar. Blev rikigt bra. Grymt stark ljus med öppna spjäll.
 
Frågan är varför lysrören går sönder titt som tätt? Dåliga drivdon? Alla lysrör jag har, både T8 och T5, lyser många år utan byte.

Annars är de här led-listerna mycket bra:

http://www.clasohlson.com/se/LED-ljuslist-12-V/Pr365066000

De kan nog ersätta motsvarande längd lysrör under skåpen. Jag tycker nog att lysrör direkt under skåpen ger för mycket ljus. Det ska matcha takbelysningen också, annars blir det på grund av bländning helt svart i skålar mm som inte hålls under bänkbelysningen.

Bygger du om köket om några år kan du nog återanvända ljuslisterna på annat håll, t ex i garderober.
 
Tack för alla svar. Bra undring @svartöra. Jag undrar precis som du varför lysrören går sönder. Drivdon = socklarna som lysrören sitter i? Dessa är köpta på Jula ser jag på klistermärket som sitter på. På klistermärket står det dessutom TL2001-2-13W, 220-240V - 50Hz 13W. Kan det vara så att jag använder fel lysrör till dessa socklar?

På de befintliga (trasiga) lysrören står det FSL T5 13W/827, ROHS 10D07. Detta säger inte mig så mycket, men kanske ni kan säga om det finns lysrör som passar bättre till socklarna.

På lamportillallt.se finns T5 13W i både 827, 830 och 840. Och det finns olika ln. Var inte så dyrt att köpa nya lysrör där - men innan jag beställer så får ni gärna säga om det finns mer passande lysrör - så att jag slipper detta med att de går sönder...

Jag skall kolla in de ledstrips/slingor ni tipsar om också. Tack för förslagen!
 
Varför en massa småarmaturer?
Köp en vettig 36W och en 18W av god kvalité istället.
El-regel nr 1: Ingenting från Jula!! Ingenting!!
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Låter som rätt typ (FSL betyder nog Fluorescent Lamp, T5 är typen, 13W är effekten, 827 är färgindex och färgtemperatur - varmvitgul och ROHS är en standard/EU-direktiv). Lm (lumen) är ljusflödet, hur starkt de lyser alltså, men det är ungefär samma för alla lysrör i den här storleken.

Drivdonet sitter inne i armaturen och är elektroniskt, ett kretskort alltså, för T5-lysrör. Man kan tänka sig att de tagit någon genväg vid konstruktionen så att lysrören blir lidande. Men det är bara en gissning.

Du skulle ju kunna prova något märkeslysrör, t ex Philips eller Osram.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysror/flourescerande-lysror/lysror-421303/
Prova ett så ser du om det är någon skillnad.
 
Fotografen skrev:
El-regel nr 1: Ingenting från Jula!! Ingenting!!
Mja, inget som det står Anslut på. Jula har ju utmärka prylar av kända märken men köper man Anslut får man nog veta vad man köper - och det gäller ju Meec också och de andra Jula-märkena.
 
Är nu inne på att ersätta med LED-strip från hidealite, vilket föreslogs ovan. Osäker om jag behöver starta en ny tråd för detta, men testar att lägga in som kommentar här.

Vad kan ni rekommendera för LED-strip för kök? Det jag egentligen fungerar på är om det räcker med en strip eller om man behöver att ha två eller flera parallellt. Undrar också vilken lumen som är bäst för kök, och om den behöver vara vattentät.

Förutom själva LED-stripen behöver jag väl ett drivdon?

Länka gärna på en strip och ett drivdon som passar ihop. Är det något mer som behövs för en färdig lösning?
 
BirgitS
Vi har en sådan här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30245223/ som kompletterande belysning mellan de gamla lysrörsarmaturerna och den lyser ungefär hälften så starkt som lysrören, dvs. 285 lumen på 60 cm längd motsvarar långt ifrån traditionella lysrör utan man behöver 500-600 lumen per 60 cm för att få en riktigt bra arbetsbelysning.
 
Tack. Har försökt att läsa på nu. Är inne på att köpa en varmvit vattentät 5050 5M från ebay. Det var väldigt mycket billigare. Och med 5050 verkar det räcka med en strip. Jag är inte intresserad av att kunna växla färger.

Som jag förstår det är det enda jag behöver då är en 220V till 5V AC Adapter och en lämplig transformator. Stämmer det? Dessa har jag tänkt att köpa i Sverige av säkerhetsskäl.
 
Hemmakatten
Nu har du ju bestämt dig för ledstrips, som lyser mycket bra. Vi har det i badrummet ovanför en stor spegel, oftast är den neddimrad, full styrka fungerar bara som städbelysning.

Vår köksbänksbelysning är T5-rör som sattes in 2007 och aldrig bytta! 10 år gamla! Är på 24/7 men för det mesta neddimrad. Undrar också om det kan vara dålig armatur eller dåliga lysrör du haft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.