MultiMan
Det tråkigaste var nog dumpningen av kemiska stridsmedel i Östersjön:

Efter andra världskriget hittades stora lager med kemiska stridsmedel på tysk mark. De allierade, Storbritannien, USA och Sovjet, fick ansvar för att ta hand om dessa. Man började med att gräva ned och bränna i öppna gropar, men eftersom mängderna var så stora ansåg man på den tiden att det var effektivare med dumpning till havs. England och USA lastade fartyg som bogserades ut till djupa områden i Skagerrak, där de sänktes. Sovjetunionen genomförde dumpningarna genom att i flera transporter föra ut stridsmedlen till områden i Östersjön där lasten vräktes överbord. Dumpning av föråldrade kemiska stridsmedel till havs praktiserades av flera länder fram till 1972 då det förbjöds enligt Londonkonventionen.

Dumpade flygbomber med senapsgas är den typ av kemiska stridsmedel som oftast kommit upp med redskapen vid fiske i Östersjön. Flygbomberna var huvudsakligen av två typer. Den ena var ca 160 cm lång och försedd med fyra fenor baktill, den andra cirka 100 cm lång och saknade fenor. I fynd av senapsgasbomber under senare tid har bombhöljena oftast helt försvunnit. Den ursprungliga tjockflytande senapsgasen har oxiderat till klumpar av varierande storlek med vikt upp till 80 kg. Ibland ser de ut som lerklumpar.

Inuti sådana klumpar kan finnas extremt hälsofarlig icke oxiderad senapsgas i form av mer eller mindre tjockflytande smet (se bild 09). Mindre klumpar kan påminna om obehandlad bärnsten. Färgen varierar från mörkt gulaktig till gråbrun/mörkbrun (ibland nästan svart).

https://www.kustbevakningen.se/var-...exploderad-ammunition-till-sjoss/riskomraden/
 
  • Ledsen
  • Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska jag vara ärlig så var syftet också lite att se hur många som började leta problem. Tanken kom när jag idag kastade några av årets krukor.
😇
Det var rätt uppenbart, men om jag får ta på mig rollen som lättkränkt miljömupp i den här tråden så får det väl vara ok.

Som jag skrivit är det kanske (hoppas det) ok i din sjö, men jag kan lova att mer än 99,9 % av allt vi slänger i vattnet är till skada för havet och sjöarna. Även de flesta av de fartyg man sänkt som artificiella rev. Trots att man noga strippat dem från allt som verkar farligt växer det märkligt lite på de ytorna och man har till slut insett på de flesta håll att det inte var så smart. Även "naturliga" vrak som legat väldigt länge på botten tillför rätt lite. Jag har sett mer mänskliga kvarlevor än nyinflyttade djur på regalskeppet Kronan för att ta ett exempel nära dig.

Jag ser inte problem i allt. Men jag har med egna ögon sett effekten av ikastade bildäck på svenska västkusten som man tänkte kunde vara bra för djuren att gömma sig i. Även ett antal karibiska försök att rädda korallreven genom att odla "fraggar" på elrör. I Manado försökte man med travar av stora ihåliga klot av lergods som artificiella rev. USAs marin har som sagt sänkt ett antal fartyg, där syftet har varit att "hjälpa" naturen. Vad har de nämnda projekten gemensamt då - jo att alla har misslyckats och bara varit till skada för undervattensmiljön.

Tyvärr äger jag inte personligen rätten till allt jag filmat och fotat under vattnet, så jag kan inte enkelt visa de värsta exemplen. Fast det kan inte gärna vara en nyhet för dig att naturen inte allt tar emot vår skit med öppna armar.

Om du själv vet att det saknas skydd för kräftorna i din sjö kan du absolut sitta nöjd och glad. Det jag ville ha fram är att det för naturen generellt är lika oönskat med med vårat skräp i hav och sjö som det är i diket vid motorvägen. I många av våra sjöar och längs Östersjöns kuster är det knökfullt med bråte som inte gör någon glad. Din miljöpåverkan är förmodligen och förhoppningsvis försumbar, men för mig som jobbat under ytan och sett skiten från fiskarnas och kräftornas sida är det tyvärr svårt att släppa det negativa i att kasta skräp i sjön.
 
  • Gilla
  • Älska
Korvgubbe och 13 till
  • Laddar…
Man har också dumpat stora mängder taktegel och dräneringsrör i sjöar i syfte att förbättra bottnarna för kräftor.
Själv så dumpade jag 20-25 m2 korrugerad eternit i sjön när jag var 17 år, kanske lite osnyggt gjort men jag kan ändå inte tycka att det var hela världen. Radhus för kräftor och sjön lär väl ligga där den ligger i tusentals år framåt.😊
 
Några gamla tegelpannor har väl hamnat i vassområde, i vårt fall är det bara lergods som använts. Men sjön är som djupast runt 20m och i områden där man dragit malm varierar det mellan 2-6 m, så påverkan är minimal. Det finns väl 10 fastigheter runt sjön men bara tre har del av sjön och ca 8km omkrets.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.