6 687 läst · 47 svar
7k läst
47 svar
Gamla fönster - renovera eller byta till nytillverkade?
Var kommer dina angivna u-värden på 4,0 och 1,5 ifrån? Se till exempel detta inlägg och refererade rapporter för uppmätta u-värden på gamla två-glasfönster.
Jag gjorde en beräkning baserat på den värnekameramätning jag gjorde. Såg i länken att det hävdas generellt vara 2.6 för gamla fönster med gamla glas. Kan ju ha räknat fel så klart. Men 1.1 i u värde bättre är ju nästan 100% bättre . Jag har tänkt att denna åtgärd skall räcka minst 15år och borde spara rätt mycket under den tiden.Microkatten skrev:
Det här med fönster är intressant.
I vårt hus, byggt 1915, sitter det fönster tillverkade i början av 1980-talet av ett lokalt snickeri.
De är gjorda att efterlikna originalfönstren men är kopplade tvåglasfönster.
Upptill är smårutorna bara på utsidan och på insidan är det en ruta istället för fyra små.
Jag gillar verkligen de här fönstren men huset har en utbyggnad med ett rum med två mindre fönster som ser lite tristare ut.
Eftersom landsvägen går strax intill skulle jag vilja ha fönster som dämpar ljud mer än dessa standardbetonade kopplade tvåglasfönster.
Vad har ni för tips vad gäller ljuddämpande fönster som dessutom passar in lite bättre ihop med resten av fönstren?
I vårt hus, byggt 1915, sitter det fönster tillverkade i början av 1980-talet av ett lokalt snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
De är gjorda att efterlikna originalfönstren men är kopplade tvåglasfönster.
Logga in
Skapa konto
Upptill är smårutorna bara på utsidan och på insidan är det en ruta istället för fyra små.
Logga in
Skapa konto
Jag gillar verkligen de här fönstren men huset har en utbyggnad med ett rum med två mindre fönster som ser lite tristare ut.
Logga in
Skapa konto
Eftersom landsvägen går strax intill skulle jag vilja ha fönster som dämpar ljud mer än dessa standardbetonade kopplade tvåglasfönster.
Logga in
Skapa konto
Vad har ni för tips vad gäller ljuddämpande fönster som dessutom passar in lite bättre ihop med resten av fönstren?
Väldigt nätta och fina fönster.
I en lägenhet som jag bott i hade vi originalfönster och en kassett på insidan för att dämpa ljudet. Det är en av Malmös mest trafikerade gator och det funkade. Dessutom hade man vid installationen tätat mellan karmen och väggen.
Dina fönster i utbyggnaden är inte fula utan speglar huset utveckling. Kanske värt att ljudisolerade dem på insidan bara. Jag antar att det är kopplade tvåglas? Då kanske du kan byta ut inner glaset mot en sådan kasset. Den syntes lite från insidan får jag erkänna men inte så att det störde. Har tyvärr inga bilder.
I en lägenhet som jag bott i hade vi originalfönster och en kassett på insidan för att dämpa ljudet. Det är en av Malmös mest trafikerade gator och det funkade. Dessutom hade man vid installationen tätat mellan karmen och väggen.
Dina fönster i utbyggnaden är inte fula utan speglar huset utveckling. Kanske värt att ljudisolerade dem på insidan bara. Jag antar att det är kopplade tvåglas? Då kanske du kan byta ut inner glaset mot en sådan kasset. Den syntes lite från insidan får jag erkänna men inte så att det störde. Har tyvärr inga bilder.
Nej, det hävdades inte generellt vara 2,6 för gamla fönster, utan man gjorde mätningar på verkliga fönster. Men eftersom det är de enda vetenskapliga mätningar jag sett så kan man ju ta det som ungefärligt riktvärde. I rapporten visas också hur u-värdet kan ändras beroende på fönsterstorlek.Abbe W skrev:Jag gjorde en beräkning baserat på den värnekameramätning jag gjorde. Såg i länken att det hävdas generellt vara 2.6 för gamla fönster med gamla glas. Kan ju ha räknat fel så klart. Men 1.1 i u värde bättre är ju nästan 100% bättre . Jag har tänkt att denna åtgärd skall räcka minst 15år och borde spara rätt mycket under den tiden.
Man ser tyvärr väldigt mycket ”information” från .t.ex, fönstertillverkare om hur dåliga äldre fönster är jämfört med nya, men det verkar mest vara glädjekalkyler från fönstertillverkarnas sida om hur mycket man kan spara genom att byta fönster. Därav min fråga.
För att ta ditt fall med kopplade fönster (?) så kom man i refererad rapport ner från 2,3 för renoverade fönster till knappt 1,8 med LE-glas, d.v,s, en förbättring med drygt 0,5, Det är antagligen mer för dina större fönster, så visst sparar du energi, men kanske inte alls så mycket som du har trott.
Är det blåst glas du har så tar jag gärna emot dem!
Jo, det är kopplade tvåglas. Är väl inte så förtjust i någon extra kassett på insidan. Frun vill dessutom ha vändbara fönster där, för att slippa stå på stege eller hänga ut genom fönstren för att putsa rutornaJiji skrev:Väldigt nätta och fina fönster.
Bra utveckling, tack. Nja om du vill ha dem får du komma och lyfta ur dem.Microkatten skrev:Nej, det hävdades inte generellt vara 2,6 för gamla fönster, utan man gjorde mätningar på verkliga fönster. Men eftersom det är de enda vetenskapliga mätningar jag sett så kan man ju ta det som ungefärligt riktvärde. I rapporten visas också hur u-värdet kan ändras beroende på fönsterstorlek.
Man ser tyvärr väldigt mycket ”information” från .t.ex, fönstertillverkare om hur dåliga äldre fönster är jämfört med nya, men det verkar mest vara glädjekalkyler från fönstertillverkarnas sida om hur mycket man kan spara genom att byta fönster. Därav min fråga.
För att ta ditt fall med kopplade fönster (?) så kom man i refererad rapport ner från 2,3 för renoverade fönster till knappt 1,8 med LE-glas, d.v,s, en förbättring med drygt 0,5, Det är antagligen mer för dina större fönster, så visst sparar du energi, men kanske inte alls så mycket som du har trott.
Är det blåst glas du har så tar jag gärna emot dem!
Abbe W skrev:
Ja men familjen såg konstiga ut i ansiktet när jag förde saken på tal. Jag har fyndat en massa fönstre som tar upp massor med plats och de menar att jag inte får samla mer saker.jag hoppas att @ Microkatten inte har lika besvärlig familjAbbe W skrev:
Kontakta Gantelius fönsterhantverk inte långt från dig, han vet hur man gör:Abbe W skrev:Nej, försökt tre gånger sedan i sommras att få napp. Ingen vill lyfta ur gamla glas.
Problemet är att lyfta ett 2mm konstglas gör inte ens ett proffs med säkert resultat.
Skall läsa lite senare. Tack för länken.
Ang att spara, dessa fönster sitter på min nordöst gavel. Den vetter bara mot grannen, och jag och ingen annan än grannen ser dessa fönster någonsin. Husets andra fönster är redan bytta innan jag köpte huset.
För att spara skall jag alltså lyckas med att först lyfta ur 115år gamla glas för att sen få en glasfirma att kitta tillbaka dem...
Besparingen mellan U värde 4 och 1.5 är klart värt det då fönstren är flaggfönster 1200 x 2100 tre på undervånig och två 1200 x 1500 på övervåning.
Men jag sparar o renoverar bågar och karmar.
https://www.instagram.com/p/B7ySelQH6DM/?igshid=1o86spi3f21q9