Larsa skrev:
Vad är det för underlag, är det skivor eller "sten"? När plattorna är större som dina så är det väldigt viktigt att underlaget är plant, annars sticker gärna hörn på plattorna ut och det blir inte så snyggt.
Det är sten :) har kollat väggarna och de är helt klart godkänt raka!

Har haft tät kontakt med min kusins man som är plattsättare och rådfrågat honom om allt jag kommit att tänka på :)

Men jag ska ta den inputen och dubbelkolla en gång till, som du säger så hade det inte varit så kul om det hade blivit kass!
 
Ok, förstår. Blir garanterat mer jobb med kakling och få det snyggt som amamtör men bara du är noggrann kommer det går bra. Kör hårt!
 
Jonatan79 skrev:
Ok, förstår. Blir garanterat mer jobb med kakling och få det snyggt som amamtör men bara du är noggrann kommer det går bra. Kör hårt!
Det är inte för att skjuta ner idéer och råd som jag är bestämd utan med för att vi har dividerat länge där hemma och beslutat oss för detta :)

Går jag till frugan och föreslår något nytt nu så tror jag bannemej hon slår ihjäl mig :D

Kommer absolut vara noggrann! Kommer ta med en nykalibrerad krysslaser som säkerhet dessutom från jobb :)


I övrigt så är jag klar med blästringen nu!
Nyligen blästrad radiator redo för nya fästen, med verktyg och redskapslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är själv väldigt nöjd med hur bra blästringen blev :) Nu är det bara fästena som ska få sig en omgång, men dessa fick jag "loss" igår efter att jag tillslut fått bågfila av bultarna då de bara ville snurra. Så får lösa ny infästning åt dem och som det ser ut nu så blir det expanderbultar.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Klart du skall kakla! Fräscht och snyggt..
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
Hallå!

Det har stått lite still i helgen då man varit på bröllop norröver, men nu är det dags att dra igång igen!

Kom på att elementet kommer hamna längre ut nu när jag kaklar så hade en längre diskussion med röris om hur vi skulle gå till väga för att göra det så enkelt som möjligt. Efter lite funderande så blev den enklaste lösningen att bocka till de gamla fästena så det roade jag mig med nu på frukosten.
Modifierat elementfäste bredvid ett originalfäste på ett arbetsbord med borrskruvdragare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ca 7mm mindre djup, kan inte bocka mycket mer för då kan jag inte sätta fast de sen. Förhoppningsvis räcker det :)

Utöver det har det inte blivit något gjort, men vi ska koppla loss och plugga resterande vatten idag så kommer bli gjort lite mer idag! :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Har inte fått gjort fullt så mycket som jag hoppats på men har iallafall kommit en liten bit på vägen!

Ett ofärdigt badrumsprojekt med oputsade väggar och gammalt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har 2 frågor med! Dels så upptäckte vi att avloppsröret till handfatet är i golvnivå, hur löser jag det bäst? Funderar på om det funkar att sätta en gumminippel? Och kapa till en bit avloppsrör och sedan flyta in det?

Sen var ju plastmattan rätt friskt limmad, så frågan är om man kan flyta in limmet eller måste jag skarpa bort det först?
 
Inte kommit så mycket längre idag heller, blev en långvandring inne på Bauhaus som drog ut rätt friskt på tiden!

Men lite hade blivit gjort, tapeten sitter dock så in i pipen bakom så det går inte snabbt :(
Ett hörn av ett delvis renoverat badrum med trasiga tapeter och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan bli av med mycket tid inne på Bauhaus, det finns mycket kul att klämma och känna på 😁
 
Jumos skrev:
Man kan bli av med mycket tid inne på Bauhaus, det finns mycket kul att klämma och känna på 😁
Minst sagt! Känner dock att den tiden hade kunnat använts till annat :wow: Har ju haft som tanke att börja kakla i helgen men det börjar kännas aningen orealistiskt :surprised:
 
Jumos skrev:
Man kan bli av med mycket tid inne på Bauhaus, det finns mycket kul att klämma och känna på 😁
Och konstant underbemannat i kassan...
Så är det i alla fall i Uppsala.

OT: Snygg lampa, kul att du behåller den :)
 
Ett tips för att få loss tapeten är att pensla på rikligt med tapetklister som du blandar själv från pulver. När hela väggen är täckt trycker du dit täckplast som får sitta över natten. Var noga med att plasten täcker hela ytan du penslar lim på och snåla inte med limmet. Dagen efter kan du lätt skrapa ner tapeten.
 
maah skrev:
Och konstant underbemannat i kassan...
Så är det i alla fall i Uppsala.

OT: Snygg lampa, kul att du behåller den :)
Det kan jag inte påstå att vi brukar ha problem med här, men å andra sidan så känns det lite som att det finns ett byggvaruhus varje mil här nere i Skåne :p

Ja jag gillar't! Den tillverkas ju fortfarande efter 50 år så den bör fortfarande vara rätt populär :)
 
Patrick E skrev:
Ett tips för att få loss tapeten är att pensla på rikligt med tapetklister som du blandar själv från pulver. När hela väggen är täckt trycker du dit täckplast som får sitta över natten. Var noga med att plasten täcker hela ytan du penslar lim på och snåla inte med limmet. Dagen efter kan du lätt skrapa ner tapeten.
Tack för tipset! Körde med tapetborttagare och ångade på rätt friskt igår, funkade hyffsat. Problemet är mest att det blir geggamojja av allt, största problemet är nog den gamla bredspacklingen bakom sista lagret tapet. Är centimetertjockt på sina ställen.
 
Alltså fyfan för detta rivandet av tapet!

Har ju konstaterat att lagrena på väggen är uppbyggda enligt följande:

Betong - målat - bredspacklat (tjockt som fan) - vinyltapet alt. plastfärg - målat - tapet - spackel - tapet - fiskbensväv.

VARFÖR i h*lvete fortsätter man bygga på lager på lager hela tiden? Suck .. :mad:
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.