3 845 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Gäststuga: Från teori till praktik
Precis så, ett hämmar band om man önskar kan vara bra det med. ÄD DanielKa skrev:
Javisst kan man spara in 2 takstolar på det viset, men du måste istället som du skriver lösa reglerna för innertak, samt lösa tassar och något att spika råsponten i, med samma geometri som takstolarna. Skillnaden i kostnad för 2 extra takstolar blir ju inte så stor, om allt detta vägs in.F fribygg skrev:
Har aldrig använt Albabalkar bara kantelement och lättvikts element. Men då gjuter du platta då och isolerar 200?D DanielKa skrev:
Spontant så känns det dom en enkel lösning och balkarna ser lättare ut än dom jag använt men mannåker väl på att putsa utsidan? Jag tror dock inte att försäljningstexten stämmer att dom isolerar bättre än vanliga kantelement🤓.
Värt att gjuta när man lika kostar på ett bygge tycker då jag!
Bästa forumvänner
Nu är det dags att ta saker och ting vidare. Jag har nu räknat om från fasaden och inåt. Fasaden kommer att bestå av en bottenbräda som är 145x22 mm, en lockläkt som är 45x22 mm och ett mellanrum på 5 mm mellan bottenbrädan. Stommen består av 170x45 mm.
Bjälklaget består av 220x45 mm. Jag har förtätat avståndet till cc 300 mm mellan bjälkarna där badrum och hall kommer att vara. Dessa bjälkar kommer att vara 195x45 mm för att kunna få till ett fall och lägga in golvvärme utan att det bygger för höga kanter mellan dessa rumsytor. Det är markerat i rött i den länkade ritningen.
Grunden blir 11 433 x 3 933 mm.
Jag ska ha saxtakstolar.
Fråga 1: Takstolar ställs på hammarbandet och punktmässigt vilar på de stående stomreglarna, MEN jag tycker det ser tunt ut i gavlarna. Utan att kunna byggteknik så kanske man ska börja med takstolar från insidan av gavlen/stommen och sedan köra cc 600. Det kommer självklart att bli ett udda mått eller två udda mått i mitten som är mindre än cc 600.
Extern länk till: Ritningsvy - https://collaborate.shapr3d.com/v/ZntvL7wjXCJmO5QhAAEIZ
Tack för alla tips.
Nu är det dags att ta saker och ting vidare. Jag har nu räknat om från fasaden och inåt. Fasaden kommer att bestå av en bottenbräda som är 145x22 mm, en lockläkt som är 45x22 mm och ett mellanrum på 5 mm mellan bottenbrädan. Stommen består av 170x45 mm.
Bjälklaget består av 220x45 mm. Jag har förtätat avståndet till cc 300 mm mellan bjälkarna där badrum och hall kommer att vara. Dessa bjälkar kommer att vara 195x45 mm för att kunna få till ett fall och lägga in golvvärme utan att det bygger för höga kanter mellan dessa rumsytor. Det är markerat i rött i den länkade ritningen.
Grunden blir 11 433 x 3 933 mm.
Jag ska ha saxtakstolar.
Fråga 1: Takstolar ställs på hammarbandet och punktmässigt vilar på de stående stomreglarna, MEN jag tycker det ser tunt ut i gavlarna. Utan att kunna byggteknik så kanske man ska börja med takstolar från insidan av gavlen/stommen och sedan köra cc 600. Det kommer självklart att bli ett udda mått eller två udda mått i mitten som är mindre än cc 600.
Extern länk till: Ritningsvy - https://collaborate.shapr3d.com/v/ZntvL7wjXCJmO5QhAAEIZ
Tack för alla tips.
Bifogar tre bilder avseende takstolar och vad jag försökte förklara ovan.
Det går si så där. VA och grävning har offererats till sådana extremt höga priser. Men däremot är albabalkar och stomme mycket billigare än vad jag hade räknat med. Jag har gjort några nya ritning som jag kan lägga upp lite senare. Jag inväntar även bygglovet.F flimsy skrev:
Hej - Hur bär man bäst av för fönster och dörrar? De röda ramarna visar modulmåtten för fönster och dörrar. De är placerade för att få matcha med fasaden. Min takfot ska vara öppen, dvs. synlig, men på bilden kan jag ha ritat fel (takstolen är ännu inte beställd). Eftersom jag kommer att ha en synlig takfot, vill jag säkerställa en konsekvens mellan takstolarna, även om de två yttersta är något mindre än 1200 mm. Har jag gjort avlastningen korrekt?
Länk: https://collaborate.shapr3d.com/v/LGb_zbNO44HLDRtiiIfNG
Tack!
Länk: https://collaborate.shapr3d.com/v/LGb_zbNO44HLDRtiiIfNG
Tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lukt i gäststuga - verkar komma från vinden
Tak & Vind -
Byta från plåttak till tegeltak på gäststuga, hjälp!
Tak & Vind -
Bygga furstukvist på gäststuga från 60-talet
Byggnadsvård -
El från huvudbyggnad till gäststugan
El -
Komplementbyggnad. Finns redan gammal gäststuga som är med på bygglovsritningar från
Bygglov