Är det någon som har erfarenhet av att använda fyrkantiga ventilationsrör till köksfläkt?

Jag funderar på att koppla en fjäråskupan diskret 79 med takfläkt på ett sådant här rör som skal sitta infällt i väggen.
På taket skal det sitta en östberf 400C, som ger ca 1000m3/h. https://www.ventilation.se/takflakt-tkc-400c-svart/p-1747.htm

Ett exempel på rör.
http://www.marley.se/se/produkter/luftningsteknik/rektangulaerkanaler/index.htm

Enligt informationen så skal deras 90x220 rör ha samma luftgenomströmning som ett dia150mm vilket inte känns orimligt. Men min ventilationsinstallatör var skeptisk.....

Tack på förhand för råd.

Enligt de vanliga sätten att se på din kanal motsvarar den en rund med diameter 130 mm, så det är väl inte så fel för ditt fall.

Ja jag satt och kollade lite på tryckfallen och DIA150mm plåt motsvarar det där 90x220 plaströret. Men ventkillen var generellt negativ till fyrkantsrören, är det någon annan aspekt som man behöver ta hänsyn till?

Stora frågan är hur du kommer klara brandkraven om du installerar plastkanaler som imkanal. Big no no

n1zz3 skrev:
Stora frågan är hur du kommer klara brandkraven om du installerar plastkanaler som imkanal. Big no no
Duger inte det?

"brandsäkert enligt DIN 4102/B1"

Sen gips intill/runt om...?

"B1 (svårantändlig)" är en tysk standard. I Sverige har vi krav på min EI15 i imkanal i bostadshus. Alltså hålla för brand/brandgas i minst 15 minuter. Hur tror du en plastkanal håller för detta? Visst kanalen kanske inte börjar brinna, men den kommer att smälta utav värmen.

Men du gör som du vill.
mvh

Finns det fyrkantiga kanaler som tåler EI30?
Tex plåt....

Kan tillägga att jag inte är ute efter att "göra som jag vill" utan försöker hitta bästa riktiga lösning.
Jag upplever att installatören är lite emot det dels för att han inte är van vid att använda det och det är lite nytt för honom och dels för att han vill tjäna lite pengar på att ändra det till två mindre plåtrör i väggen och därmed en del extra arbete och kostnader....

Redigerat:
  • Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
Ja rektangulära kanaler finns. Men de är dyrare än vanligt spiro då dessa inte finns i någon standard utan måste tillverkas.

av en plåtslagare då? eller specialbeställer man det hos bygghandeln?

Tänk även på att rengörningen av imkanalen, det ligger på fastighetsägaren (för bostäder) att imkanalen hålls ren, det görs oftast (alltid) med en viska, enklast är det i en rund kanal då går det att använda en roterande viska, med en rektangulär kanal måste man använda en rektangulär viska och dra den fram å tillbaka.

Tänk även på att efter varje 90° böj så måste det finnas renslucka.

I mitt fall är det bara in i väggen och sen rakt upp till skorstenen. Så det kommer inte behövas något sådant då man kommer åt rakt uppifrån och nerifrån där den går in i väggen.

Men frågan är då plåt vs plaströr, plaströren är ju faktiskt svårandtändliga, klär man det dessutom med gips runt om kan man ju fråga sig om det spelar någon roll...

Tack för alla svar.

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men stämmer det verkligen att den takfläkten låter med 70dB till omgivningen?
Det motsvarar ju den maximala tillåtna ljudnivån från vägtrafik, så det lär bröla på rejält för grannarna (eller om man själv vill sitta utomhus medan det lagas mat).

Jajjamän, den tid som fläkten går på full rulle och du sitter på taket 2 m från fläjten så låter den som en vanlig köksfläkt låter nere i köket. Sitter du i bersån 20 m från fläkten så låter grannens ac betydligt högre och troligen även längre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.