Kopierar in texten från länken några svar upp från rikshandboken.



Barn som växer upp i eller besöker en lantbruksmiljö har högre risk att råka ut för olyckor än barn i andra uppväxtmiljöer. Det är därför viktigt att lära ut ett säkerhetstänkande redan från tidig ålder.

Att växa upp på en gård med lantbruk kan innebära påverkan på både skydds- och riskfaktorer när det gäller barnets hälsa och säkerhet. Till exempel har studier visat att barn som under sitt första levnadsår vistas i miljöer med djur i mindre grad får astma under barnaåren (1). Lantbruksmiljön kan vara stimulerande och spännande för barn. I en pilotstudie vid Statens Lantbruksuniversitet vittnade barn om att de tyckte det var roligt att leka på gården, hjälpa till med djuren och utföra andra sysslor i lantbruket, men de var samtidigt medvetna om att risker och faror fanns (2).

Lantbruksmiljön utgör både arbetsplats, bostad och lekplats för de barn och vuxna som bor där. Från tidig ålder följer många barn med sina föräldrar när de arbetar i lantbruket, vars miljö på många sätt anses vara farofylld för både barn och vuxna. I Sverige finns siffror som tyder på att det årligen skadas 400 barn lindrigt och 60 barn svårt med men för livet i lantbruksmiljön. Särskilt utsatta att råka ut för svåra skador är barn i förskoleåldern och tonårspojkar. Statistik visar också att det varje år omkommer två till tre barn till följd av olycka i lantbruk, oftast med traktor eller annan maskin inblandad i händelsen. Gårdsplanen och vägarna som omger gården kan många gånger vara små och trånga medan traktorer och andra maskiner är stora.

Tillfrågade föräldrar har många gånger själva vuxit upp i lantbruksmiljö och är medvetna om farorna, och vill därför gärna att barnen från tidig ålder ska lära sig säkerhetstänkande genom att vara med i arbetet på gården.

När barn skadas sker det ofta i leken. Då kompisar och syskon är med lockas ibland barnen som bor på lantgården att leka med saker, eller vara på platser, som de vet är förbjudna. Besökande barn som hälsar på för att leka med barnen som bor på lantgården är särskilt utsatta för att skada sig i lantbruksmiljön. Att områden på lantgården som anses farliga för barn, till exempel vägar, maskinhallar och djurstall, samtidigt är spännande platser och ofta ligger i nära anslutning till bostadshus, gör att även små barn som drivs av nyfikenhet och upptäckarlust kan hinna dit i ett obevakat ögonblick (3, 4, 5).

Det finns olika sätt att främja säkerheten för barn i lantbruksmiljö. Här är punktlistor på sådant som är bra att informera föräldrar om.

Vid köp av traktor eller vistelse i traktor:

  • Ställ krav vid köp av ny traktor; extrasäte med bälte samt backkamera ska ingå.
  • Barn som åker med i traktorn ska sitta fastspänd på eget säte; små barn med bilbarnstol eller i babyskydd som står stabilt på stödben.
  • Om extrasäte saknas kan cykelsadel användas för mindre barn. Den ska monteras bakåtvänd med ryggen mot framrutan.
  • Det är viktigt att se till att barn inte kan komma åt reglage i traktorn.
  • Barn ska ha hörselskydd när de åker traktor.
  • Barn ska aldrig åka i skopan.
  • Traktorn ska stängas av när den lämnas.
  • Barn ska aldrig köra traktor eller andra maskiner.
Vid vistelse utomhus:

  • Det är viktigt att meddela varandra på gården när barn är ute och leker.
  • Det är bra att lära barn att ställa sig vid en särskild plats, till exempel vid en husvägg, när en traktor kör in på gårdsplanen om de vill prata med den som kör traktorn. Lär barn att de ska stå där och vinka om de vill fånga traktorförarens uppmärksamhet, och att invänta på signal från föraren innan de får gå fram.
  • Se till att barnen syns när de är ute och leker! Det är bra att sätta på dem reflexväst, och ha varningsvimplar eller flaggor på cyklar, trehjulingar och annat barn cyklar på.
  • Tänk på att skapa säkra platser för lek. Hägna in med staket, använd barnsäkra grindar och skapa tydliga regler som aldrig tummas på, och som även är kända av barnens kompisar.
  • Det är bra att prata med barn om vilka faror som finns. Vistelse vid farliga platser ska förbjudas och sådana platser ska hägnas in med stängsel och lås.
  • Tänk på att stapla rundbalar på ett säkert sätt, det är viktigt att inte ha fler än två ovanpå varandra.
Vid vistelse nära djur:

  • Det är viktigt att förbjuda barnen att vara i närheten av lösa djur och att aldrig lämna barn ensamma med djur.
  • Tänk på att använda CE-märkta skyddshjälmar och skyddsvästar vid hästridning. Använd också säkerhetsstigbyglar och klackar på ridstövlar eller ridskor (5).
Fler tips att ge föräldrar:

  • I samtal med föräldrar kan broschyren Barn på gården från Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) användas. Tipsa också om detta webbinarie.
  • För samtal om barnsäkerhet på lantgård kan föräldrar kontakta Säker arbetsmiljö; kostnadsfri rådgivning inom den gröna sektorn. ””
 
  • Gilla
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
Vid köp av begagnade maskiner då ?
 
Låter inte klokt. Bättre att säga till och skapa lite dålig stämning än behöva vara den som visar ambulansen vart den ska köra när olyckan varit framme.
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Ni kan inte vara seriösa när ni pratar om orosanmälan. Är detta det enda problemet ni ser hos familjen är det absolut inget att ta med soc.

Jag körde traktor själv när jag var fyra år. Jag nådde inte pedalerna men far la i en låg växel och sen räfsade jag gården eller ringvältade. Han hade säkert koll på mig men visade sig inte. När jag var sex-sju år kopplade han en vagn bakom och ställde upp några tunnor på åkern så jag kunde träna på att backa med vagn. Numera kör jag grävmaskin och min 3-åring har fått prova själv. På tomgång och jag var intill så hon spakade bara lite, ingen direkt grävning. Åkgräsklipparen kör hon själv utan aggregatet igång. Även då är jag nära och hon kör bara på plan mark.

Det som möjligtvis kan oroa är om det är andra barn inom maskinens arbetsområde samt om ingen har koll. Är du säker på att inte någon vuxen bevakar utan att synas? Risken att skada sig själv i en grävmaskin är liten och det ska mycket till för att välta med en 290 med den stora bandvagn den har.
Hallå
Det är väl rätt självklart att det inte är ok! En sak är att köra på egen mark, en annan att köra utanför tomten utan rätt ålder eller körkort. Dessutom så ung och utan uppsikt.
Anmäl till Transportstyrelsen alternativt polis. Orosanmälan är en annan sak; far barnet illa?
Föräldrarna är ansvariga för vad barnen gör och orsakar.
https://www.transportstyrelsen.se/s...koter-terranghjuling-och-traktor/traktorkort/
 
H Hochiha skrev:
Håller med i princip allt (även tillvägagångssätt). Problemet är att man har stor makt med relativt lite prövningar. Och ens röst väger (precis som poliser, läkare mfl) väldigt tungt i kontakt med andra myndigheter, eller rättsliga prövningar.

Har en kommun bra socialsekreterare är det inget problem, men i vissa kommuner har man omsatt hela personalstyrkan årligen, och utan erfarna kollegor är det väldigt lätt att hamna snett (framförallt agera för hårt) i ett sånt svårt arbete.
Erfarenhet eller inte spelar ingen roll, de lever efter ett tyckande och det finns inget skyddsnät eller ramverk så blir man anmäld är man utsatt som förälder.
Jämför tex med en misstänkt brottsling, han får försvarsadvokat, det ska ske förhör enligt riktlinjer osv.

Soc... gör precis som de vill, de kan anta saker, skriva en rapport och gå vidare utan kontroll.
Finns ingen advokat eller liknande som tar föräldrarnas rättigheter. Förhör osv kan ske helt på eget bevåg.

Lågutbildade personer ska ta beslut som berör juridik, psykologi, medicin... men utbildningsnivån är... mycket mycket låg. Så det blir ofta ett personligt tyckande. Systemet är f*ed up.

Det är ett svårt yrke, absolut. Så ska man anmäla ska man vara säker på sin sak. Sista utvägen liksom.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Heidina och 6 till
  • Laddar…
Grävmaskiner är bra prylar
1—För att flytta på den så sitter det pedaler på golvet, kräver lite längd på piloten

2—På pedalerna sitter det dessutom oftast en spak/pinne på varje, om man vill köra med händerna
Kräver lite längd åxå

3— I spakarna men gräver med som sitter fast i stolen, så sitter det små kontroller som man kan köra maskin med

Men det är olika på olika maskiner
Så det finns flera möjligheter
 
H
Detta är min lilla när han lärde sig.
Första gången han sätte sig i maskinen.
Då va han 4 skulle snart fylla 5.

Dock är en minigrävare lättare att välta med än en stor.

men de tycker det är kul att va med.
Dock får dom inte köra den lilla dumpern jag har för den välter man med lätt.
Jag vill ju inte de ska skada sig
 
  • Gilla
MPinje och 11 till
  • Laddar…
Visst är det märkligt. Så gott som dagligen kan vi läsa om hur barn och ungdomar utsätts för rån och misshandel, men det är det ingen som upprörs av. Får vi däremot läsa om 4-5 åring som lärt sig att köra grävmaskin, då tar det hus i helvetet.
 
  • Gilla
sallad och 19 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Visst är det märkligt. Så gott som dagligen kan vi läsa om hur barn och ungdomar utsätts för rån och misshandel, men det är det ingen som upprörs av. Får vi däremot läsa om 4-5 åring som lärt sig att köra grävmaskin, då tar det hus i helvetet.
Är du på riktigt? Ingen blir upprörd över om en 4-åring blir rånad och misshandlad? :sweat:

Skillnaden är kanske att få skulle ursätta sina barn för risken eller försvara de som gör det.
 
  • Gilla
Toppalua och 10 till
  • Laddar…
Bara ytterligare ett exempel på hur naiva och slapphänta en del av dagens föräldrar är. Se till att fostra barnen och tillåt de inte köra livsfarliga maskiner. I den åldern ska de cykla /åka trampbil, om ens det obevakat beroende på var man bor.

Hoppas ungen river ner/gräver upp ingående el/vatten, så att föräldrarna lär sig en läxa.
 
  • Gilla
  • Haha
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
E eal skrev:
För traktorer i jordbruk finns inga krav på körkort eller ålder så länge man inte kör på väg mer än vad som behövs (typ mellan ägor)

Motorredskap (som en grävmaskin räknas som) verkar dock inte ha det undantaget utan på är det AM/Traktor -kort för klass I och B-kort för klass II eller inhägnad område. Vad som är inhägnad område verkar vara luddigt.

/Andreas
inhägnat område är bara luddigt för dom som vill ha det luddigt. Inhägnat område är ett område som är så pass inhägnat att obehöriga inte kan ta sig in dit på ett lätt sätt och utöver det är godkänt av polisen (t.ex. crossbanor). En egen trädgård med staket är inte inhägnat
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Man ska givetvis ha uppsikt över barnen, jag själv fick vänta till jag var sju innan jag fick köra själv. Och då var det lite lättare saker som att vända hö och liknande.
Ringa soc gör man ju om barnen far illa på något sätt och det verkar inte vara fallet här.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Men barn ska inte köra stora skogsmaskiner själva, ditt inlägg faller på sin egen orimlighet. Att "vara barn" är att cykla, åka pulka, inlines, skateboard, kanske sitta i mammas och pappas knä när hen kör grävmaskinen. Och tack.gode.gud att det finns lagar och regler UTANFÖR föräldrars eget tyckande. :crysmile:
Och sådana fyrbenta filurer med svans och stora tänder, häst kallas de tydligen... livsfarliga djur. Borde vara körkort.
Förstår inte hur man kan låta barn komma nära dem.
Snabba är de med. Bits. Fy.

Har sett barn vara med dessa odjur, de klappar dem, klär på dem och tar hand om dem helt själva. Sjukt.
Vet de inte att det när som helst kan komma en spark med en sådan fart att den kan krossa en bil???
Stingsliga rackare, allihopa. Föräldrar... hur kan ni?
 
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 8 till
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Bara ytterligare ett exempel på hur naiva och slapphänta en del av dagens föräldrar är. Se till att fostra barnen och tillåt de inte köra livsfarliga maskiner. I den åldern ska de cykla /åka trampbil, om ens det obevakat beroende på var man bor.

Hoppas ungen river ner/gräver upp ingående el/vatten, så att föräldrarna lär sig en läxa.
Dagens föräldrar? Det var betydligt vanligare förr att barnen fick hjälpa till med farliga maskiner och då var det inte på lek utan riktigt arbete.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Krävs inget normalt körkort för grävmaskin.
Fast om du ska ut och köra med den på vägen så krävs det väl? Annars är det större krav på alla förekommande truckar som finns.
Det är lag och gäller, ingen truckförare utan körkort för väg får köra ut på vår industritomt överhuvudtaget, men de får köra inomhus.

Jag hade rätt mest troligt, tog bara en länk.
https://lawline.se/answers/far-jag-kora-gravskopa-utan-korkort-pa-privat-mark
Du ska ha körkort eller traktorkort.
Så om inte 4 åringens gård är inhägnat så att ingen från allmänheten kan ta sig in så kör han både olovligen och vårdslöst ;)

Men i med vi inte vet hur gården ser ut så är det bara ren spekulation, men mest troligt är det olagligt och föräldrarna kan bli lagförda.

D Daos69 skrev:
detta påståendet är mycket mer oroväckande än TS inlägg. men hoppas det är bara ett skämt.
Oroväckande? Du menar att ett barn känner på sig att den måste ta det försiktigt om den kommer farande med en stor maskin för att lille Oskar står ju där borta.
Har du körkort så fick du lära dig att barn är fullständigt oberäkneliga och börjar väl inte utveckla det vidare förrän efter 13 års ålder.
Att du tycker det är mer oroväckande än att en unge som går på dagis kör runt själv är oroväckande.
Jag uppfostrar barnet väldigt väl, men om man tror att en 4 åring har fullt utvecklad empati och konsekvens så undrar jag om du ens har barn?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.