Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja och här uppstår trådens problem.
För att resonera så, måste vi acceptera att TS ser att grannens småbarn riskerar att bli krossade vilket ögonblick som helst och stället för att skrika "vad i helvete" och rusa dit för att dra undan ungarna från maskinen, sätter sig TS ner och loggar in på Byggahus för att starta en tråd om faran med småbarn och stora maskiner.
Tycker man att detta agerande är ok, kan det nästa gång i lugn och ro diskuteras eventuell hjälp till barn som håller på att drunkna, brinna inne eller trilla ner från ett stup.

Själv har jag väldigt svårt för att tro att någon kan vara så handfallen. Därför tycker jag att TS scenario läcker som ett såll.
Ja det är exakt vad du ska göra. Acceptera TS utsaga. Om du vill diskutera lämpligheten i TS agerande kan du ju starta en ny tråd om när man ska handgripligen ingripa mot korkade föräldrar. Man ska inte behöva agera oklanderligt eller göra ett inlägg där man ställer en fråga utan att ge hela bakgrunden för att få ett vettigt svar här. Lämnar man bristfälliga eller ofullständiga uppgifter så får man svar därefter.

Kan du inte acceptera TS historia är det ju bara att bita dig i armen och gå vidare till nästa tråd.
 
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är exakt vad du ska göra. Acceptera TS utsaga
Varför?

Staffan
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför?

Staffan
För att syftet med forumet är att få hjälp med frågeställningar man har, inte att analysera ihjäl utsagan från den som ställer frågan. Om du inte tycker att du kan hjälpa TS baserat på de uppgifter som lämnas så är det ju bara att du säger det och stänger näbben.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är exakt vad du ska göra. Acceptera TS utsaga. Om du vill diskutera lämpligheten i TS agerande kan du ju starta en ny tråd om när man ska handgripligen ingripa mot korkade föräldrar. Man ska inte behöva agera oklanderligt eller göra ett inlägg där man ställer en fråga utan att ge hela bakgrunden för att få ett vettigt svar här. Lämnar man bristfälliga eller ofullständiga uppgifter så får man svar därefter.

Kan du inte acceptera TS historia är det ju bara att bita dig i armen och gå vidare till nästa tråd.
"Ja det är exakt vad du ska göra. Acceptera TS utsaga."
Absolut INTE. Om någon skriver på ett forum så är det ju för diskutera, inte för att få uppsjö av ryggdunkar av hur rätt man har. Bara acceptera det TS skriver som allt man har och ge råd därefter är sjukt fel..

OM detta hade varit en byggtråd, där TS hängt ut en byggfirma, och DU som expert inser att det är något som inte stämmer skulle du stenhårt hålla fast vid detta råd? Acceptera TS inlägg och ge råd typ "stäm företaget"?

Nej, du skulle garanterat skriva nåt liknande, "har du mätt", "har du kontrollerat", eller "jo det kan vara rätt byggt om....". Kanske till och ifrågasätta om ts faktiskt gett all fakta, tex för att bilderna du ser i tråden pekar på att det faktiskt är rätt byggt.
OM du sen får reda på att ts inte ens kontrollerat bygget noga, utan bara sett det hela på håll och antagit det är byggfusk...
Du skulle garantera säga till ts - KONTROLLERA bygget!

Men här det fel att säga något överhuvudtaget som ligger utanför ramarna?
Nånting så "enkelt" som att kontrollera... är fel?


Det handlar INTE om att hänga ut TS som lögnare, men att faktiskt ge korrekta råd, saker som hjälper i alla fall.
Alla borde inse att ett vittnesmål från 150m inte är tillräckligt, man kan bli lurad, man kan missa saker, inte bedöma avstånd korrekt osv. Självklara rådet till ts är att gå över till grannen!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För att syftet med forumet är att få hjälp med frågeställningar man har, inte att analysera ihjäl utsagan från den som ställer frågan. Om du inte tycker att du kan hjälpa TS baserat på de uppgifter som lämnas så är det ju bara att du säger det och stänger näbben.
"hjälpa TS"
Ja exakt, det ÄR att hjälpa ts. Att göra en anmälan som inte är väl grundad, felaktig det kan verkligen förstöra relationerna.
Att peka på konstigheter i ts inlägg ÄR att hjälpa ts.

Om jag skriver ett inlägg, inser jag att jag kan vara lite "hemmablind", ha tunnelseende eller bara inte förstå hela bilden.
Självklart vill jag ha alla slags råd.

Sen, allt verkar vara så svart/vitt.
Måste man konfrontera grannen? Är man så feg, fine, men jag är 100% säker på att man kan komma närmare eller "råka" åka in just då för att låna salt...typ.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Vad det innebär vet nog alla.
Nu kanske.
 
Staffans2000
Nu har jag läst igenom de för ämnet adekvata forumreglerna. Inte någon stans ser jag att det står att TS frågeställning måste följas slaviskt. Tvärt om, skall man verka för att driva ämnet framåt. Och eftersom TS problembeskrivning inte var i paritet med hans agerande, sökte jag andra möjligheter för att... Just det. -Driva ämnet framåt och finna lösningar.

Forumreglerna fastslår även, att ett respektfullt bemötande och dito debattklimat skall respekteras*.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är exakt vad du ska göra. Acceptera TS utsaga.
MathiasS MathiasS skrev:
Kan du inte acceptera TS historia är det ju bara att bita dig i armen och gå vidare till nästa tråd.
MathiasS MathiasS skrev:
är det ju bara att du säger det och stänger näbben.
*§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.


Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
ALLT är en tolkningsfråga i ”betraktarens ögon”.
 
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
ALLT är en tolkningsfråga i ”betraktarens ögon”.
Likt den förgängliga skönheten.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Men du Staffan som är en pigg och vaken yngling, nog måste du ha noterat att i liknande trådar som denna dyker det upp inlägg där det inte är svårt att se att det är egna oförrätter som återskapas hela tiden. Ilskan över något som hänt i livet där man känner sig orättvist behandlad och som man aldrig förmått lämna bakom sig kommer upp till ytan igen.

Det måste vara svårt för TS att förstå dessa känslostormar som väcks till liv eftersom TS inte delar den erfarenheten och således är det heller ingen hjälp.
 
Staffans2000
A Abies koreana skrev:
Men du Staffan som är en pigg och vaken yngling, nog måste du ha noterat att i liknande trådar som denna dyker det upp inlägg där det inte är svårt att se att det är egna oförrätter som återskapas hela tiden. Ilskan över något som hänt i livet där man känner sig orättvist behandlad och som man aldrig förmått lämna bakom sig kommer upp till ytan igen.

Det måste vara svårt för TS att förstå dessa känslostormar som väcks till liv eftersom TS inte delar den erfarenheten och således är det heller ingen hjälp.
"Pigg och vaken yngling"! Jag blir närmast generad:).
Sedan trodde jag du beskrev Mathias besynneliga påståenden. Men icke.
En sådan djupanalys av deltagarna kan jag inte göra. Framförallt, eftersom detta är ett diskussionsforum och inget diktatforum.

Din för evigt:

Staffan
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
L larka742 skrev:
"Ja det är exakt vad du ska göra. Acceptera TS utsaga."
Absolut INTE. Om någon skriver på ett forum så är det ju för diskutera, inte för att få uppsjö av ryggdunkar av hur rätt man har. Bara acceptera det TS skriver som allt man har och ge råd därefter är sjukt fel..
Du väljer att missförstå.

Det handlar inte om att hålla med TS. TS har i detta fall ställt frågor kring hur man bör agera och vad som är normalt. Det kan vi diskutera.

Det vi inte ska diskutera är vad TS har haft möjlighet att se på 150m, och fylla hela tråden med tjafs om hur det egentligen skulle kunna vara kanske.

Det är inte fel att fråga om det skulle kunna finnas en förälder som inte synts vid maskinen, men att driva en tes att allt är hittepå och lögn är korkat och hjälper ingen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har jag läst igenom de för ämnet adekvata forumreglerna. Inte någon stans ser jag att det står att TS frågeställning måste följas slaviskt. Tvärt om, skall man verka för att driva ämnet framåt. Och eftersom TS problembeskrivning inte var i paritet med hans agerande, sökte jag andra möjligheter för att... Just det. -Driva ämnet framåt och finna lösningar.

Forumreglerna fastslår även, att ett respektfullt bemötande och dito debattklimat skall respekteras*.





*§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.


Staffan
Att hitta på egna fakta om hur det måste ha varit och diskutera utifrån det, är inte ett gott debattklimat.
 
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Att hitta på egna fakta om hur det måste ha varit och diskutera utifrån det, är inte ett gott debattklimat.
Det håller jag med om. Men här dryftar vi andra möjligheter (inte fakta) som kan bidra till att lösa TS dilemma. Så vad har det med denna diskutionen att göra?
 
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
men att driva en tes att allt är hittepå och lögn är korkat och hjälper ingen.
Det är det så vitt jag minns ingen som gjort heller.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.