H hapazard skrev:
Det finns två stora problem med det du (och flera andra) skriver. För det första, att ni som körde tunga maskiner som barn inte var med om några olyckor betyder inte att det inte finns andra som var med om olyckor. För det andra är det väl belagt att förmågan att förutse andras agerande i trafiken samt konsekvensanalys av sitt eget agerande är sämre hos barn än vuxna.

När tycker ni exempelvis att det är lämpligt att få ta körkort, 12, 16, 18, 20 år? När kan barn själva cykla till skolan på en 70-väg, 8, 10, 12, 14 år?
Vad har trafiken att göra med när det är lämpligt att börja köra grävmaskin? Det är givetvis inte lämpligt att sätta sig och köra en grävlastare genom centrala Stockholm då man är 3 år bara för att det är lämpligt att lära sig jobba med den då.
Det är ju helt olika saker.
Och visst kan olyckor hända, det förnekade jag aldrig. Men det händer olyckor med vuxna förare i såna maskiner också inte sällan för att de saknar erfarenhet och kunskap att köra dom.
Och hur fan ska de få det om de springer runt på stan eller går på "dagis" istället för att vara och öva på nåt lämpligt jobb?
Hur många vuxna är intresserade av att sätta sig och öva på sin fritid i 2000 timmar först tills de börjar producera nog för att hamna på ett riktigt grävjobb?
Inte många skulle då jag säga. Och därför blir det som det blir idag med maskinister som kommer från skolan och har kört några timmar och inte kan nånting än då de ska ut i jobb på riktigt.

Som jag skrev även om det skulle hända olyckor ibland då ungar ska öva hemma på gården eller liknande så är det ändå värt det om resultatet blir mindre olyckor sen då de som vuxna kommer på nåt bygge med fullt av folk.
+ Hela grejen med att man kan få känna sig nyttig och behövd samt lära sig medans det är lätt att lära. Istället för att bli nån ligist för att livet känns kass och meningslöst fram till 18-årsdagen.

När barn kan cykla till skolan skulle jag säga beror väldigt mycket på trafikmängd snarare än hastighetsgräns. Eftersom vi har 70 som bashastighet i Sverige så är merparten av alla 70-vägar såna som det kommer typ en bil per dag eller mindre på i snitt så i såna fall 8 år då av dina alternativ.
Är det en högtrafikerad smal och krokig 70-väg så skulle jag säga aldrig.

På körkort så beror det ju på vilket körkort du menar. Tung Mc är väl högst på 21 år och det tycker jag kan stanna. Moped 15 år och det är också ganska rimligt. Däremot att man får köra traktor på mopedkörkort är ju bara sjukt, det borde vara uppkörning på traktorkort och det borde räknas som en högre behörighet än mopedkort. Sen vad gäller B så tycker jag absolut man kan diskutera lägre ålder. Kanske nåt sånt som jag har hört en del delstater i USA har att man får ta B vid 16 men inte sjutsa mer än 1 person.

Nu spelar det ju inte mig nån roll sen länge men jag hade då hellre dött än väntat i 2 år till på körkort.
Även om det nu skulle minska olyckorna så nej det är inte värt det att höja gränsen ytterligare.
Det är redan nu ca 6 ggr fler som tar självmord i Sverige varje år än som dog i trafiken 2019.
Då har vi ändå inte räknat alla som försökt utan bara de som lyckats.
Jag tycker vi borde lägga energin på att ge folk drägliga liv som de vill leva istället för att med alla medel försöka uppnå nollvisionen.
Eller ska vi försöka leva en och en i varsitt madrasserat rum utan kontakt med varandra så att det aldrig kan hända en olycka men hälften av oss istället väljer att avsluta sina meningslösa liv själva?
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 7 till
  • Laddar…
Jonas85 Jonas85 skrev:
Vad har trafiken att göra med när det är lämpligt att börja köra grävmaskin? Det är givetvis inte lämpligt att sätta sig och köra en grävlastare genom centrala Stockholm då man är 3 år bara för att det är lämpligt att lära sig jobba med den då.
Det är ju helt olika saker.
Och visst kan olyckor hända, det förnekade jag aldrig. Men det händer olyckor med vuxna förare i såna maskiner också inte sällan för att de saknar erfarenhet och kunskap att köra dom.
Och hur fan ska de få det om de springer runt på stan eller går på "dagis" istället för att vara och öva på nåt lämpligt jobb?
Hur många vuxna är intresserade av att sätta sig och öva på sin fritid i 2000 timmar först tills de börjar producera nog för att hamna på ett riktigt grävjobb?
Inte många skulle då jag säga. Och därför blir det som det blir idag med maskinister som kommer från skolan och har kört några timmar och inte kan nånting än då de ska ut i jobb på riktigt.

Som jag skrev även om det skulle hända olyckor ibland då ungar ska öva hemma på gården eller liknande så är det ändå värt det om resultatet blir mindre olyckor sen då de som vuxna kommer på nåt bygge med fullt av folk.
+ Hela grejen med att man kan få känna sig nyttig och behövd samt lära sig medans det är lätt att lära. Istället för att bli nån ligist för att livet känns kass och meningslöst fram till 18-årsdagen.

När barn kan cykla till skolan skulle jag säga beror väldigt mycket på trafikmängd snarare än hastighetsgräns. Eftersom vi har 70 som bashastighet i Sverige så är merparten av alla 70-vägar såna som det kommer typ en bil per dag eller mindre på i snitt så i såna fall 8 år då av dina alternativ.
Är det en högtrafikerad smal och krokig 70-väg så skulle jag säga aldrig.

På körkort så beror det ju på vilket körkort du menar. Tung Mc är väl högst på 21 år och det tycker jag kan stanna. Moped 15 år och det är också ganska rimligt. Däremot att man får köra traktor på mopedkörkort är ju bara sjukt, det borde vara uppkörning på traktorkort och det borde räknas som en högre behörighet än mopedkort. Sen vad gäller B så tycker jag absolut man kan diskutera lägre ålder. Kanske nåt sånt som jag har hört en del delstater i USA har att man får ta B vid 16 men inte sjutsa mer än 1 person.

Nu spelar det ju inte mig nån roll sen länge men jag hade då hellre dött än väntat i 2 år till på körkort.
Även om det nu skulle minska olyckorna så nej det är inte värt det att höja gränsen ytterligare.
Det är redan nu ca 6 ggr fler som tar självmord i Sverige varje år än som dog i trafiken 2019.
Då har vi ändå inte räknat alla som försökt utan bara de som lyckats.
Jag tycker vi borde lägga energin på att ge folk drägliga liv som de vill leva istället för att med alla medel försöka uppnå nollvisionen.
Eller ska vi försöka leva en och en i varsitt madrasserat rum utan kontakt med varandra så att det aldrig kan hända en olycka men hälften av oss istället väljer att avsluta sina meningslösa liv själva?
Kanske lite vanskligt att ha massa ungar omkring maskinen när 5-åringen ska övningsköra

Och glöm att alla som inte kör 30-tonnare blir ligister
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jonas85 Jonas85 skrev:
Vad har trafiken att göra med när det är lämpligt att börja köra grävmaskin? Det är givetvis inte lämpligt att sätta sig och köra en grävlastare genom centrala Stockholm då man är 3 år bara för att det är lämpligt att lära sig jobba med den då.
Det är ju helt olika saker.
Och visst kan olyckor hända, det förnekade jag aldrig. Men det händer olyckor med vuxna förare i såna maskiner också inte sällan för att de saknar erfarenhet och kunskap att köra dom.
Och hur fan ska de få det om de springer runt på stan eller går på "dagis" istället för att vara och öva på nåt lämpligt jobb?
Hur många vuxna är intresserade av att sätta sig och öva på sin fritid i 2000 timmar först tills de börjar producera nog för att hamna på ett riktigt grävjobb?
Inte många skulle då jag säga. Och därför blir det som det blir idag med maskinister som kommer från skolan och har kört några timmar och inte kan nånting än då de ska ut i jobb på riktigt.

Som jag skrev även om det skulle hända olyckor ibland då ungar ska öva hemma på gården eller liknande så är det ändå värt det om resultatet blir mindre olyckor sen då de som vuxna kommer på nåt bygge med fullt av folk.
+ Hela grejen med att man kan få känna sig nyttig och behövd samt lära sig medans det är lätt att lära. Istället för att bli nån ligist för att livet känns kass och meningslöst fram till 18-årsdagen.

När barn kan cykla till skolan skulle jag säga beror väldigt mycket på trafikmängd snarare än hastighetsgräns. Eftersom vi har 70 som bashastighet i Sverige så är merparten av alla 70-vägar såna som det kommer typ en bil per dag eller mindre på i snitt så i såna fall 8 år då av dina alternativ.
Är det en högtrafikerad smal och krokig 70-väg så skulle jag säga aldrig.

På körkort så beror det ju på vilket körkort du menar. Tung Mc är väl högst på 21 år och det tycker jag kan stanna. Moped 15 år och det är också ganska rimligt. Däremot att man får köra traktor på mopedkörkort är ju bara sjukt, det borde vara uppkörning på traktorkort och det borde räknas som en högre behörighet än mopedkort. Sen vad gäller B så tycker jag absolut man kan diskutera lägre ålder. Kanske nåt sånt som jag har hört en del delstater i USA har att man får ta B vid 16 men inte sjutsa mer än 1 person.

Nu spelar det ju inte mig nån roll sen länge men jag hade då hellre dött än väntat i 2 år till på körkort.
Även om det nu skulle minska olyckorna så nej det är inte värt det att höja gränsen ytterligare.
Det är redan nu ca 6 ggr fler som tar självmord i Sverige varje år än som dog i trafiken 2019.
Då har vi ändå inte räknat alla som försökt utan bara de som lyckats.
Jag tycker vi borde lägga energin på att ge folk drägliga liv som de vill leva istället för att med alla medel försöka uppnå nollvisionen.
Eller ska vi försöka leva en och en i varsitt madrasserat rum utan kontakt med varandra så att det aldrig kan hända en olycka men hälften av oss istället väljer att avsluta sina meningslösa liv själva?
Aha! Tillbaka till 1970-talet där antalet trafikdöda per personkilometer var ett par tre hundra procent högre jämfört med idag. Eller till 1950-talet där det var många gånger vanligare att barn dödades eller skadades svårt i olyckshändelser.
I stället ska vi ge "folk drägliga liv".
Nej, jag är inte emot att verka för bättre psykisk hälsa och mående. Och ursäkta min retorik. Men det är tröttsamt när någon försöker få det att se ut som om antalet självmord skulle ha ökat markant i Sverige.
Antingen beror det på dumhet eller okunnighet. Eller en kombination.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jonas85 Jonas85 skrev:
Vad har trafiken att göra med när det är lämpligt att börja köra grävmaskin? Det är givetvis inte lämpligt att sätta sig och köra en grävlastare genom centrala Stockholm då man är 3 år bara för att det är lämpligt att lära sig jobba med den då.
Det är ju helt olika saker.
Och visst kan olyckor hända, det förnekade jag aldrig. Men det händer olyckor med vuxna förare i såna maskiner också inte sällan för att de saknar erfarenhet och kunskap att köra dom.
Och hur fan ska de få det om de springer runt på stan eller går på "dagis" istället för att vara och öva på nåt lämpligt jobb?
Hur många vuxna är intresserade av att sätta sig och öva på sin fritid i 2000 timmar först tills de börjar producera nog för att hamna på ett riktigt grävjobb?
Inte många skulle då jag säga. Och därför blir det som det blir idag med maskinister som kommer från skolan och har kört några timmar och inte kan nånting än då de ska ut i jobb på riktigt.

Som jag skrev även om det skulle hända olyckor ibland då ungar ska öva hemma på gården eller liknande så är det ändå värt det om resultatet blir mindre olyckor sen då de som vuxna kommer på nåt bygge med fullt av folk.
+ Hela grejen med att man kan få känna sig nyttig och behövd samt lära sig medans det är lätt att lära. Istället för att bli nån ligist för att livet känns kass och meningslöst fram till 18-årsdagen.

När barn kan cykla till skolan skulle jag säga beror väldigt mycket på trafikmängd snarare än hastighetsgräns. Eftersom vi har 70 som bashastighet i Sverige så är merparten av alla 70-vägar såna som det kommer typ en bil per dag eller mindre på i snitt så i såna fall 8 år då av dina alternativ.
Är det en högtrafikerad smal och krokig 70-väg så skulle jag säga aldrig.

På körkort så beror det ju på vilket körkort du menar. Tung Mc är väl högst på 21 år och det tycker jag kan stanna. Moped 15 år och det är också ganska rimligt. Däremot att man får köra traktor på mopedkörkort är ju bara sjukt, det borde vara uppkörning på traktorkort och det borde räknas som en högre behörighet än mopedkort. Sen vad gäller B så tycker jag absolut man kan diskutera lägre ålder. Kanske nåt sånt som jag har hört en del delstater i USA har att man får ta B vid 16 men inte sjutsa mer än 1 person.

Nu spelar det ju inte mig nån roll sen länge men jag hade då hellre dött än väntat i 2 år till på körkort.
Även om det nu skulle minska olyckorna så nej det är inte värt det att höja gränsen ytterligare.
Det är redan nu ca 6 ggr fler som tar självmord i Sverige varje år än som dog i trafiken 2019.
Då har vi ändå inte räknat alla som försökt utan bara de som lyckats.
Jag tycker vi borde lägga energin på att ge folk drägliga liv som de vill leva istället för att med alla medel försöka uppnå nollvisionen.
Eller ska vi försöka leva en och en i varsitt madrasserat rum utan kontakt med varandra så att det aldrig kan hända en olycka men hälften av oss istället väljer att avsluta sina meningslösa liv själva?
Jag var bara nyfiken på hur du tänker. Men nu vet jag att du i första hand verkar prioritera barnet/personens eget liv och välbefinnande eftersom du tycker att 15 år är lämplig gräns för moped, och att det aldrig är en bra ide att cykla på en hårt trafikerad 70-väg, men att en 6-åring kör grävmaskin oövervakat är OK. I de två första fallen är det föraren som riskerar liv och lem med mycket liten sannolikhet att skada någon annan, att 6-åringen riskerar att backa över grannungen är väl mest svinn man får räkna med :thinking:
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Aha! Tillbaka till 1970-talet där antalet trafikdöda per personkilometer var ett par tre hundra procent högre jämfört med idag. Eller till 1950-talet där det var många gånger vanligare att barn dödades eller skadades svårt i olyckshändelser.
I stället ska vi ge "folk drägliga liv".
Nej, jag är inte emot att verka för bättre psykisk hälsa och mående. Och ursäkta min retorik. Men det är tröttsamt när någon försöker få det att se ut som om antalet självmord skulle ha ökat markant i Sverige.
Antingen beror det på dumhet eller okunnighet. Eller en kombination.
Hur skrev han så du tolkar att det ökat markant med självmord?

Sen, ja - det kanske inte är så dumt att gå tillbaka till ett antal ideal som gällde på 70 eller 50-talet.
Våra barn nu har prognosen att leva ett kortare liv än sin föräldrar, de rör sig för lite, för sällan och utmanar sina kroppar alldeles för lite. En föreläsare på skolan sa det, inte ens 30min per dag klara de flesta av våra barn! Skrämmande!

Det är vi som föräldrar som förstört en generation, vi sätter gränser, begränsar och stoppar utmaningar. Kroppen utvecklas, mår som bäst när barnen är små, muskler, rörelsemönster allting sätter sig på ett helt annat sätt när de är små.

Vi skulle sluta begränsa sa föreläsaren, vad spelar det för roll om barnet klättrar för högt? Cyklar för snabbt? Balanserar för farligt? Barnet kanske slår sig, men det lär sig otroligt viktiga saker. Att pressa och nå den sista sista biten, lite längre, lite snabbare än tidigare.. det ger kroppen så många viktiga lärdomar som det tar med sig genom hela livet.
Barnet får också en kick, en naturlig kick, och utmaning att utforska sin kropp mer och mer. Barnet upptäcker att det kan vara j-ligt spännande utanför skärmen med. Barnet lever och mår bra på ett helt annat sätt.

Vi gör inte det som föräldrar. Alls. Eller i mycket mindre omfattning. Jag har tagit upp det i denna tråd tidigare, och i nån annan - vissa förstår, men vissa gör det inte. Men i ett statistiskt snitt så är det nedåtgående. Det är katastrofalt.

Många här i tråden skulle se svart på om pappan applåderat sin dotter som klättrat 10m upp i björken på gården.
Föreläsaren skulle "yes, det är DET jag pratar om" barn måste faktiskt FÅ bli utmanade. Skulle hon trillat ned och brutit benet, oj vad upprörda folk skulle bli - bristande förmåga, kan inte klara trygg vårdnad och inse risker runt barnen osv.
Ser inläggen framför mig ;)

Nej jag uppmuntrar inte dödsföraktande klättringar över motorvägsbroar, eller andra riktigt farliga saker, och nej inte heller chickenrace med en grävmaskin och ett antal ungar.
Och här MÅSTE man ju komma in på detta lite närmare och inte anta en massa saker.

Så jag aktar mig alltså noga för moraliska pekpinnar baserat på lite tyckande och ögonblicksbilder,
för det som Jonas85 nuddar vid är ett faktum att våra barn kommer leva några år kortare för att de står inför ett .... "får inte" i större utsträckning nu än förr. Sen om det handlar om att några barn klättrar för högt och slår sig, eller cyklar omkull.. eller ..kör inte grävmaskin. Det spelar ingen roll.

Vinsten våra barn skulle få betala för brutna ben, skrapsår, hjärnskakning är att våra barn skulle leva några år längre, lika länge som oss - men allt pekar på att de tappar några år....

Om 60 år får våra barnen betala priset för allt vi gör nu.
Och tyvärr tonen i denna tråd är bevis för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Bra skrivet!
Jag har själv reagerat på hur det ser ut på dagis nu för tiden, när barnen skall gå ut är det reflexväst inne på inhägnat område, hjälm så fort de är utanför dörren, misstänker knäskydd, suspensoar, ryggskydd samt tandskydd också.
Lite tragiskt att det är på det viset, men samtidigt är det förstås mer för att skydda personalen mot rabiata curlade föräldrar om 4-åringen kommer hem med fläskläpp efter att ha fallit omkull i sandlådan.
Dvs om det finns sand i den, för den kan de ju,hemska tanke, stoppa i munnnen...
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Bra skrivet!
Jag har själv reagerat på hur det ser ut på dagis nu för tiden, när barnen skall gå ut är det reflexväst inne på inhägnat område, hjälm så fort de är utanför dörren, misstänker knäskydd, suspensoar, ryggskydd samt tandskydd också.
Lite tragiskt att det är på det viset, men samtidigt är det förstås mer för att skydda personalen mot rabiata curlade föräldrar om 4-åringen kommer hem med fläskläpp efter att ha fallit omkull i sandlådan.
Dvs om det finns sand i den, för den kan de ju,hemska tanke, stoppa i munnnen...
Ni är många som målar svart-vitt. Så ser världen inte ut.
Reflexväst bara när man är ute i trafiken och samhället.
Hjälm bara när man åker pulka.
Inga benskydd etc, varför raljera.
Alla barn får skråmor och de flesta föräldrar accepterar det.
Alla har ätit sand.
 
  • Gilla
Exkroken och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ni är många som målar svart-vitt. Så ser världen inte ut.
Reflexväst bara när man är ute i trafiken och samhället.
Hjälm bara när man åker pulka.
Inga benskydd etc, varför raljera.
Alla barn får skråmor och de flesta föräldrar accepterar det.
Alla har ätit sand.
Då kan jag meddela att du har fel!
Som jag beskrev det ser det ut på många dagis, det är bara att se sig omkring för att konstatera fakta.
Raljerade dock om suspensoar, benskydd vet jag inte, integralhjälm förekommer dock, sand tror jag faktiskt att det finns i lådorna, om den kommer förbi hakskyddet på integralhjälmen...
 
S Sir Duke skrev:
Ni är många som målar svart-vitt. Så ser världen inte ut.
Reflexväst bara när man är ute i trafiken och samhället.
Hjälm bara när man åker pulka.
Inga benskydd etc, varför raljera.
Alla barn får skråmor och de flesta föräldrar accepterar det.
Alla har ätit sand.
Nej, världen är inte svart eller vit, men det går mot MER svart numera.
All statistik pekar på det.

Så att barn får skrapsår, ja de får det. Men hur får de det? Lite lattjande med bollen på skolgården?
Eller genom att de tränat på att ta upp cykeln på ett hjul, och sen kört ned i ett dike.
Tränat på det gång på gång, vardag som helg, med många fall och skrapsår... tills det sitter?
Barn gör inte sådana småtokiga utmaningar längre.

Reflexväst har jag också sett på alla barn, sen om det är inför en kommande promenad eller så det vet jag inte, men sett det ofta så mer troligt att det handlar om att de ska kunna hålla koll.

Barnens skolgård blev nu i somras av med deras klätterträd... barnen klättrade i det *huh*, och det gick inte att kontrollera säkerhet etc. Inte att det var ett aktuellt hot, dvs gammalt/ruttet etc men skolgården blev inte godkänd om det inte togs ned.

Alla bara accepterade "så är det med regler, och det är ju bra"
Hell no. Vad har barnen nu? Träreglar, rep och statiska stålrör. Fantastiskt utmanande! Not.
 
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Då kan jag meddela att du har fel!
Som jag beskrev det ser det ut på många dagis, det är bara att se sig omkring för att konstatera fakta.
Raljerade dock om suspensoar, benskydd vet jag inte, integralhjälm förekommer dock, sand tror jag faktiskt att det finns i lådorna, om den kommer förbi hakskyddet på integralhjälmen...
Menar du att alla barn på förskolan har integralhjälm?
Barn med svår EP kan ha det, de faller kanske 100 gånger per dygn. Det är inte curling och de kommer ha hjälm som vuxna också. Bättre att leva ute än sitta inlåst och skyddad.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Tror detta med hjälm på i större utsträckning är för de ska ha hjälm på sig när de cyklar 3-hjuling.....(!)
Dvs barn som lekar av/på dessa leksaker kanske till synes har hjälmen på sig jämt.

Sen, det finns personer som nedanstående som krävt lekhjälmar när barnet kört 3-hjulingar på dagis, skamligt annars.
"Eftersom att 3hjulingar klassas som lekfordorn så gäller inte lagen för hjälm på barn under 15år.
Skamligt enligt mig själv!
Jag ser hur barnen kör med dessa så kallade lekfordorn så därför har jag latig upp frågan på vår förskola.
Jag skickar med cyckelhjälm till dagis! "


Gör att det blir så här istället.
"Vissa förskolor har tagit bort cyklarna. Det är lite tråkigt för barnen älskar att cykla."
Förmodligen för att det inte gick att ordna med hjälmar till alla som kör 3-hjulingar, och trygghetsnarkomaner klarade inte av att barn cyklade 3-hjuling utan hjälm....

Det är bara overifierade inlägg, men det är flertalet som pekar på ovanstående trygghets-tema i dagens förskola. Tragiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jovima och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Menar du att alla barn på förskolan har integralhjälm?
Barn med svår EP kan ha det, de faller kanske 100 gånger per dygn. Det är inte curling och de kommer ha hjälm som vuxna också. Bättre att leva ute än sitta inlåst och skyddad.
Du märker ord, alla har inte integralhjälm men en del har det.
Jag har ofta kommenterat till min hustru när vi är ute och åker att det är synd om barnen som inte får vara barn, speciellt de gånger vi passerat förskolor och dagis där barnen har hjälm och reflexväst på inhägnat område.
Hon jobbar själv i ledande ställning inom skolvärlden, bl.a på en förskole- till årskurs 6, och friheten för barnen regleras mer och mer.
Klättra i träd, ej tillåtet, kasta snöboll, ej tillåtet.
De får dock fortfarande klättra i klätterställning och leka i sandlåda samt åka skridskor på den hårda isen.

Det är förstås enkelt att säga att det var bättre förr, men förr är inte längre tillbaka än mina grabbar som idag är 27,25 och 22 år. Dramatisk skillnad på den korta tiden, och i mina ögon ofta till det sämre.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Du märker ord, alla har inte integralhjälm men en del har det.
Jag har ofta kommenterat till min hustru när vi är ute och åker att det är synd om barnen som inte får vara barn, speciellt de gånger vi passerat förskolor och dagis där barnen har hjälm och reflexväst på inhägnat område.
Hon jobbar själv i ledande ställning inom skolvärlden, bl.a på en förskole- till årskurs 6, och friheten för barnen regleras mer och mer.
Klättra i träd, ej tillåtet, kasta snöboll, ej tillåtet.
De får dock fortfarande klättra i klätterställning och leka i sandlåda samt åka skridskor på den hårda isen.

Det är förstås enkelt att säga att det var bättre förr, men förr är inte längre tillbaka än mina grabbar som idag är 27,25 och 22 år. Dramatisk skillnad på den korta tiden, och i mina ögon ofta till det sämre.
Menade om det fanns nån specifik förskola där alla barn måste ha hjälm, givetvis inte att alla barn i Sverige skulle ha det, sorry om jag lät dryg :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Staffans2000
I Norge diskuterades det att alla barnehagebarn alltid skulle bära hjälm. Förslaget avslogs med motiveringen att skadan skulle vara större än nyttan. För barnen kunde uppfatta omgivningen som farligare än den är.

"Trygghet" har för länge sedan gått om "Sommaräng" som svenskarnas vackraste ord.

När lärare polisanmäls för att ha "kränkt" en 13 årig skitstövel för att ha lyft undan honom, för han satt ivägen och vägrade flytta på sig, då är det inte konstigt att det även här skriks -ANMÄL ANMÄL... om någon skulle anmälas, är det anmälaren. I detta fall "elevombudsmannen". Hur är man funtad när man belastar rättsväsendet med en sådan skitsak. En socialsekreterare med lika dåligt omdömme kan förstöra hur många liv som helst.

Ibland var det bättre förr.

Staffan
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Norge diskuterades det att alla barnehagebarn alltid skulle bära hjälm. Förslaget avslogs med motiveringen att skadan skulle vara större än nyttan. För barnen kunde uppfatta omgivningen som farligare än den är.

"Trygghet" har för länge sedan gått om "Sommaräng" som svenskarnas vackraste ord.

När lärare polisanmäls för att ha "kränkt" en 13 årig skitstövel för att ha lyft undan honom, för han satt ivägen och vägrade flytta på sig, då är det inte konstigt att det även här skriks -ANMÄL ANMÄL... om någon skulle anmälas, är det anmälaren. I detta fall "elevombudsmannen". Hur är man funtad när man belastar rättsväsendet med en sådan skitsak. En socialsekreterare med lika dåligt omdömme kan förstöra hur många liv som helst.

Ibland var det bättre förr.

Staffan
Ja, det var inte massor med ståhej och krav på nedstängning av samhället när Asiaten drog fram ;)
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.