H Husbuset skrev:
Det är ju inte heller olagligt att ha med barnen på fyllefest eller låta barnen gå på lina mellan två höghus. Barn behöver omvårdnad och trygghet. Vuxna människor som tror att det är okej att barn ska få göra vad som helst bara det är lagligt? Om du inte visste det så blev Barnkonventionen lag för inte så länge sedan. Så med den i ryggen är det inte lagligt att låta barn framföra 30 ton tunga fordon.
Av ren nyfikenhet, vad får barn göra egentligen?
När jag hämta på dagis sist stod vår tvååring två meter upp på ett nät i en lekställning utan övervakning, är det lämpligt? Får barn cykla föresten i trafiken föresten?
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Har följt tråden - men blir inte riktigt klok på vad som egentligen tycks...
Så jag måste bara få fråga - är det verkligen någon som tycker det är OK att en 4 åring på egen hand kör en 30 tons grävmaskin? Alltså, utan uppsikt av en närvarande vuxen?
Vår 4 åring tordes vi ju knappt lämna själv utan uppsikt på gården, han kunde ju hitta på precis vad som helst. Men, kanske därför man stoppar in barnet i en grävmaskin - då vet man iaf var man har ungen
 
O OTTO_75 skrev:
Har följt tråden - men blir inte riktigt klok på vad som egentligen tycks...
Så jag måste bara få fråga - är det verkligen någon som tycker det är OK att en 4 åring på egen hand kör en 30 tons grävmaskin? Alltså, utan uppsikt av en närvarande vuxen?
Vår 4 åring tordes vi ju knappt lämna själv utan uppsikt på gården, han kunde ju hitta på precis vad som helst. Men, kanske därför man stoppar in barnet i en grävmaskin - då vet man iaf var man har ungen
Det nog absolut inte lämpligt men det är inte olagligt. Missförstå mig inte, jag värnar om sydd och säkerhet och skulle aldrig falla mig in att komma på tanken att göra slikt, det finns ingen anledning att köra grävare när man är fem, tycker jag personligen!
Det jag vänder mig mot är människors förmåga att altid ha åsikter om andra och lägga sig i saker och ting de inte har fullständiga omständigheter kring. En mogen femåring kan säkert gräva under uppsyn, man kanske till och med kan fjärrstyra moderna maskiner.
Jag mins som liten att jag inte fick köra moped innan åldern var inne eller sova borta hos suspekta vänner, bra! Andra körde bil vid 10 och fick öl utköpt vid 15. Man kan alltid diskutera rätt och fel men enklast är då om man har lagrum att förhålla sig till. Börjar man tycka saker så kommer alltid att gå i klinch men vad andra tycker, därför har vi lagar.
Som sagt, kan man släppa ut en sjuåring på cykel i trafiken, hur trafikerad ska vägen få lov att vara, vilken Skyddsutrustning ska bäras etc etc, högst personliga uppfattningar vill jag påstå. Det är en svår balansgång men vi måste nog börja lita på varandras omdömen igen.
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Det är ju inte heller olagligt att ha med barnen på fyllefest eller låta barnen gå på lina mellan två höghus. Barn behöver omvårdnad och trygghet. Vuxna människor som tror att det är okej att barn ska få göra vad som helst bara det är lagligt? Om du inte visste det så blev Barnkonventionen lag för inte så länge sedan. Så med den i ryggen är det inte lagligt att låta barn framföra 30 ton tunga fordon.
Snillen spekulerar. Inte lagligt, på vilken grund då liksom?

Stora problemet är de barn som rör sig runt maskinen, att de inte förstår riskerna, att de är där - oavsett vem som är förare.
Självklart finns det en risk att det är besinningslösa föräldrar, vad vet vi?

MEN sätter vi sådana här bedömningsgrunder kan vi ta ett svep och rensa bort rätt många föräldrar, för fasiken sett barn utan hjälm på 4-hjulingar, rattandes åkgräsklippare runt barn, sittandes på gräsklippare med knivar igång, överlastade mopeder med föräldrars goda minne. Allt idiotiskt, dumt och fel, och säkert olagligt i mångas ögon.
Borde anmält anonymt - hela bunten.

På riktigt - barnet i grävmaskinen löper mindre risk att skada sig än den överlastade mopeden...

Iallafall, självklart ska ts prata med grannen så hon vet mer om saken....
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
En mogen femåring
En vad för nåt? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Lane och 8 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
En vad för nåt? :crysmile:
Ja man kan misstolka allting om man anstränger sig.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Det nog absolut inte lämpligt men det är inte olagligt. Missförstå mig inte, jag värnar om sydd och säkerhet och skulle aldrig falla mig in att komma på tanken att göra slikt, det finns ingen anledning att köra grävare när man är fem, tycker jag personligen!
Det jag vänder mig mot är människors förmåga att altid ha åsikter om andra och lägga sig i saker och ting de inte har fullständiga omständigheter kring. En mogen femåring kan säkert gräva under uppsyn, man kanske till och med kan fjärrstyra moderna maskiner.
Jag mins som liten att jag inte fick köra moped innan åldern var inne eller sova borta hos suspekta vänner, bra! Andra körde bil vid 10 och fick öl utköpt vid 15. Man kan alltid diskutera rätt och fel men enklast är då om man har lagrum att förhålla sig till. Börjar man tycka saker så kommer alltid att gå i klinch men vad andra tycker, därför har vi lagar.
Som sagt, kan man släppa ut en sjuåring på cykel i trafiken, hur trafikerad ska vägen få lov att vara, vilken Skyddsutrustning ska bäras etc etc, högst personliga uppfattningar vill jag påstå. Det är en svår balansgång men vi måste nog börja lita på varandras omdömen igen.
Lagar är viktiga - men fyrkantiga, bara en grov yttre gräns. Om samhället och livet ska bli bra måste man navigera förnuftigt närmare mitten. Självklart ska vi använda omdöme - och tänka och resonera tillsammans.
 
  • Gilla
es.suhaggyB
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Snillen spekulerar. Inte lagligt, på vilken grund då liksom?

Stora problemet är de barn som rör sig runt maskinen, att de inte förstår riskerna, att de är där - oavsett vem som är förare.
Självklart finns det en risk att det är besinningslösa föräldrar, vad vet vi?

MEN sätter vi sådana här bedömningsgrunder kan vi ta ett svep och rensa bort rätt många föräldrar, för fasiken sett barn utan hjälm på 4-hjulingar, rattandes åkgräsklippare runt barn, sittandes på gräsklippare med knivar igång, överlastade mopeder med föräldrars goda minne. Allt idiotiskt, dumt och fel, och säkert olagligt i mångas ögon.
Borde anmält anonymt - hela bunten.

På riktigt - barnet i grävmaskinen löper mindre risk att skada sig än den överlastade mopeden...

Iallafall, självklart ska ts prata med grannen så hon vet mer om saken....
Som jag skrev, Barnkonventionen.
 
H Husbuset skrev:
Som jag skrev, Barnkonventionen.
Ja? Hur resonerar du?

Pojken i grävmaskinen är inte direkt akut fara, vi har ingen aning hur van eller duktig han, eller hur övervakad han är. Så det vore intressant hur du sätter in trygghet och omvårdnad i relation till just det barnet.

Barnen utanför ska hålla sig från maskinen oavsett vem som är förare.
Ska man angripa föräldrar vars nyfikna barn drar sig till tunga maskiner - då har man snart mycket och göra...

Kan du relatera till en paragraf? Bara svänga med ord och hänvisa till lagtexter men inte ha en aning om paragrafer eller så är inte speciellt ansvarsfullt.


Jag kan fullt förstå att det kan vara fel, men skulle dotterns klasskompis pappa visa mig hur deras son på 4 år kan köra deras skotare etc så skulle jag inte fundera en sekund på att anmäla. Jag blir insatt i vad/hur, och vad pappan gör.
Så hur du än vrider och vänder på det, att barnet gör det är inte olagligt, men hur han tillåts göra det kan vara fel, men vettetusan om man nånsin kan applicera barnkonventionen, mer trafikregler eller så...
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så därför är allt som sägs lögn och förbannad dikt?
Så etablerade medier är altid neutrala?
Så man kan inte jämföra olika medier med varandra? Jag skrev att en tydlig högervinkling var uppenbar. Eller var den det?
Så, har du sett den länkade videon, eller är kanske clairvoyant?

Staffan
Etablerade medier står under en helt annan uppsikt än alternativa propagandamedia. Och ja, eftersom jag har arbetat på några av de vanligaste etablerade media kan jag säga att där finns en helt annan opartiskhet och saklighet. I SR-SVT:s fall står detta till och med i sändningstillståndet, vilket övervakas både av företagens styrelser och av Granskningsnämnden. Om du tycker dig se en agenda där av vänsterpropaganda så varsågod och anmäl saken till den senare institutionen.

Men detta är OT. Liksom det faktum att Swebbtv är en högerextrem propagandakanal som står fast rotad i nynationalismen, som är sprungen ur nynazismen. Och har ett tydligt mål, inte att objektivt skildra verkligheten, utan att lyfta fram sådant som stödjer det budskap man vill förmedla.

Därmed avslutar jag den här diskussionen av respekt för TS och den ursprungliga frågan om fyraåringar i grävmaskiner. Jag föreslår att även du håller dig för god för att ventilera din ilska mot socialtjänsten i den här tråden.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
ricebridge ricebridge skrev:
Därmed avslutar jag den här diskussionen av respekt för TS och den ursprungliga frågan om fyraåringar i grävmaskiner. Jag föreslår att även du håller dig för god för att ventilera din ilska mot socialtjänsten i den här tråden.
Du får föreslå vad du vill.

Själv föreslår jag att du visar var jag har skrivit att jag är ilsken på socialtjänsten! Det jag har sagt, är att det KAN gå riktigt illa. Det trots alla uppradade paragrafer och riktlinjer tjänstemännen skall följa. Kommer en ung akademiker med huvudet fullproppat av teori och en väl hög "ambitionsnivå" när det gäller att visa resultat och knackar på hos bonden och det första hon ser är en jättestor grävskopa helt livsfarligt körd av ett litet rätt ensamt barn. Den kan ju välta eller bara rusa iväg med en farlig fart. Skulle farsan (eller morsan) tagit en klunk öl blir han misstänkt för alkoholism. Läget är akut! Eller, vilket förhoppningsvis är det vanligaste scenariot, ser socialen att det är frid och fröjd och hoppar in i bilen igen och åker hem. Sålunda tror jag att socialen har ett väldigt otacksamt och svårt jobb, för vad de än gör, blir någon missnöjd. När de inte ingriper skriver tidningarna (Bobby) och när de ingriper... Ja då skriver tidningarna (uppdrag granskningfall).
Pga. avsaknaden av normal rättsordningar kan det gå hur illa som helst ifall fel person har det jobbet.

Staffan

P.s.

Tittade du på den länkade intervjun?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S
Börjar misstänka att hela den här tråden är smäckfylld med troll.

finns inte en chans att en 4,5,6,7,8,9 eller 10 åring är kapabel att sitta själv i en grävmaskin o köra runt.

Låter man barnen göra det är det definitivt dags för orosanmälan.
 
  • Gilla
Teddielee och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ja? Hur resonerar du?

Pojken i grävmaskinen är inte direkt akut fara, vi har ingen aning hur van eller duktig han, eller hur övervakad han är. Så det vore intressant hur du sätter in trygghet och omvårdnad i relation till just det barnet.

Barnen utanför ska hålla sig från maskinen oavsett vem som är förare.
Ska man angripa föräldrar vars nyfikna barn drar sig till tunga maskiner - då har man snart mycket och göra...

Kan du relatera till en paragraf? Bara svänga med ord och hänvisa till lagtexter men inte ha en aning om paragrafer eller så är inte speciellt ansvarsfullt.


Jag kan fullt förstå att det kan vara fel, men skulle dotterns klasskompis pappa visa mig hur deras son på 4 år kan köra deras skotare etc så skulle jag inte fundera en sekund på att anmäla. Jag blir insatt i vad/hur, och vad pappan gör.
Så hur du än vrider och vänder på det, att barnet gör det är inte olagligt, men hur han tillåts göra det kan vara fel, men vettetusan om man nånsin kan applicera barnkonventionen, mer trafikregler eller så...
Det är bara att googla så hittar du Barnkonventionen i sin helhet eller om du vill i förenklad form. Den är som sagt lag, från i år.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Jo fast TS oro är för barnen utanför grävaren och deras eventuella kognitiva förmåga. I rally har man publiken innanför staket...
Utanför staket? Fast alla fattar vad du menar.
Men det har skett olyckor ändå.

Känns onödigt att småbarn ska köra bil och mc, grävmaskiner, lyftkranar och ångvältar.
Ta en bira sen kanske...

Det verkar i de där fallen mer som om deras pappor behöver skaffa sig vänner i sin egen ålder, och så småningom kanske försöka ta på sig papparollen;)
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Har läst hela tråden och i olika inlägg har TS skrivit att "TS är själv uppväxt i den aktuella gården samt att alla barnen runt maskinen är gårdsfamiljens egna barn", vidare att gården ligger 500 meter bort men avståndet till maskinen där TS sett 5-åringen vid spakarna är 150 meter.
Kan väl lika gärna vara ett äldre syskon till 5-åringen som låter brorsan testa att köra?
Själv har jag låtit alla mina grabbar styra traktor sedan de var två år, visserligen sittande i mitt knä men styrt själva till stor förnöjelse för både dem och mig.

Och ang sidospåret att "etablerade media", läs SVT och SR, är opartiska och opolitiska:rolleyes:, det ansåg också politbyrån i Sovjetunionen att deras statliga media var, på sin tid...
Det är betydligt ärligare att, som alternativa media, inte vifta med en opartiskhets-flagga när man ändå inte lever upp till det.

larka742, det du berättar om vad som hänt din familj är mer än skrämmande, ännu ett skäl till att att tjänstemanna-ansvar borde återinföras. Alla kan göra fel men att inte ens tvingas till en offentlig ursäkt och en grov reprimand till felande byråkrat är skandal.
 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.