5 443 läst · 32 svar
5k läst
32 svar
Fyra egna vindkraftsägare med blandade erfarenheter
Snarare fanatiskt miljötänk. Men det blir väl tokigt som mycket annat då det lär släppas ut mer CO2 från tillverkning/underhåll av verket än vad det ger tillbaka i minskat CO2 utsläpp från den globala elproduktionen.M maria01 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Nej, sluta tänka antingen-eller. Idag så är det både-och! Idag så köper vi solceller och vindkraftverk till båten.H hapazard skrev:
Nej, allvarligt skämtat så finns det en uppsjö av solpaneler och några vindkraftverk till segelbåtar. Solpanelerna fungerar bra, eller tom mycket bra, och är vanliga.
Vindkraftverken däremot är betydligt mera sällsynta; de är dyrare, krånglar (rörliga delar till havs...), och för oväsen. I hamnar på kontinenten/Storbritannien så är de ofta förbjudna, främst på grund av oljudet. Om man har ett vindkraftverk på båten så måste det spärras när den ligger i hamn.
Det är inte för inte som bara ungefär hälften av båttillbehörsbutikerna i Sverige som ens för vindkraftverk. De har då en eller två modeller som börjar runt 11 000:- Alla har solpaneler som naturligtvis är betydligt billigare. (Men iofs inte har samma maxeffekt.)
Så tom i (segel)båtvärlden så är vindkraftverken den udda fågeln.
L lbgu skrev:
och på grund av att batteri och solceler är så mycket bättre idag plus att man laddar från motorn merlars_stefan_axelsson skrev:Nej, sluta tänka antingen-eller. Idag så är det både-och! Idag så köper vi solceller och vindkraftverk till båten.
Nej, allvarligt skämtat så finns det en uppsjö av solpaneler och några vindkraftverk till segelbåtar. Solpanelerna fungerar bra, eller tom mycket bra, och är vanliga.
Vindkraftverken däremot är betydligt mera sällsynta; de är dyrare, krånglar (rörliga delar till havs...), och för oväsen. I hamnar på kontinenten/Storbritannien så är de ofta förbjudna, främst på grund av oljudet. Om man har ett vindkraftverk på båten så måste det spärras när den ligger i hamn.
Det är inte för inte som bara ungefär hälften av båttillbehörsbutikerna i Sverige som ens för vindkraftverk. De har då en eller två modeller som börjar runt 11 000:- Alla har solpaneler som naturligtvis är betydligt billigare. (Men iofs inte har samma maxeffekt.)
Så tom i (segel)båtvärlden så är vindkraftverken den udda fågeln.
Gissar på att ljudet är ett mindre problem, när verken snurrar så blåser det och blåsten i sig själv brukar skapa en del ljud (trädsus m.m.) som gör att man nog inte störs av verket så värst.rickardg skrev:
Gissa kan man ju göra, men om små vindkraftverk har någon likhet med stora lär det finnas tillfällen då ljudet blir mycket störande. Särskilt om vinden ligger i riktning mot där man befinner sig.T tompaah7503 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Det där tror jag inte jag förstod... Och om jag gjorde det så håller jag inte med...M maria01 skrev:
Batterier på båtar är idag fortfarande till nästan 100% bly-syra. De har inte förbättrats på avgörande sätt de senaste 50 åren. (Kunde sagt 120, men så gamla batterier som var något att ha kom inte gemene man i kontakt med).
Och att man laddar mer från motorn idag? Inte på västkusten iaf. Det var länge sedan jag råkade ut för att någon körde motor i flera timmar för att ladda batterierna. Det var vanligare (men ändå inte vanligt) på åttiotalet.
Dock så illustrerar ju ett sådant här system i miniatyr problemen med "slumpkraftsystem" i allmänhet. Nämligen att man behöver lagring (här batterier), samt backup (dieselmotor) för de tillfällen solen inte skiner.
Men eftersom man redan har det, så fungerar solpanel alldeles utmärkt på båt. Har helt revolutionerat hur man kan använda elektronik, kyl osv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Det där tror jag inte ett ögonblick på. Jmf. som sagt förbudet mot vindkraft i många marinor/hamnar.T tompaah7503 skrev:
Cykliska ljud är extremt mycket mer störande än "vitt brus" som bakgrund.
jag träffar på många långseglare längs kusten här plus att det finns flera tillverkare av segelbåtar och cat och alla dom har idag har idag lithiumlars_stefan_axelsson skrev:Det där tror jag inte jag förstod... Och om jag gjorde det så håller jag inte med...
Batterier på båtar är idag fortfarande till nästan 100% bly-syra. De har inte förbättrats på avgörande sätt de senaste 50 åren. (Kunde sagt 120, men så gamla batterier som var något att ha kom inte gemene man i kontakt med).
Och att man laddar mer från motorn idag? Inte på västkusten iaf. Det var länge sedan jag råkade ut för att någon körde motor i flera timmar för att ladda batterierna. Det var vanligare (men ändå inte vanligt) på åttiotale
Dock så illustrerar ju ett sådant här system i miniatyr problemen med "slumpkraftsystem" i allmänhet. Nämligen att man behöver lagring (här batterier), samt backup (dieselmotor) för de tillfällen solen inte skiner.
Men eftersom man redan har det, så fungerar solpanel alldeles utmärkt på båt. Har helt revolutionerat hur man kan använda elektronik, kyl osv.
dom som seglar världen runt säger dom ofta får gå på motorn
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Nej. Det kan beställas till vid nyproduktion, men är enligt branschen fortfarande inte så vanligt som reklamen säger. Men har du siffror så är jag idel öra.M maria01 skrev:
Nej, knappast. Inte om de har paneler eller snurra. Vilket de allra allra flesta långseglare har idag (jag vet på rak arm inte en enda som inte har det). Ja, dvs det är sant att man om man seglar nere på kontinenten ofta får går för motor. Men det är av helt andra orsaker. Det är få som kör motorn enbart för ström idag. Särskilt långseglare. De behöver dieseln i reserv för andra eventualiteter.M maria01 skrev:
Nu spelar inget av detta någon större roll eftersom den stora delen av alla stora båtar i Sverige är "gamla. " Det sker mycket liten nyförsäljning av segelbåtar, eller båtar som är stora nog att bo i öht (idag skall alla ha motorbadbåt; fort ut, och fort in igen). Och av alla segelbåtar i Sverige så är det en försvinnande liten del som världsomseglar. Vad världsomseglarna gör kan man lugnt ignorera om man vill tala om vad båtfolket gör, har, eller hur de uppför sig.
ingen vind eller in och ut från hamn då går man på motor och samtidgt laddar batteriernalars_stefan_axelsson skrev:Nej. Det kan beställas till vid nyproduktion, men är enligt branschen fortfarande inte så vanligt som reklamen säger. Men har du siffror så är jag idel öra.
Nej, knappast. Inte om de har paneler eller snurra. Vilket de allra allra flesta långseglare har idag (jag vet på rak arm inte en enda som inte har det). Ja, dvs det är sant att man om man seglar nere på kontinenten ofta får går för motor. Men det är av helt andra orsaker. Det är få som kör motorn enbart för ström idag. Särskilt långseglare. De behöver dieseln i reserv för andra eventualiteter.
Nu spelar inget av detta någon större roll eftersom den stora delen av alla stora båtar i Sverige är "gamla. " Det sker mycket liten nyförsäljning av segelbåtar, eller båtar som är stora nog att bo i öht (idag skall alla ha motorbadbåt; fort ut, och fort in igen). Och av alla segelbåtar i Sverige så är det en försvinnande liten del som världsomseglar. Vad världsomseglarna gör kan man lugnt ignorera om man vill tala om vad båtfolket gör, har, eller hur de uppför sig.
så klart har dom panneler med
jag kan inte tala för sverige men här är det så ingen köper en ny cat med bly batterier
har svårt att se att nån beställer en hallberg rassy med bly batterier idag
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Ja, det var ju det jag sa...M maria01 skrev:
Och om de har de så laddar de inga batterier när de går ut och in i hamn. De är nämligen redan laddade när de kommer till båten. Vilket är en stor fördel med solpaneler.M maria01 skrev:
Här köps alla CAT (dvs Catterpillar) med blybatterier. Det köps dock inga katamaraner med LiIon-batterier, eftersom det inte köps några katamaraner i Sverige... Det är en extremt ovanlig båt-typ på våra breddgrader.M maria01 skrev:
Det är ingen som beställer någon Hallberg Rassy, eftersom de är en försvinnande liten del av marknaden. (I stort sett alla deras båtar går på export.) Men senaste gången jag var på öppet varv så satt det blybatterier i iaf de nya båtarna som var utställda. Jag är så nördig att jag tittade...M maria01 skrev:
Ligger man i hamn har man oftast tillgång till landström om behovet uppstår.
Små vindgeneratorer roterar med högt varv och hörs ganska bra, särskilt stomljud i egna båten.
Jag hade under lång tid en Air-X 400W vindgenerator på min båt, och den laddade rätt bra när man låg i naturhamn i ytterskärgården. I kombination med 160W paneler och 400 Ah batteribank kunde man ligga på samma plats i en vecka eller mer och titta på tv, köra kylskåp, dator och belysning utan att starta motor.
Så, vindgenerator funkar bra på sjön.
Små vindgeneratorer roterar med högt varv och hörs ganska bra, särskilt stomljud i egna båten.
Jag hade under lång tid en Air-X 400W vindgenerator på min båt, och den laddade rätt bra när man låg i naturhamn i ytterskärgården. I kombination med 160W paneler och 400 Ah batteribank kunde man ligga på samma plats i en vecka eller mer och titta på tv, köra kylskåp, dator och belysning utan att starta motor.
Så, vindgenerator funkar bra på sjön.
hamn ström eller ens ligga i hamn är inte alla som har råd med utomlandsD Dilato skrev:Ligger man i hamn har man oftast tillgång till landström om behovet uppstår.
Små vindgeneratorer roterar med högt varv och hörs ganska bra, särskilt stomljud i egna båten.
Jag hade under lång tid en Air-X 400W vindgenerator på min båt, och den laddade rätt bra när man låg i naturhamn i ytterskärgården. I kombination med 160W paneler och 400 Ah batteribank kunde man ligga på samma plats i en vecka eller mer och titta på tv, köra kylskåp, dator och belysning utan att starta motor.
Så, vindgenerator funkar bra på sjön.
hade en kund för några år sen som berätta när dom låg på nån marina i väst indien att en båt hade en egen vindgenerator att den försvan efter 2 dagar alla andra hade klagat på den