Hej,
Vi har flyttat vår fjärrvärme så jag behöver fylla igen hålen där de gamla rören gick genom ytterväggen i källaren. Även ett litet hål där fibern gick innan.
Jag undrar vad som är bäst att fylla hålen med? någon typ av husfix för utomhus, eller ska det vara något annat? Vad är bäst? Där är blålera (radon) i marken, dock inte direkt utanför väggen då det kommer ett utbygge just där, vet inte om det spelar roll?
Ytterväggen består idag av hålstenstegel och ser typ ut såhär:
(Ytterväggen från de nya hålen till fjärrvärmen)
Här är hålen:
Vi har flyttat vår fjärrvärme så jag behöver fylla igen hålen där de gamla rören gick genom ytterväggen i källaren. Även ett litet hål där fibern gick innan.
Jag undrar vad som är bäst att fylla hålen med? någon typ av husfix för utomhus, eller ska det vara något annat? Vad är bäst? Där är blålera (radon) i marken, dock inte direkt utanför väggen då det kommer ett utbygge just där, vet inte om det spelar roll?
Ytterväggen består idag av hålstenstegel och ser typ ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är hålen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 586 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 586 inlägg
A. Grovbetong, blanda den rätt torr så att den inte rinner. Tryck in med händerna (diskhandskar på) och kanske en regelstump.
B. Eller såga till en passade avlång bit lecablock med en tigersåg med rätt sågblad. Smeta in i betong och tryck på plats. Låt stelna en dag. Putsa över på insidan.
B. Eller såga till en passade avlång bit lecablock med en tigersåg med rätt sågblad. Smeta in i betong och tryck på plats. Låt stelna en dag. Putsa över på insidan.
blir det inte svårt att fylla hålet hela vägen upp? i och med att det är ett horisontellt hål?Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 586 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 586 inlägg
Med jordfast betong går det bra. Sådan rinner inte, det är nästan torrt.S Spidertotz skrev:
Men alternativ B, att trycka in en tillsågad bit lecablock rekommenderas. Om du bara har en tigersåg.
Jag köpte detta blad:
https://www.byggmax.se/tigersågblad-leca-p42317
Och ett mindre lecablock:
https://www.byggmax.se/murblock-p04509
Det var extremt enkelt att skulptera till lecablocket med sågen. Snabbt, lätt och roligt. Och sen smeta in den i betong eller murbruk och trycka på plats.
Även när det bara är ett 75mm hål i diameter?Claes Sörmland skrev:Med jordfast betong går det bra. Sådan rinner inte, det är nästan torrt.
Men alternativ B, att trycka in en tillsågad bit lecablock rekommenderas. Om du bara har en tigersåg.
Jag köpte detta blad:
[länk]
Och ett mindre lecablock:
[länk]
Det var extremt enkelt att skulptera till lecablocket med sågen. Snabbt, lätt och roligt. Och sen smeta in den i betong eller murbruk och trycka på plats.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 586 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 586 inlägg
Är hålen nu bara 75 mm i diameter skulle jag bara trycka in jordfuktig grovbetong med en 45X45 mm regelstump. Stöt med regeln mycket vid yttersta delen av källarmuren så det blir vattentätt. Du vill inte att vatten kan rinna in i väggen utifrån via hålen.
Lägg plast på golvet nedanför så slipper du betonggegget som faller ned där när du arbetar.
För snygg yta lämna 1-2 cm av hålet så kan du putsa lite snyggt där med putsbruk när betongen har torkat efter ett par veckor.
Lägg plast på golvet nedanför så slipper du betonggegget som faller ned där när du arbetar.
För snygg yta lämna 1-2 cm av hålet så kan du putsa lite snyggt där med putsbruk när betongen har torkat efter ett par veckor.
Okej!Claes Sörmland skrev:Är hålen nu bara 75 mm i diameter skulle jag bara trycka in jordfuktig grovbetong med en 45X45 mm regelstump. Stöt med regeln mycket vid yttersta delen av källarmuren så det blir vattentätt. Du vill inte att vatten kan rinna in i väggen utifrån via hålen.
Hur menar du med "Stöt med regeln mycket vid yttersta delen av källarmuren så det blir vattentätt." Menar du utifrån? För det kan vara svårt då byggarna redan lagt makadam och packat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 586 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 586 inlägg
Tänkte att du jobbar från insidan i källaren. Du petar in lite jordfuktig betong med en en murarslev (eller planteringsspade brukar vara bra för oss amatörer), skjuter in den smuliga betongen med din 45X45 mm regelstump och sen stöter du den mot vad man nu har motfyllt med, t ex makadam. När du stöter så packar du betongen och får den att fästa mot borrhålets väggar. Sen upprepar du detta tills hålet är nästan helt fyllt, lämna 1-2 cm för senare putsning på insidan.S Spidertotz skrev:
Betongen ska vara som smulpajsdeg så att den inte rinner. "Jordfuktig" kallas det. Som jord.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 586 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 586 inlägg
Just det ja, om du inte har blandat betong förr och då särskilt jordfuktig sådan så rekommenderas storligen en rak byggskyffel och en plan yta, t ex murbruksbalja:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rktyg/hinkar-och-baljor/murbruksbalja-164008/
Typiskt bra skyffel:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...rktyg/spadar-och-skyfflar/byggskyffel-022884/
Först betongpulver i baljan, sen lite vatten från hink eller kanna. Sen börja vända det hela med skyffeln om och om igen. Inte för mycket vatten för blir det smet av det så krävs en enorm mängd pulver för att få den tillräckligt torr. När den är homogent som smulpajsdeg utan torra partier så är den färdig.
Skölj av skyffel och balja med vatten (slang eller stora kannor) utomhus inom en halvtimme. Annars är de förlorade.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rktyg/hinkar-och-baljor/murbruksbalja-164008/
Typiskt bra skyffel:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...rktyg/spadar-och-skyfflar/byggskyffel-022884/
Först betongpulver i baljan, sen lite vatten från hink eller kanna. Sen börja vända det hela med skyffeln om och om igen. Inte för mycket vatten för blir det smet av det så krävs en enorm mängd pulver för att få den tillräckligt torr. När den är homogent som smulpajsdeg utan torra partier så är den färdig.
Skölj av skyffel och balja med vatten (slang eller stora kannor) utomhus inom en halvtimme. Annars är de förlorade.
Produkter som diskuteras: "byggskyffel"
Byggskyffel 75K Serva
Med trampkant
519 kr inkl moms
Läs mer
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 586 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 586 inlägg
Det behövs cirka 6 l färdigt bruk om muren är 60 cm tjock. Det är cirkus en halv vanlig 25 kg-säck grovbetong. Så kring 13 kg ska man blanda.
Lite för mycket för slev tycker jag men smaken är som baken. Man kan ju ta det i omgångar också.
Lite för mycket för slev tycker jag men smaken är som baken. Man kan ju ta det i omgångar också.
Okej då förstår jag hur du menar! TackClaes Sörmland skrev:Tänkte att du jobbar från insidan i källaren. Du petar in lite jordfuktig betong med en en murarslev (eller planteringsspade brukar vara bra för oss amatörer), skjuter in den smuliga betongen med din 45X45 mm regelstump och sen stöter du den mot vad man nu har motfyllt med, t ex makadam. När du stöter så packar du betongen och får den att fästa mot borrhålets väggar. Sen upprepar du detta tills hålet är nästan helt fyllt, lämna 1-2 cm för senare putsning på insidan.
Betongen ska vara som smulpajsdeg så att den inte rinner. "Jordfuktig" kallas det. Som jord.