Hej,

Vi har flyttat vår fjärrvärme så jag behöver fylla igen hålen där de gamla rören gick genom ytterväggen i källaren. Även ett litet hål där fibern gick innan.

Jag undrar vad som är bäst att fylla hålen med? någon typ av husfix för utomhus, eller ska det vara något annat? Vad är bäst? Där är blålera (radon) i marken, dock inte direkt utanför väggen då det kommer ett utbygge just där, vet inte om det spelar roll?

Ytterväggen består idag av hålstenstegel och ser typ ut såhär:

Hål i yttervägg av hålstenstegel med oregelbundet formade urgröpningar, omgiven av grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Ytterväggen från de nya hålen till fjärrvärmen)

Här är hålen:

Hål i gul yttervägg av hålstenstegel där fjärrvärmerör och fiberkablar tidigare gått igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
A. Grovbetong, blanda den rätt torr så att den inte rinner. Tryck in med händerna (diskhandskar på) och kanske en regelstump.

B. Eller såga till en passade avlång bit lecablock med en tigersåg med rätt sågblad. Smeta in i betong och tryck på plats. Låt stelna en dag. Putsa över på insidan.

Jag hade fyllt med fogskum. Sen när det stelnat krafsat ur ett par cm och putsat.

• Gilla
  • Wow
R3k69 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
A. Grovbetong, blanda den rätt torr så att den inte rinner. Tryck in med händerna (diskhandskar på) och kanske en regelstump.

B. Eller såga till en passade avlång bit lecablock med en tigersåg med rätt sågblad. Smeta in i betong och tryck på plats. Låt stelna en dag. Putsa över på insidan.
blir det inte svårt att fylla hålet hela vägen upp? i och med att det är ett horisontellt hål?

Claes Sörmland
S Spidertotz skrev:
blir det inte svårt att fylla hålet hela vägen upp? i och med att det är ett horisontellt hål?
Med jordfast betong går det bra. Sådan rinner inte, det är nästan torrt.

Men alternativ B, att trycka in en tillsågad bit lecablock rekommenderas. Om du bara har en tigersåg.

Jag köpte detta blad:

https://www.byggmax.se/tigersågblad-leca-p42317

Och ett mindre lecablock:

https://www.byggmax.se/murblock-p04509

Det var extremt enkelt att skulptera till lecablocket med sågen. Snabbt, lätt och roligt. Och sen smeta in den i betong eller murbruk och trycka på plats.

Med jordfast betong går det bra. Sådan rinner inte, det är nästan torrt.

Men alternativ B, att trycka in en tillsågad bit lecablock rekommenderas. Om du bara har en tigersåg.

Jag köpte detta blad:

[länk]

Och ett mindre lecablock:

[länk]

Det var extremt enkelt att skulptera till lecablocket med sågen. Snabbt, lätt och roligt. Och sen smeta in den i betong eller murbruk och trycka på plats.
Även när det bara är ett 75mm hål i diameter?

Claes Sörmland
Är hålen nu bara 75 mm i diameter skulle jag bara trycka in jordfuktig grovbetong med en 45X45 mm regelstump. Stöt med regeln mycket vid yttersta delen av källarmuren så det blir vattentätt. Du vill inte att vatten kan rinna in i väggen utifrån via hålen.

Lägg plast på golvet nedanför så slipper du betonggegget som faller ned där när du arbetar.

För snygg yta lämna 1-2 cm av hålet så kan du putsa lite snyggt där med putsbruk när betongen har torkat efter ett par veckor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är hålen nu bara 75 mm i diameter skulle jag bara trycka in jordfuktig grovbetong med en 45X45 mm regelstump. Stöt med regeln mycket vid yttersta delen av källarmuren så det blir vattentätt. Du vill inte att vatten kan rinna in i väggen utifrån via hålen.

Lägg plast på golvet nedanför så slipper du betonggegget som faller ned där när du arbetar.

För snygg yta lämna 1-2 cm av hålet så kan du putsa lite snyggt där med putsbruk när betongen har torkat efter ett par veckor.
Okej!

Hur menar du med "Stöt med regeln mycket vid yttersta delen av källarmuren så det blir vattentätt." Menar du utifrån? För det kan vara svårt då byggarna redan lagt makadam och packat.

Claes Sörmland
S Spidertotz skrev:
Okej!

Hur menar du med "Stöt med regeln mycket vid yttersta delen av källarmuren så det blir vattentätt." Menar du utifrån? För det kan vara svårt då byggarna redan lagt makadam och packat.
Tänkte att du jobbar från insidan i källaren. Du petar in lite jordfuktig betong med en en murarslev (eller planteringsspade brukar vara bra för oss amatörer), skjuter in den smuliga betongen med din 45X45 mm regelstump och sen stöter du den mot vad man nu har motfyllt med, t ex makadam. När du stöter så packar du betongen och får den att fästa mot borrhålets väggar. Sen upprepar du detta tills hålet är nästan helt fyllt, lämna 1-2 cm för senare putsning på insidan.

Betongen ska vara som smulpajsdeg så att den inte rinner. "Jordfuktig" kallas det. Som jord.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Just det ja, om du inte har blandat betong förr och då särskilt jordfuktig sådan så rekommenderas storligen en rak byggskyffel och en plan yta, t ex murbruksbalja:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rktyg/hinkar-och-baljor/murbruksbalja-164008/

Typiskt bra skyffel:

https://www.jula.se/catalog/tradgar...rktyg/spadar-och-skyfflar/byggskyffel-022884/

Först betongpulver i baljan, sen lite vatten från hink eller kanna. Sen börja vända det hela med skyffeln om och om igen. Inte för mycket vatten för blir det smet av det så krävs en enorm mängd pulver för att få den tillräckligt torr. När den är homogent som smulpajsdeg utan torra partier så är den färdig.

Skölj av skyffel och balja med vatten (slang eller stora kannor) utomhus inom en halvtimme. Annars är de förlorade.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Till dessa två små hål skulle jag blanda med en murarslev samma tillvägagångssätt som Claes beskriver med skyffel, att blanda med skyffel så små mängder är bara krångligt..

• Gilla
Spidertotz och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det behövs cirka 6 l färdigt bruk om muren är 60 cm tjock. Det är cirkus en halv vanlig 25 kg-säck grovbetong. Så kring 13 kg ska man blanda.

Lite för mycket för slev tycker jag men smaken är som baken. Man kan ju ta det i omgångar också.

R
Är en betonghålstensvägg 600mm djup vanligast är väl 200mm..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Är en betonghålstensvägg 600mm djup vanligast är väl 200mm..
Du vet bättre än jag!

Tänkte att du jobbar från insidan i källaren. Du petar in lite jordfuktig betong med en en murarslev (eller planteringsspade brukar vara bra för oss amatörer), skjuter in den smuliga betongen med din 45X45 mm regelstump och sen stöter du den mot vad man nu har motfyllt med, t ex makadam. När du stöter så packar du betongen och får den att fästa mot borrhålets väggar. Sen upprepar du detta tills hålet är nästan helt fyllt, lämna 1-2 cm för senare putsning på insidan.

Betongen ska vara som smulpajsdeg så att den inte rinner. "Jordfuktig" kallas det. Som jord.
Okej då förstår jag hur du menar! Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.