5 020 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Funktion på laddkoppel
I morse var toppen av tanken ca 65 gradergiantvalley skrev:Både esbe och laddomat 21-60 har näst intill exakt samma uppbyggnad.
backventilen som sitter i huset hålls i båda fall stängda av trycket från pumpen då denna är igång och när denna stängs av så öppnas således ventilen och självcirkulation tillåts.
Dock så kan endast kallt vatten från botten av acktanken vandra in i pannbotten och vidare i pannan, ingen annan väg.
Om skicktningen är bra i tanken så borde vattnet i botten på tanken vara kallt och det enda som händer är att det varma vattnet som är kvar i pannan vill vandra över till toppen av tanken.
Men när pannan blivit lika kall som tankbotten så tar det stopp där, kallt vatten vandrar inte uppåt in i varmt vatten.
Det är något annan som är fel, trasigt laddpaket så att käglan inte stänger och pumpen i laddpaketet cirkulerar runt vattnet?
Eller vattnet i tankbotten blir varmt, pga. dålig skiktning?
Och att det skulle vara nån snabbstartfunktion att cirkulera bakänges? Pratade verkligen dom på esbe om samma typ av paket, kolla på bilder på den interna uppbyggnaden så förstår ni nog vad jag menar...
Botten var 30 grader
Elpatronen var i full gång (sitter på 45gr termostat)
Pannan var på knappt 60 grader, 9 timmar efter senaste eldning
Jag har nu stängt ner kopplingen mellan tank och panna. Nu sjunker pannan fortare än tanken.mikaelbe skrev:
Jag har haft "värmekillen" på plats för att känna på rören och kolla flödet.Jag har sällan sett en sådan fogelholk Värmen cirkulerar inte bara baklänges, värmen cirkulerar även nedåt!
Efter diskussion med ESBE så har jag bytt termostat från standard 60 till 70. Vad händer nu?
Pannan går upp fortare i värme - fördel.
Men cirkulationen blir klart begränsad. Så pass begränsad att pannan går upp i 95-100 grader när jag eldar lite hårt och tanken ligger på 95-100 grader i toppen men bara ca 35grader i botten. Så nu måste jag fiselda lite försiktigt för att få hela systemet varmt.
Nu ska jag byta tillbaka till orginaltermostaten.
Fy fn vad jag blir trött.
Pannan går upp fortare i värme - fördel.
Men cirkulationen blir klart begränsad. Så pass begränsad att pannan går upp i 95-100 grader när jag eldar lite hårt och tanken ligger på 95-100 grader i toppen men bara ca 35grader i botten. Så nu måste jag fiselda lite försiktigt för att få hela systemet varmt.
Nu ska jag byta tillbaka till orginaltermostaten.
Fy fn vad jag blir trött.
Lägg upp ett kort på rördragningen och all utrustning så skall nog nån kunna lista ut problemet.
Blir lite nyfiken på vad det kan vara för fel, men när man inte kan se alla samband i verkligheten är det svårt... Och att inte värmekillen kunde få fram nåt konkret?
Blir lite nyfiken på vad det kan vara för fel, men när man inte kan se alla samband i verkligheten är det svårt... Och att inte värmekillen kunde få fram nåt konkret?
Liknande trådar
-
Avslutad: Vinn lyxig kaffebryggare med baristafunktioner
Tävling -
Luft/vatten värmepump, val och funktioner
Värmepumpar -
Pax Calima vädringsfunktion
Ventilation -
Lerum: Funktionell arbetsbänk
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Platsbyggda garderober från 60-talet. Kan man byta till snygga och funktionella?
Inredning