Hej igen!

Ja, nu börjar bandläggningen bli klar. Är lite osäker på en punkt. Plåtslagaren har inte gjort så som johan ivarsson beskrev här ovan (se översta bilden)




I stället anser han att det skall göras så här (nedre bild): Det blev tyvärr en väldigt liten bild, hoppas Ni förstår!
Skiss vindskiva vid bandplåten bastun.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spontant känner jag att det inte blir lika tätt med tanke på att uppviket längst ut är
1) klippt för hand (dvs ojämn kant) De sista banden, dvs det sista på vänster + det sista på höger sida, blev inte fullt så breda som övriga band, därför klipptes de på plats.
2) sedan uppvikt för hand (dvs också ojämt/krokigt).
Det kan knappast bli tätt när den bockade vindskiveplåten bara trycks över detta. Så vid kraftigt regn och skyfall misstänker jag att vatten kommer pressas in mellan uppviket och vinskiveplåten. Eller vad tror johan ivarsson eller Ni andra? Någon kommer säkert säga som min plåtslagare att "det kvittar, vattnet hamnar ju på pappen...". Visst säger jag, men då faller ju hela ide´n med att dubbelfalsa alla övriga band, om täthet inte är viktigt. Dessutom kommer det ju göras på detta sätt även längst upp i bakkant, innebärande att det kommer komma in vatten under hela plåtytan (säkert inte allvarligt på kort sikt, men att det alltid kommer finnas vattten mellan papp och plåt känns inget vidare tycker jag.

Vad tror Ni?
 
  • Skiss vindskiva vid bandplåten bastun.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som din plåtslagare har gjort är det andra sättet man kan göra på det är dom två som används. Den som jag nämnde är den som jag brukar göra och tycker blir snyggast. Det som han har gjort är ett lite enklare sätt men båda är godkända tror jag. Eftersom det är takets kant så om något vatten skulle komma in så rinner det ju ner på vindskivan.
 
Nja, jag befarar att det i lika stor utsträckning följer den andra plåten (bandet) in under densamma. Finns ju inget som säger att vattnet endast skulle följa vindskiveplåten...? Framför allt finns det risk för detta i bakkanten, där kan ju fallet bidra till att det dras in under banden. Känns lite onödigt. Talade med en erfaren snickare en gång ang underlagspapp (generellt inte bara bandtäckning). Han sa att det ofelbart blir så med åren att hålen där pappen är punkterad av spik/skruv (oavsett skäl) blir markant ovala, pga rörelsen som uppstår när råsponten rör sig beroende på luftfuktigheten. Plåten kommer ju också röra sig kraftigt pga dag/natt, sol/skugga, sommar/vinter. Och varje band har ju ett antal hållare som sitter fast med en skruv ned genom pappen. När de hålen blivit ovala kommer ju vattnet förmodligen gå ned där.

Den här plåtslagaren sa att de ofta ser kondens mellan plåt och papp eller under pappen - min tanke är att det kanske inte alltid är kondens utan vatten som kommit in just på detta vis (plåtis är ung, men firman han arbetar på har under lång tid använt den här tekniken)
???
 
Man man ju inte va hundra på att det endast skulle följa vindskiveplåten men så som dom gjort är det nästa jämt på gammal hus den om det är ojämt/krokigt gjort så har han nog slarvat kanske.
Dom "hållarna" är/ska vara glidklammer vilket tar upp rörelsen från plåten utan att skruven rör på sej.
Det blir kondens mellan plåt och papp oavsett om det är rätt eller felagt tak.
 
OK, glidklammern berörs alltså inte av att plåtbanden rör sig. Det är bra! Men det blir ovala hål från t.ex varenda pappspik (men den punkterar ju normalt endast den undre pappen). Detta uppstår pga råsponten rör sig (den sväller ju o krymper med luftens fukthalt). På samma sätt som med pappspik så blir det sannolikt ovala hål även vid skruven för dessa glidklammer (som ju går rakt igenom all papp).

Jag har själv sett dessa ovala hål vid varje spik när vi lade om ett tegeltak.
 
Slarv och slarv - det finns väl ingen som för hand kan klippa lika rakt som stora saxen i verkstan? En viss ojämnhet blir det helt enkelt och då blir det ju mindre tätt när vindskiveplåten träs över...
 
Det går att få till det även bra när man klipper förhand men inte som den stora saxen i verkstan men ofta brukar man inte få i skivorna i den stora saxen i verkstan ändå.
Nu där dom valt att göra vindskiveplåten så går det inte bara ändra till det andra sättet finns inte material så det räcker.
Men läger dom M82 i vindskiveplåten så kommer det inte kunna komma in vatten dom kanske redan har lagt det.
 
Kan man inte få se bilder på bastun med din fina utsikten?
 
Hej!

M82 är väl falsoljan (tätningsmedlet) va. Jo det är gjort tack vare att jag krävde det, annars hade det inte blivit någon sådan där.

Noseone! Jodå, jag skall lägga upp bild när taket är helt färdigt. Tyvärr är det ju fortfarande inga täta väggar, endast regelverk. Men det kommer härnäst, sedan isolering och innerväggar, kamin o bänkar mm, samt ny brygga utanför!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.