BirgitS
V Vetenskaparen skrev:
Kollade måtten nu och kontoret är 170cm, hade kunnat utöka till iallafall 2m utan att vårat sovrum blir för litet då det redan har mycket outnyttjat utrymme.
Då blir det ju annorlunda, särskilt med 2 m. Men då ska du ju inte ta bort den nuvarande sovrumsdörren.
Fungerar sovrummet om det blir mindre samtidigt som den klädkammare ni har i kontoret försvinner (om jag förstod det rätt)?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då blir det ju annorlunda, särskilt med 2 m. Men då ska du ju inte ta bort den nuvarande sovrumsdörren.
Fungerar sovrummet om det blir mindre samtidigt som den klädkammare ni har i kontoret försvinner (om jag förstod det rätt)?
Ja men precis. Tänk dig att mellan ”kontor” och våran säng så har vi strax över en meter, där står blandannat spjälsängen idag. Och cirka 70cm mellan säng och yttervägg på andra sidan. Vi har ändå 4 dåligt planerade garderober, hade säker gått hitta bättre lösningar idag för att få in alla våra grejer..

Kontoret kommer flyttas ut till en stuga jag håller på o renoverar på tomten, samt förråd.

Och att ”kontor” skulle bli ett extra sovrum, det kanske rör sig om 2 år, då kanske vi tillochmed har planer på att bygga ut om vi känner att vi trivs såpass bra.

Men just nu står tankarna vid en kök/hall/tvättstugsrenovering så hade velat ha tankarna rätt för att få ut så mycket så möjligt av ytan, samtidigt som att det ska vara praktiskt och finnas möjligheter för framtida eventuella köpare
 
BirgitS
Om det bara gäller 2 år skulle jag inte tycka att det vore värt tid och pengar att flytta väggen till kontoret. Då gäller det ju bara en spjälsäng resp. en mindre barnsäng och det behövs inte plats för skrivbord och annat liknande. Klädkammare i direkt anslutning till föräldrasovrummet brukar vara populärt.
 
Vad säger folket om denna planlösning? Då är tvättstugan utökad, dörren till sovrum är flyttad, går byta plats på sov och walk-in-closet om det hade varit bättre. Öppet kök/vardagsrum, garaget skall så småningom rivas och flyttas, då finns möjlighet för utbyggnation där om vi skulle komma så långt eller för nästa köpare. Bredvid högskåp i tvätt står vvb, därefter står vattenrören, kanske byggs in i väggen vid renovering, oklart.

Önskar tips!
 
  • Planlösning med markerade rum som vardagsrum, sovrum, badrum, tvättstuga, garaget och walk-in-closet, samt olika mått och placering av utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser trångt ut kring matplatsen, bökigt att ta sig fram med porslin och mat när man ska äta utomhus.
Vad används utrymmet vid kaminen till?
Ha matplatsen där i stället?

Man vill nog kunna stänga en dörr till tvättstugan så att man inte hör tvättmaskinen i hela huset.

Lång knepig väg till stora sovrummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser trångt ut kring matplatsen, bökigt att ta sig fram med porslin och mat när man ska äta utomhus.
Vad används utrymmet vid kaminen till?
Ha matplatsen där i stället?

Man vill nog kunna stänga en dörr till tvättstugan så att man inte hör tvättmaskinen i hela huset.

Lång knepig väg till stora sovrummet.
Köper det, svårt att få det schysst på ritning, tanken är att det ska vara barstolar till köksön, och från köksön till matbordet är det cirka en meter så det kommer ej vara trångt.

Absolut, idag har vi en innerdörr där som ALDRIG stängs, den är mest ivägen, men iomed att tvättstugan blir större kan den kanske vara kvar, eventuellt att man kör en inbyggd skjutdörr så den slipper vara ivägen:

Tanken är väl egentligen att få bort dörren ifrån köket in till sovrummet; som sagt så kan vi flytta closet till andra sidan så dörren går direkt till sovrum, känns bara så jäkla skumt just nu att det är köksbänk, dörr till sovrum, sen kyl/ frys och skafferi.
 
Hade vi gjort köket lite mindre för att få in större tvättstuga samt snyggare övergång mellan kök och sovrum så hade det nog varit grymt, ytan är så svår att fixa med om man inte väljer att flytta hela köket samt hela sovrum m.m.. eventuellt i framtiden om man flyttar closet till motsatt sida, så kan man ju bygga en WC istället för closet om vi behöver. Samt finns ju även utbyggnadsmöjligheter där garaget står, går lätt få in några sovrum till om det skulle bli aktuellt.

Jag är väldigt osäker, tänker bara väldigt högt och försöker lösa nuvarande situation på bästa sätt då vi planerar att ta in lite ritningar på kök m.m snart.

Mvh Daniel
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
V Vetenskaparen skrev:
Tanken är väl egentligen att få bort dörren ifrån köket in till sovrummet; som sagt så kan vi flytta closet till andra sidan så dörren går direkt till sovrum, känns bara så jäkla skumt just nu att det är köksbänk, dörr till sovrum, sen kyl/ frys och skafferi.
Det håller jag med om. Har du originalritningarna till huset så att du vet om det alltid har sett ut på det sättet?
Med tanke på fönstren antar jag att huset inte är äldre än 50-talet och då känns det ju ovanligt att enda vägen från hallen är rakt in bland köksskåpen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det håller jag med om. Har du originalritningarna till huset så att du vet om det alltid har sett ut på det sättet?
Med tanke på fönstren antar jag att huset inte är äldre än 50-talet och då känns det ju ovanligt att enda vägen från hallen är rakt in bland köksskåpen.
Huset är från mitten av 70tal, men utbyggt (tvätt/ en del av kök/ sov/ kontor), sen är det även utbyggt vid vardagsrum, där altandörren är, det gick som ett U i originalritningarna.

Sen är även köket lite mixtrat med, gick en imkanal till taket innan men den är igenbommad och där sitter en sliten kolfilterfläkt.

Så tänk dig att badrummet var slutet på huset tidigare, det är egentligen ett utbyggt fritidshus på 110kvm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det förklarar ju att planlösningen är lite konstig.

Angående den igenbommade imkanalen så verkar det som att byggreglerna (Boverket) kräver att det finns frånluft i köket, inte bara en kolfilterfläkt.
 
Ja jo men det hör inte riktigt till planlösningen.
Vi har bytt frånluft i både bad och satt in en i tvättstuga, samt så har jag satt in 5 friskluftsventiler, fläkten löses när kök fixas.

Vill egentligen mest ha respons på om vi tänker någorlunda rätt kring planlösning, då vi inte är sugna på att flytta köket några större längder.
 
BirgitS
Det är ju inte någon riktigt bra planlösning men jag kan inte komma på något bättre utan att göra om väldigt mycket och jag förstår att ni inte känner för det.
 
Ta en del av garaget?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte någon riktigt bra planlösning men jag kan inte komma på något bättre utan att göra om väldigt mycket och jag förstår att ni inte känner för det.
Hmm, men om du hade haft fria händer, hade du kunnat göra en väldigt enkel skiss på hur du hade haft det isåfall? Förstår om du inte orkar lägga tiden på det.
 
A A.G skrev:
Ta en del av garaget?
Ja asså en del av planen om vi kommer så långt är att hela garaget ska flyttas, det är i såpass kasst skick så det hade behövts renoveras, därav ville vi inte bygga trädäck där eller fixa, då det är egentligen enda enkla möjliga utbyggnadsmöjligheten. Om vi bor här såpass länge, och det kommer fler småttingar, och vi trivs här så kommer det givetvis byggas ut just där garaget står. Vi kommer lätt åt 30-40kvm, eventuellt mer om vi vill ha ett ”U”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.