För att bli av med det sista av urflisningen så tycker jag att det borde gå att slipa ner kanten av skivan med en långsamt roterande våtslip. Alternativt slipa för hand med jigg för 90grader.
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Ok, Du har i alla fall övertygat mig om kakelskärarens förträfflighet om endast kanten ska vara ok och det verkar gå väldigt snabbt och smidigt. Och nästan polerat var kanske en överdrift men mycket jämt i alla fall.
 
  • Gilla
CarlB
  • Laddar…
L Lutte skrev:
För att bli av med det sista av urflisningen så tycker jag att det borde gå att slipa ner kanten av skivan med en långsamt roterande våtslip. Alternativt slipa för hand med jigg för 90grader.
Ok, tack, ska kolla närmare på det!
 
L Lutte skrev:
För att bli av med det sista av urflisningen så tycker jag att det borde gå att slipa ner kanten av skivan med en långsamt roterande våtslip. Alternativt slipa för hand med jigg för 90grader.
Det gick utmärkt att fasa kanten 45 grader för hand med smärjelduk 100-150 följt av våtslipning så att det liknade den osågade sidan!
 
P phosun skrev:
Det gick utmärkt att fasa kanten 45 grader för hand med smärjelduk 100-150 följt av våtslipning så att det liknade den osågade sidan!

Men så kul att det gick vägen!
 
Lyfter tråden! Tack för bra råd och dåd!

Jag har lagt 10mm granitkeramik klinker i hallen och fick låna en enklare kakelkap med diamantklinga av en kollega. Den gav lite småflisiga snitt och min slutsats är att det är vibrationer som är boven dramat. Jag konstaterade snabbt att klingan kastade lite på maskinen, så jag köpte en ny klinga men det kastade fortfarande lika mycket så det måste vara motoraxeln som är lite skev. Dessutom är sågbordet väldigt enkelt av tunn plåt vilket gör att vibrationer inte dämpas ut. Efter lite övande så märkte jag att resultatet blev bättre om jag höll handen på plattan nära klingan för att dämpa vibrationer så mycket det gick.

Det flesta kapsnitten spelade ingen roll eftersom de dölja av lister och golvsocklar, men runt en murstock blir det synliga snitt. Plattorna hade en 45° fas ca 0.7mm så jag skaffade en diamantslipkloss 100 korn och fasade de synliga snitten vilket gjorde dem snyggare. På några ställen är det mindre flisor synliga, men det kommer aldrig att synas om man inte kryper på golvet.

Lyckades t.o.m göra ett invändigt radiehörn med hjälp av kapen och lite finputsande med Dremeln. Blev völdigt bra om jag för säga det själv.

Jag hade kunnat hyra en proffsmaskin, men det var rätt skönt att i lugn och ro kunna göra jobbet i sin egen takt. Ska man göra ett golv där alla snitten döljs av socklar/lister så duger en sån här enkel maskin helt OK.

En granitkeramikplatta på ett sågbord med kakelkap och spår efter kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på granitkeramikklinker med småflisiga snittkanter och en svagt synlig 45-graders fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Granitkeramikklinkers i hall, fasade kanter och t-fogkryss under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.