Demmpa Demmpa skrev:
Efter @BirgitS inlägg ang kopplingsdosan så kan det vara så att du/ni inte kan ta bort duschkabinen pga att dosan hamnar för nära duschmunstycket.

Dosan sitter 4 plattor från hörnet, det är 40cm, 60cm från hörnet beroende på om det är 10*10 eller 15*15-plattor.

Hur ser det ut med tätskiktet vid dosan? Är det tätt?
Fogarna är inte täta utan vatten kan rinna/krypa i dom, om inte tätskiktet är tätt mot dosan så kan vatten komma in bakom tätskiktet.

”Materiel i område 1 och 2 som utsätts för vattenbesprutning behöver dock minst ha kapslingsklass IPX5.”

[länk]
Jag har kollat att det går, men ska be elektrikern kika på saken så vi får rätt kapslingsklass och armatur.

H HannaLa skrev:
Vi har kontakt med elektriker så jag är inte orolig för den biten, och en rörmokare som kan GVK:s regler. Det jag funderade på i min trådstart var snygga lösningar.
Det där var inget vi visste om förrän nu.
Det finns många som planerar att göra om i badrum mm utan att tänka på bla elen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där var inget vi visste om förrän nu.
Det finns många som planerar att göra om i badrum mm utan att tänka på bla elen.
Ja, och jag är jätteglad att du flaggade för det, det var omtänksamt!

Montera blandaren som du tänkt mitt på väggen och dra ned rören uppifrån på ömse sidor om nya duschen
Blir väl inte så dumt? Tre kromade ”stänger” på väggen. Att göra andra krumbukter på rören, förutom dolt montage ser bara konstigt ut.

• Gilla
HannaLa
  • Laddar…
BirgitS
H HannaLa skrev:
Det står om andra hål där också. Vi har kontakt med elektriker så jag är inte orolig för den biten, och en rörmokare som kan GVK:s regler. Det jag funderade på i min trådstart var snygga lösningar.
En rörmokare borde ju verkligen veta hur man får till en snygg lösning i just det badrummet. Hen kan ju om inte annat se hur det ser ut bakom duschkabinen medan vi bara gissar.

BirgitS BirgitS skrev:
En rörmokare borde ju verkligen veta hur man får till en snygg lösning i just det badrummet. Hen kan ju om inte annat se hur det ser ut bakom duschkabinen medan vi bara gissar.
Absolut, men jag gillar att få in synpunkter från flera källor, och frågan om det är tillräckligt snyggt med flexibla slangar tänkte jag att folk kunde ha åsikter om. Jag uppskattade ditt inspel om försäkringsbolag, ska passa på och kolla om mitt säger något speciellt :)

Redigerat:
GoC GoC skrev:
Montera blandaren som du tänkt mitt på väggen och dra ned rören uppifrån på ömse sidor om nya duschen
Blir väl inte så dumt? Tre kromade ”stänger” på väggen. Att göra andra krumbukter på rören, förutom dolt montage ser bara konstigt ut.
Ja, det är sant. Blir cleant och snyggt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.