Hej alla,

Vi ska slänga ut duschkabinen och sätta in en vanlig dusch istället.

Men vattenrören går för nära ett hörn, så den nya blandaren får inte plats under. (Se bild).

Nu till mina funderingar:
Bör rören dras om för att det ska bli snyggt, eller går det att dra flexibla anslutningsslangar till blandaren istället?

Nackdelen med att dra om rören är att vi måste spackla där fästena suttit tidigare. Nackdelen med flexibel slang är, hm... att det kanske ser oproffsigt ut?

Vet inte om det är relevant i sammanhanget, men vi tänkte oss det här dusch-setet:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ce-air-240-comfort-showerpipe/p-424251-356011

(Vi har även funderat på att bygga in rören men det känns som ett för stort projekt, så vi skippar det.)

• Vattenrör nära hörn i badrum ovanför badkaret, potentiellt problem för ny duschinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ritning över duschutrymmet skulle underlätta.

Det går att skarva vidare rören från där dom idag övergår till flexslang, skarvar på nya rör som bockas så att dom slutar där ni vill ha blandaren

Kromad Mora Cera 1G duschblandare med C/C 40 mm anslutning på en webbproduktlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan ni inte montera en ”smal” blandare med C/C 40 anslutning? Eller får inte en sådan plats?

Demmpa Demmpa skrev:
En ritning över duschutrymmet skulle underlätta.
Duschen ska sitta mitt på den vägg som visas på bilden, så jag har inte gjort någon ritning. Kändes onödigt avancerat.

BirgitS
Var hamnar rörgenomföringar, fästen av rören och kopplingsdosan i förhållande till duschen?
Enligt de krav som försäkringsbolagen brukar ställa får det inte finnas några hål i tätskiktet förutom duschblandarens inne i duschen.

H HannaLa skrev:
Duschen ska sitta mitt på den vägg som visas på bilden
Jag ser två väggar på bilden.

Bocka upp rören till blandaren, skrota resten. Att dra flex kommer ni bara att fastna i när ni duschar, dessutom skulle det nog se ganska taffligt ut.
Om ni trycker in ordentligt med vit silicon i hålen och stryker av så syns hålen knappt.
Ta en blandare med tillförsel nerifrån.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser två väggar på bilden.
Duschen ska sitta på väggen som rören redan sitter på. Men det är egentligen inget krav. Vi skulle kunna ha duschen på väggen som syns längst till vänster i bild också.

Redigerat:
GoC GoC skrev:
[bild]
Kan ni inte montera en ”smal” blandare med C/C 40 anslutning? Eller får inte en sådan plats?
Visste inte att sådana fanns, men den funkar väl inte heller med rören som de sitter nu?

tttomten TomasJor skrev:
Bocka upp rören till blandaren, skrota resten. Att dra flex kommer ni bara att fastna i när ni duschar, dessutom skulle det nog se ganska taffligt ut.
Om ni trycker in ordentligt med vit silicon i hålen och stryker av så syns hålen knappt.
Ta en blandare med tillförsel nerifrån.
Ja, jag oroar mig för att det ska se taffligt ut. Men om rören kommer uppifrån, varför ska jag då ta en blandare med tillförsel nedifrån?

H HannaLa skrev:
Ja, jag oroar mig för att det ska se taffligt ut. Men om rören kommer uppifrån, varför ska jag då ta en blandare med tillförsel nedifrån?
Aha det så bilden ska tolkas, näää då är det förstås bättre att ta en med tillförsel uppifrån istället

• Gilla
HannaLa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var hamnar rörgenomföringar, fästen av rören och kopplingsdosan i förhållande till duschen?
Enligt de krav som försäkringsbolagen brukar ställa får det inte finnas några hål i tätskiktet förutom duschblandarens inne i duschen.
Är du helt säker på att försäkringsbolagen inte menar rörgenomföringar? För i GVK:s regler står det såhär:

Vägg - Rörgenomföringar som bryter väggens tätskikt
I plats för bad och dusch får inga rörgenomföringar finnas förutom:
  • Direkt anslutning till kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning, eller
  • särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant.
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar/

Men det står inget om att man inte får ha fästen för rör i utrymmet.

H HannaLa skrev:
Visste inte att sådana fanns, men den funkar väl inte heller med rören som de sitter nu?
Man byter plats på ”pluggarna” på ovansidan och anslutningarna på undersidan. Dvs du kan ansluta den både ovanifrån eller underifrån. Minst åverkan och blir snyggt med en ”kromad” duschslang

Efter @BirgitS inlägg ang kopplingsdosan så kan det vara så att du/ni inte kan ta bort duschkabinen pga att dosan hamnar för nära duschmunstycket.

Dosan sitter 4 plattor från hörnet, det är 40cm, 60cm från hörnet beroende på om det är 10*10 eller 15*15-plattor.

Hur ser det ut med tätskiktet vid dosan? Är det tätt?
Fogarna är inte täta utan vatten kan rinna/krypa i dom, om inte tätskiktet är tätt mot dosan så kan vatten komma in bakom tätskiktet.

”Materiel i område 1 och 2 som utsätts för vattenbesprutning behöver dock minst ha kapslingsklass IPX5.”

https://www.voltimum.se/articles/elinstallationer-i-badrum

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
H HannaLa skrev:
Är du helt säker på att försäkringsbolagen inte menar rörgenomföringar?
Den sidan handlar ju bara om rörgenomföringar och inte andra sorters hål. El och vatten är ju en synnerligen olämplig kombination.

Hur gammalt är badrummet egentligen, dvs. när sattes tätskikt och golvbrunn?
Vad finns bakom kaklet, dvs. vad är det för sorts väggar?
https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum/
Fast sen är det ju kakel och inte matta så det är ju egentligen BKR:s anvisningar som ska följas även om de är rätt lika numera.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/10/BBV-14-3Webb.pdf

BirgitS BirgitS skrev:
Den sidan handlar ju bara om rörgenomföringar och inte andra sorters hål. El och vatten är ju en synnerligen olämplig kombination.

Hur gammalt är badrummet egentligen, dvs. när sattes tätskikt och golvbrunn?
Vad finns bakom kaklet, dvs. vad är det för sorts väggar?
[länk]
Fast sen är det ju kakel och inte matta så det är ju egentligen BKR:s anvisningar som ska följas även om de är rätt lika numera.
[länk]
Det står om andra hål där också. Vi har kontakt med elektriker så jag är inte orolig för den biten, och en rörmokare som kan GVK:s regler. Det jag funderade på i min trådstart var snygga lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.