7 642 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
Fult märke på köksfläkt (rostfritt stål) - vad kan man göra?
Stort tack för hjälpen!
Är helt förbluffad över resultatet. Vilken skillnad det kan göra bara man har rätt produkt. Köpte både Universal och Autosol men hann bara köra på en omgång med Universal innan jag blev nöjd. Resultatet blev så bra att jag får spara på Autosolen till en annan gång
Är helt förbluffad över resultatet. Vilken skillnad det kan göra bara man har rätt produkt. Köpte både Universal och Autosol men hann bara köra på en omgång med Universal innan jag blev nöjd. Resultatet blev så bra att jag får spara på Autosolen till en annan gång
Kul att du berättar just det här. Köksfläkten är väl cirka 10 år gammal nu och för ett halvår sedan började bakgrundsbelysningen bakom knapparna fladdra och ha sig. Några av spottarna glappade och fungerade bara sporadiskt. Mitt problem visade sig då vara ganska likt ditt - kablarna till spottarna hade badat i fett en längre tid samtidigt som halogen-spottarna genererat en hel del värme och gjort så att isoleringen på kablarna trillat bort här och där. Fick byta ut kablarna och sen dess har belysningen fungerat bra. Helt klart en kass konstruktionK knipo skrev:Lite ot.
Kan inte hjälpa dig med fläcken, men ett annat litet ”tips” har jag.
Jag har haft en precis likadan fläkt som du. Efter något år blev det problem med spottarna. De glappade o lös ibland länge o ibland inte alls. Jag bytte lampor några gånger, men det hjälpte inte.
När jag felsökte så visade det sig att fett runnit ned i spotten längs kabeln o där hade fettet brunnit så kontakterna var förstörda.
Inga större problem att åtgärda, men sjukt irriterande problem. O enligt mig en tafflig konstruktion. Jag bytte kontakterna o fixade till en lösning så att det inte skulle hända igen.
Detta var som sagt ett ot-inlägg. Men tänkte bara tipsa dig om du upplevt samma problem med att spottarna inte alltid lyser.
Har flyttat in i en lägenhet där sån fläkt finns, men de hade slängt alla manualer och instruktionsböcker till allt. Hur/var öppnar man för att göra rent? Vad heter fläkten ens? Ser inget namn utanpå den.O olpo skrev:
Minns inte namnet på fläkten - har flyttat - men den öppnades underifrån. Tror inte man behövde skruva utan bara ”snäppa loss” underdelen. Hittade den här gamla bilden från när jag bytte ut trasiga kablar.P pulversoppa skrev:
Liknande trådar
-
Heco decking tool - märken
Altan & Uteplats -
Söker kopplingsschema /servicemanual till gorenje DAH 690RF (köksfläkt
Kök -
Vad betyder markeringarna på muren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Hur får man bort fult märke på gjutjärnskamin.
Värme allmänt -
Köksfläkt; Vilket märke/modell med extern motor??
Kök