I vilket skick är listerna och drevningen? Om det drar mellan båge och karm eller mellan karm och vägg så kan det göra stor skillnad. Detsamma om huset har satt sig en aning så att fönstret passar dåligt i karmen. Det kan gå att spara en del på att återställa fönstret till hur det var när det var nytt. Det skall vara tätt mellan karm och vägg samt mellan innerbåge och karm. Mellanrummet mellan glasen skall ha en viss ventilation utåt. Tätningslister är billiga åtgärder.

• Gilla
Terminatorgunde
  • Laddar…
Har bytt till yttre rutan till metall belagt energiglas på några fönster och det gör skillnad har för mig att det skilde nån grad på rutan vid riktig kyla och sen så blir det ju fint med nytt kitt och nymålat. Har även provat stocksundet plast skiva på några fönster på klädskrubbar men har inte mätt tempen på de glasen så vet inte om dom gjorde nån skillnad.

Renoveringsbehov finnes :) Återkommer med en ny tråd senare, då innehållandes frågor och uppföljning i bildform.

Hur blev det till slut, @Chrissofsweden? Fick du upp plastskivorna? Har funderat på plast eller glad till några fönster under för många år :)

Inte mig frågan var ställd till men jag köpte och testade en sån tunn plastskiva. Bortkastade pengar. Mätte både yttemperatur och temp i fönsternischer med och utan. Ingen skillnad över huvud taget. Varken ute eller inne. Slutade med att jag beställde tunna isolerkasetter och bytte ut inre rutan.

C Cicaro skrev:
Inte mig frågan var ställd till men jag köpte och testade en sån tunn plastskiva. Bortkastade pengar. Mätte både yttemperatur och temp i fönsternischer med och utan. Ingen skillnad över huvud taget. Varken ute eller inne. Slutade med att jag beställde tunna isolerkasetter och bytte ut inre rutan.
Fint att du delar med dig, borde även ha taggat dig för en update!
Hur tycker du att isolerkasetten fungerar? Var det svårt att byta? Det är främst ljudnivån i ena sovrummet jag vill ha ner och det skulle vara skönt med lite mindre drag i vardagsrummet ( totalt 4 par 2-glas)

H Hammarfall skrev:
Fint att du delar med dig, borde även ha taggat dig för en update!
Hur tycker du att isolerkasetten fungerar? Var det svårt att byta? Det är främst ljudnivån i ena sovrummet jag vill ha ner och det skulle vara skönt med lite mindre drag i vardagsrummet ( totalt 4 par 2-glas)
jag tyckte inte det var svårt att byta men så kanske jag inte gjorde som glasmästare skulle gjort med distanslister etc. Beställde kasetter i rätt mått så det blev 2-3mm distans mot bågen och limmade fast dem med ett polymerlim som bibehållet elasticiteten (biltema artikelnummer 36-4832). Märkbar skillnad på ljud (nu hör man var friskluftsventilen sitter) mot de gamla planglaset och flera graders skillnad på vintern och inte alls samma kallras.

har två stora fönster som är 1,2x1,2 meter. De vågade jag inte byta innerutan mot kasett med tanke på vikten så där monterade jag isolerkasett direkt i karmen. IOM att de var i samma rum och det fanns en altandörr så de inte behövdes för utrymning kändes det som ett avvägning

gjorde skiftet för tre år sen tror jag och har hittills inte haft några problem :)

jag beställde 14mm tjocka isolerkasetter från Glasgiganten med energiglas och argon så u-värde strax över 1,1

Närbild av ett nyinstallerat fönsterglas med synliga polymerlim och en trädgård med parasoll i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och sen de direkt i karm

Nyligen installerat isolerglas nära en träfönsterram, med lite distans till bågen, och utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit. inser även när jag kollar på inlägget att jag behöver tvätta fönster

• Gilla
Mikael Bjarnemark
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.