Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
http://www.stocksundet.se/egensida/isolera-2-glasfonster/107
Försöker göra en lista över billiga och bra åtgärder till huset. Såna man kan riva av på en gång för att det är kul. Tilläggsisolera taket är en sak, fixa fönstren är en annan. Läste på forumet om denna lösning som länkas. Dessvärre är var det svårt att hitta några färska uppgifter huruvida det fungerar.
Någon som provat? För under 5000kr till hela huset så känns det som en chans jag skulle kunna ta. Räknar inte med någon dramatisk skillnad men hoppas på lite
För er som inte vet vad jag pratar om så är det en 0,8mm plastskiva man klämmer fast mellan fönsterrutorna som ett tredje glas. På det viset får man två luftfickor och enligt tester ska detta ge lite mer isolerande funktion.
Försöker göra en lista över billiga och bra åtgärder till huset. Såna man kan riva av på en gång för att det är kul. Tilläggsisolera taket är en sak, fixa fönstren är en annan. Läste på forumet om denna lösning som länkas. Dessvärre är var det svårt att hitta några färska uppgifter huruvida det fungerar.
Någon som provat? För under 5000kr till hela huset så känns det som en chans jag skulle kunna ta. Räknar inte med någon dramatisk skillnad men hoppas på lite
För er som inte vet vad jag pratar om så är det en 0,8mm plastskiva man klämmer fast mellan fönsterrutorna som ett tredje glas. På det viset får man två luftfickor och enligt tester ska detta ge lite mer isolerande funktion.
Jag vet inte om det fungerar men jag körde istället deras inbrottskydd... http://www.stocksundet.se/egensida/inbrottsskydd/512
Då får man framförallt mycket svårare att slå sönder fönstret... Det var därför jag investerade i det hela. Om jag eventuellt sparar några ören så är det bara positiv bieffekt... (förvisso var det argumentet som bet på frugan )
Det lär inte bli sämre med en extra plastskiva.... Naturligtvis är det bättre att köpa nya isolerglas... Men det är en helt annan prisbild.
Då får man framförallt mycket svårare att slå sönder fönstret... Det var därför jag investerade i det hela. Om jag eventuellt sparar några ören så är det bara positiv bieffekt... (förvisso var det argumentet som bet på frugan )
Det lär inte bli sämre med en extra plastskiva.... Naturligtvis är det bättre att köpa nya isolerglas... Men det är en helt annan prisbild.
Har ej provat dessa skivor, men jag vet att i USA, fixar man dragiga fönster över vintern med en folie som värms för att sträckas med hårtork!
3M: http://goo.gl/gXqxah
Frost King: http://www.frostking.com/product/window-insulation-kits/
Finns skojiga videos i ämnet på YT: https://youtu.be/9vj6vCFoYcE
Delvis tror jag att de gör så pga eländig byggstandard? Eller är det vi som är bortskämda med oftast bra fönster?
Du kan ju testa folien? Mycket billigare än plastskivorna blir det ju.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3M: http://goo.gl/gXqxah
Frost King: http://www.frostking.com/product/window-insulation-kits/
Finns skojiga videos i ämnet på YT: https://youtu.be/9vj6vCFoYcE
Delvis tror jag att de gör så pga eländig byggstandard? Eller är det vi som är bortskämda med oftast bra fönster?
Du kan ju testa folien? Mycket billigare än plastskivorna blir det ju.
Jag har testat det där på våra kopplade 2-glasfönster från ~60-talet. Satte plastskiva på ett fönster och lät fönstret bredvid vara referens. När man satt i soffan under fönsterna så var det ingen märkbar skillnad i temperatur eller kallras. Tejpade även fast temp-sensorer på glasrutorna och kunde då se en diff på <0,3°C. Visserligen till fördel för det extraisolerade fönstret men känns som en så liten skillnaden lika gärna kunde bero på hur solen och månen stod vid mättillfället.
Något som däremot märkts är att det ibland blir kondens i det isolerade fönstret. Det blir det aldrig i referensfönstret.
Möjligt att våra fönster har fel avstånd mellan bågarna för att den här metoden ska fungera bra.
När jag beställde så valde jag ett prova-på-kit för inga pengar alls. Då fick man två skivor i olika tjocklek. Om det fortfarande finns kvar så tycker jag ändå det kan vara värt för dig att testa det, innan man köper plastskivor till hela huset.
Något som däremot märkts är att det ibland blir kondens i det isolerade fönstret. Det blir det aldrig i referensfönstret.
Möjligt att våra fönster har fel avstånd mellan bågarna för att den här metoden ska fungera bra.
När jag beställde så valde jag ett prova-på-kit för inga pengar alls. Då fick man två skivor i olika tjocklek. Om det fortfarande finns kvar så tycker jag ändå det kan vara värt för dig att testa det, innan man köper plastskivor till hela huset.
Jag testade en variant av plasten ovan http://www.clasohlson.com/se/Isolerande-fönsterfilm-Tesa/34-3040 framförallt frö att slippa få kondens på fönster bakom rullgardinen mitt i vintern.
Plasten tejpades på insidan av fönsterbågen som därför inte fick någon kant där kondens kan samlas. Det fungerade bra men var lite b med typ gladpack som fönsteryta. Tejpen sitter väldigt bra och rester är fortfarande kvar 3 år senare.
Plasten tejpades på insidan av fönsterbågen som därför inte fick någon kant där kondens kan samlas. Det fungerade bra men var lite b med typ gladpack som fönsteryta. Tejpen sitter väldigt bra och rester är fortfarande kvar 3 år senare.
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
det är ju oftast inte fönstret som är den primära energiboven även om försäljare gärna vill få oss att tro det. Tester har ju visat att fina renoverade 1800 tals fönster inte är långt efter någotsånär moderna dito.
De där riktigt energibesparande fönstren är det dessutom få normala husägare som kan räkna hem eftersom de skulle behöva ett hus som är lika effektivt. Men den biten pratar inte försäljarna om. De är mer inriktade på hur mycket fönstren isolerar och hur mycket de kommer att spara dig. Sen att det där 60-90 tals huset iallafall ventilerar ut all värme genom väggarna är liksom inte med i den diskussionen.
De där riktigt energibesparande fönstren är det dessutom få normala husägare som kan räkna hem eftersom de skulle behöva ett hus som är lika effektivt. Men den biten pratar inte försäljarna om. De är mer inriktade på hur mycket fönstren isolerar och hur mycket de kommer att spara dig. Sen att det där 60-90 tals huset iallafall ventilerar ut all värme genom väggarna är liksom inte med i den diskussionen.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Läste nog samma artikel (byggnadsvård-sidan) och är väl benägen om att hålla med kring den tron. Huset är ju allt annat än tätt med tanke på att det är sjävdrag och saknar plast. Plus att det är prick 90år.Stefan1972 skrev:det är ju oftast inte fönstret som är den primära energiboven även om försäljare gärna vill få oss att tro det. Tester har ju visat att fina renoverade 1800 tals fönster inte är långt efter någotsånär moderna dito.
Jag ska nog testa ett provpaket som nämnts ovan. Det viktigaste nu är att renovera fönstrena. Kan jag då peta i en liten förbättring när jag ändå igång så tror jag inte det ger någon skada.
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
är huset 90 år gammalt så lär väl enda skadan bli att det kommer att se lite sunkigt ut med nå såna där lösningar. jag tror nog att det är helt bortkastade pengar.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Borde väl inte synas alls är tanken? Syns det är jag inte intresserad.
Den tunna syns. Blir som vågor när solen speglas i fönstret. Ser ut som någon hängt en plastpåse i fönstret. Däremot ser man igenom det men syns gör det.
Skillnad jo det blev det men inte så mycket att jag skulle lägga pengarna igen på det. (Monterade i några fönster men sen kom jag av mig så har en skiva kvar)
Skillnad jo det blev det men inte så mycket att jag skulle lägga pengarna igen på det. (Monterade i några fönster men sen kom jag av mig så har en skiva kvar)
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
ja jag vet inte, jag ser bara plast och tejp framför mig och osynligt lär det ju inte bli och hur ser det ut om ett halvår? När tejpen åldrats och det börjar krulla loss................
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Det är ju luften mellan rutorna som är själva isoleringen, så att bara införa ett extra lager "ruta" ger inte säkert så väldigt mycket.
Om luften mellan rutorna stod helt still skulle den extra rutan inte tillföra något alls, typ.
Men nu har ju mellanrummet i ett tvåglasfönster en varm innerruta och en kall ytterruta, vilken driver på en konvektion, en luftström. Och det är denna som till stor del transporterar värmen mellan rutorna.
I övrigt är det strålning (där mellanrutan kan ge lite positivt bidrag, beroende på hur den fungerar i främst infraröda området) samt värmeledning i luften.
Är avståndet stort mellan fönsterrutorna så blir det en kraftig konvektion, är det smalt så stör den uppåtgående luftströmmen och nedåtgående luftströmmen varandra.
Och så slutsatsen av allt jag skrev då.
Ja, den extra rutan kan bidra positivt, framförallt om du har ett relativt stort utrymme mellan ytter och innerglaset.
Men vinsten handlar nästan bara om hur mycket av konvektionen inne mellan rutorna du kan minska.
Och får du lite mer otätt ut mot omgivningen pga av extrarutan, så kan det faktiskt bli mycket sämre istället,
Om luften mellan rutorna stod helt still skulle den extra rutan inte tillföra något alls, typ.
Men nu har ju mellanrummet i ett tvåglasfönster en varm innerruta och en kall ytterruta, vilken driver på en konvektion, en luftström. Och det är denna som till stor del transporterar värmen mellan rutorna.
I övrigt är det strålning (där mellanrutan kan ge lite positivt bidrag, beroende på hur den fungerar i främst infraröda området) samt värmeledning i luften.
Är avståndet stort mellan fönsterrutorna så blir det en kraftig konvektion, är det smalt så stör den uppåtgående luftströmmen och nedåtgående luftströmmen varandra.
Och så slutsatsen av allt jag skrev då.
Ja, den extra rutan kan bidra positivt, framförallt om du har ett relativt stort utrymme mellan ytter och innerglaset.
Men vinsten handlar nästan bara om hur mycket av konvektionen inne mellan rutorna du kan minska.
Och får du lite mer otätt ut mot omgivningen pga av extrarutan, så kan det faktiskt bli mycket sämre istället,
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag köper era argument och lägger ner tankarna kring detta. If it's to good to be true, it probelly is..