7 202 läst · 24 svar
7k läst
24 svar
Fuktskadad vind på nytt hus
Du har en av de finaste vindarna jag sett på länge och dessutom har du hittat orsaken till den lilla påväxt du har.A annakimi skrev:
Plugga röret nu.
Gnäll på byggaren så dom åtgärdar men verkar det trögt så slipa/tvätta av råsponten till våren när det börjar bli varmt och gå vidare med livet.
Då ska du se grannens vind, inte en endaste litet märke på hela vinden.O [old rusty] skrev:
Japp, fick svar av Mjöbäck nu, de ska komma i början på nästa vecka. Plugga röret, slipa å boracol. Så förhoppningsvis går de fint att sälja ändå 😬
Hade inte nöjt mig med slipning och boracol om råsponten har svällt. Ingen fuktexpert som hade godkänt det. Skulle ta in en sakkunnig (typ byggdoktor) som tittar på det och godkänner handlingsplanen.
Vad menar du med "trodde aldrig"?A annakimi skrev:Byggde ett kedjehus med totalentreprenad och flyttade in 2021. Huset är såklart slutbesiktat och jag valde nu efter 4 år att anlita Anticimex för en överlåtelsebesiktning. Då finner vi höga fuktvärden i råsponten i vinden och takstolar, och mögel. Ett radonrör som går från plattan och slutar på vinden har inte varit igenpluggad. Så fukt har spridit sig och de är som värst närmast de här röret.
Reklamerat till Mjöbäcksvillan men inte fått svar än. Är helt förtvivlad, trodde aldrig att något sånt här kunde hända i ett nytt hus.
Vad gör jag nu och hur tror ni att Mjöbäcksvillan kommer att agera. Är de liksom rättegång och år av konflikt nu?
Det är fortfarande människor som bygger huset.
Bara att åtgärda och gå vidare
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
Vore bra om du fick papper på det att felet är åtgärdat och ev. om de kom och besiktigade om ett par år.A annakimi skrev:
Dem kan vara hur kompetenta som helst.L lbgu skrev:
Samt så framkommer det ju att läkare och personal inom vården begår misstag även dem.
Så att kompetenta människor kan begå misstag inom bygg är inget konstigt
Kanske inte konstigt. Men man kanske ändå blir förvånad när de gör det. På samma sätt som man förvånas av att en läkare glömmer något i såret. Anlitar du ett proffs för att utföra ett arbete så förväntar du dig ett professionellt resultat.B Bozzen skrev:
Problemet i byggbranschen är antagligen att det finns väldigt många som inte ens med en generös benämning kan kallas proffs. Antagligen därför det blir så mycket anmärkningar på t.ex. nya hus.
Ja alltså dem var fyra pers på slutbesiktningen, att alla fyra missar det känns ju konstigt. Å under byggtiden, har varit många olika professioner där uppe å jobbat.L lbgu skrev:Kanske inte konstigt. Men man kanske ändå blir förvånad när de gör det. På samma sätt som man förvånas av att en läkare glömmer något i såret. Anlitar du ett proffs för att utföra ett arbete så förväntar du dig ett professionellt resultat.
Problemet i byggbranschen är antagligen att det finns väldigt många som inte ens med en generös benämning kan kallas proffs. Antagligen därför det blir så mycket anmärkningar på t.ex. nya hus.
Sen två års besiktning där de inte heller upptäcktes.sen borde ju jag givetvis upptäckt de själv oxå.
Byggde garage på egen hand. Fick hjälp att rigga takstolarna och råsponten. Givetvis regnande det som satan dygnet innan taket kom på plats. Några månader senare såg råsponten på 'vinden' ut precis som på TS bilder. Jag fick panik och behandlade med Mögel-fri. Fick informationen att råsponten kan bli sån eftersom träet antagligen inte var helt torrt när taket lades. Då kom även jag på att jag glömt borra ventilationshål vid gavelnocken (suck). Sen blev det inget mögel mer.
Summa summarium: blött trä och/eller avsaknad av ventilation kan snabbt ge möglig vind.
Summa summarium: blött trä och/eller avsaknad av ventilation kan snabbt ge möglig vind.