Hej,

Inte nog med att min sambo ligger inlagd på sjukhus med kommande bebis (som har lite bråttom ut) - i förrgår hittade jag också en skada i vårt badrum...

Badrummet (med plastmattor överallt) är från 1980 och en budgetrenovering genomfördes 2001 av min far (dåvarande ägaren).
I själva duschen monterade ha golvgips + primer + klinkers och kakel på väggarna, utanpå mattorna.
Tyvärr valde han att skruva fast golvgipset och det ena har lett till det andra så nu har mattan utanför själva duschutrymmet förhöjt sig (förmodligen golvspånet som svällt).

Vi räknar med att sätta in nya våtrumsmattor (inte vi, men låta nån annan göra det givetvis) men vad ska man räkna med för kostnad? Har läst nånstans att runt 500-600 kr / kvm? Har också läst att det handlar om halva priset jmfr med kakel+klinkers. Räknar man kakel/klinkers så hamnar man ju nästan jämt på 100 tusen för ett badrum, hamnar vi då på 50, kanske 60 tusen om vi kör våtrumsmatta, inkl inredning eller räknar jag för lågt?
Min svåger är snickare, svärfar kan ordna VVS-prylar så hjälp får jag ju.
Jag räknar med att riva hela skiten själv men att leja bort eventuellt spackling av fall + montering av nya mattor.

Vi har också ett vattenburet element på väggen, under fönstret, vars rör kommer upp ur golvet - måste de dras om inne i väggen också? Kruxet är att dessa vattenrör är knappt 0,5m från duschen idag så det känns ju rätt angeläget att göra va?

Tips på snygga våtrumsmattor?
Hur är IKEA:s badrumsskåp / kommoder?

Många frågor blir det...och så jävla typiskt att det skall hända precis just nu när sambon som sagt är inlagd på sjukan, jag är själv hemma med vår treåring och bebisen som är på väg redan har beräknat födelsedatum 10 mars...om hon/han inte behagar komma för tidigt då.
 
Det kan räcka med 60.000:- beroende på vad du väljer för prylar. River ni och låter mattläggare göra spackling och sätta ny matta kanske det går loss på 25.000:- efter rot. Sen kostar det lite i material beroende på hur mycket ni kommer behöva byta. Sen blir det ju nya möbler, porslin, blandare och kanske lite eljobb.
 
Japp, precis så vi räknar. Har redan fått uppgifter från byggfirma på att installera våtrumsmatta och de räknar med att det tar ca 8-10 timmar.
Det blir totalt ca 32 kvm våtrumsmatta så runt 25' för detta stämmer ju bra.

Återstår att se vad banken säger...
 
Ska ni riva upp golvet så flytta rören, ska ni inte det låt dom vara kvar. Det är min rekommendation.

Säkert vatten säger att inga genomföringar upp genom golv utom avlopp så du vet. Men sen får ni heller inte skarva rören i golvet eller väggen om ni drar om dom enligt säkert vatten, så hur ni än gör får ni nog göra avsteg från reglerna.
 
Grattis till bebisen.

Förhoppningsvis är det inte någon allvarlig fuktskada, men eftersom det fortfarande är den gamla plastmattan som är fuktspärr och den har blivit genomskruvad så har det nog sipprat igenom små mängder vatten under lång tid som har fått spånet att svälla och resa sig. Kakelfogar släpper ju igenom vatten.

Då det handlar om en budgetrenovering så föreslår jag en grå vinylmatta på golvet och målat system på väggarna. Om du t.ex. väljer antikvit färg på väggarna så behöver du inte ha en bruten färg, iallafall om du väljer becker system. Målat system är det absolut billigaste. Följ MVK:s branschregler.

Badrumsmöbler verkar vara fullständigt skitsamma vad du köper. Allt är ändå bara laminerade/folierade spånskivor. Det är märke och design du betalar för. Köp det billigaste som passar i ditt badrum. IKEA är helt okej. Har du målat system på väggarna är det dessutom lätt att laga hål snyggt (fyll med tätningsmassa och måla över) så det är enkelt att byta inredning på ett snyggt sätt om du lessnar på möblerna eller om de blir fuktskadade.

IKEAs blandade har fått mycket spö på bygghus men borde funka utmärkt i ett badrum. För även om det värsta tänkbara hander (dvs att blandaren havererar och vattnet sprutar) så gör det inte så mycket i ett våtrum. Du får en Olskär för under 200:-. Duschblandare behöver heller inte vara dyrt, du får en Gelia Aero för 1000:- och bara en blandarnörd kan skilja den från en Mora Rexx för 4000:-.
 
Nå ja, så mycket budgetrenovering så att jag kommer att måla väggar + använda IKEA:s blandare kommer jag inte sträcka mig till :)

Dessutom, kallar ni det budgetrenovering om man väljer plastmatta? Varför?
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
För att det är billigaste metoden.

Men det finns givetvis många som väljer plastmatta av andra skäl.
 
MikkoK skrev:
Dessutom, kallar ni det budgetrenovering om man väljer plastmatta? Varför?
Det undrar jag med. Matta eller kakel känns ju mer som en smaksak tycker jag.
 
Det var ju jag som sa det..
Jag fick helt enkelt intrycket låg kostnad var en viktig beslutsparameter. Men det finns som sagt många goda skäl att välja plastmatta framför kakel/klinker.
 
injonil skrev:
För att det är billigaste metoden.

Men det finns givetvis många som väljer plastmatta av andra skäl.
Billigaste metoden är väl matta på golv och målat på väggarna?
 
Vårt badrum, 2.3 x 2.10 kostade inkl spackling av golvspån, lokalt fall, plastmattor på golv och väggar, Och lim 12000 efter rot.
 
Angående det där med budget så tycker jag att målade väggar är ett väldigt bra alternativ på många sätt. Inte nog med att det är billigt, det verkar enkelt att göra själv och är flexibelt, dvs man kan lätt flytta på skruvhål och annat. Har man kakel/klinker är det mycket mindre flexiblelt, och plastmatta måste svetsas så det blir en synlig lagning. Dessutom kan man välja vilken kulör man vill på väggarna istället för att vara låst till ett utbud. Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha ett våtrum med målade väggar, även om jag anser mig ha råd med kakel/klinker.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Sådär ja...
 
Rivning påbörjad...

1z5q5ok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glöm inte byta golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.