4 765 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
fuktproblem vind!!! hjälp....akut
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
montera ångspärr i undertaken på övervåningen.. och kontrollera sedan luftspalterna i taksprången
ventilation är bra om den är balanserad.. ett litet undertryck ska finnas men bara lagom, altså inte för mycket för då ökar även risken för kalldrag och radoninträngning.
be någon att RÄKNA på en lagom ventilation till ditt hus...
ventilation är bra om den är balanserad.. ett litet undertryck ska finnas men bara lagom, altså inte för mycket för då ökar även risken för kalldrag och radoninträngning.
be någon att RÄKNA på en lagom ventilation till ditt hus...
Hej stab.76!
Det låter som om du är ganska ny på det här med husets olika delar och konstruktion.
Jag kan rekommendera en bok som heter "Husets ABC" av Per Hemgren & Henrik Wannfors från Ica bokförlag.
Den behandlar hur ett hus är uppbyggt från grund till tak, inklusive hur det fungerar med ventilation, värme m.m.
Jag fick den boken i present av min fru för ett antal år sedan. Bra och illustrativa bilder och förklaringar. Till skillnad från många andra böcker jag har läst i ämnet för nybörjare, så är den här på lite djupare nivå!
Mvh. Kim
Det låter som om du är ganska ny på det här med husets olika delar och konstruktion.
Jag kan rekommendera en bok som heter "Husets ABC" av Per Hemgren & Henrik Wannfors från Ica bokförlag.
Den behandlar hur ett hus är uppbyggt från grund till tak, inklusive hur det fungerar med ventilation, värme m.m.
Jag fick den boken i present av min fru för ett antal år sedan. Bra och illustrativa bilder och förklaringar. Till skillnad från många andra böcker jag har läst i ämnet för nybörjare, så är den här på lite djupare nivå!
Mvh. Kim
Produkter som diskuteras: "Husets ABC"
Husets ABC
Hemmafixarens bibel
479 kr inkl moms
Läs mer
LUFT IN----LUFT UT Man får inte glömma tilluften.Dessutom slipper man ofrivilligt drag.Luften går alltid den lättaste vägen.Man får antaga att luftflödet är efter behovet.Självdraget fungerar om kanaler är tillräcklig höjd,tillräcklig area,ej sidodragningar,eller strypningar i ventiler.Utförlsen av luft ur ett hus styrs av tilluften.Således troligen overvåningen kanske det inte kommer någon luft ur alls,till och med kanske går baklänges.
Vinden avluftas med "stora luftgaller"EJ GÄLLAR se industri stora galler luftgenomsläpp.Givitsvis går det att göra ett mek.system,som dimonsioneras efter husets volym samt personer o.dy. HEJ KNUT v HAGE
Vinden avluftas med "stora luftgaller"EJ GÄLLAR se industri stora galler luftgenomsläpp.Givitsvis går det att göra ett mek.system,som dimonsioneras efter husets volym samt personer o.dy. HEJ KNUT v HAGE
Produkter som diskuteras i tråden