JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Kan va en del av problemet ja. Slit bort den gamla isoleringen och kolla hur det ser ut. Jag hade liknande problem med min kanal från köksfläkten, det luktade mat i uterummet när man körde med fläkten. Det berodde delvis på ett fågelbo i kanalen och otäta skarvar. Hade kondens på vissa delar av råsponten.

Ta bort isoleringen som ändå måste bytas. Gå över och kolla skarvarna. Vill du ha kvar eterniten så täta skarvarna med ventilationstätning. Eftersom dina kanele går ihop och ut genom samma huv så hade jag satt en Östbergfläkt på huven och därmed fått mekanisk frånluft. Jag har låtit göra det på mitt hus.

[bild]
OK! Tack så mycket! Blir väl nån sorts avvägning där om man ska behålla eterniten och montera huv+fläkt eller om jag ska riva dem och dra nya spirorör. Fick en offert på det tidigare (av annan anledning, vi har väldigt dålig luft, därav min freshfläkt i badrummet) den låg på 24.000 efter ROT tror jag. Då ingick inte rivning men 3 nya rör till garderob, toa och kök samt isolering av dessa och kanalfläkt. Kändes rimligt tyckte jag men trodde jag kunde komma undan genom att montera freshfläkten och en köksfläkt med konstant flöde. Monterade du fläkten o kåpan själv? Om inte- får man fråga vad det kostade?

Det bör va vanlig mineralull i din isolering.

Har du fler kanaler eller är det bara från kök och badrum som går ihop?
ok skönt! Bara kök och badrum

Jag hade en lokal ventilationsfirma som monterade tilluftsdon i 3 sovrum, drog el och satte en steglös styrning, tillverkade adapterplatta i huven och gjorde en ny kåpa på huven med fläkt. Jag har tre kanaler som går upp i huven, tvättstuga, badrum och en toalett i källaren. Adapterplattan har då tre hål som täcker hålrummet i huven runt kanalerna för att kunna få drag i kanalerna. Betalade 15000 allt material ingick.

Hade jag varit du hade jag kastat ut eterniten och byggt nytt i spiro, jag bytte min eternitkanal från köket pga läckaget och fågelboet, jag var öndå tvungen att ta isär skitet pga boet.

Sen sätter du en sådan fläkt jag har istället för kanalfläkt.

Var i landet bor du?

Jag hade en lokal ventilationsfirma som monterade tilluftsdon i 3 sovrum, drog el och satte en steglös styrning, tillverkade adapterplatta i huven och gjorde en ny kåpa på huven med fläkt. Jag har tre kanaler som går upp i huven, tvättstuga, badrum och en toalett i källaren. Adapterplattan har då tre hål som täcker hålrummet i huven runt kanalerna för att kunna få drag i kanalerna. Betalade 15000 allt material ingick.

Hade jag varit du hade jag kastat ut eterniten och byggt nytt i spiro, jag bytte min eternitkanal från köket pga läckaget och fågelboet, jag var öndå tvungen att ta isär skitet pga boet.

Sen sätter du en sådan fläkt jag har istället för kanalfläkt.

Var i landet bor du?
Ok, låter rimligt allting.. Jag bor i Tyresö, stockholm. Det lät som ett bra pris du fick? Men då drog de inte nya rör och isolerade? Va det en snickarfirma eller jobbade de bara med ventilation?

Redigerat:
E ebenholt skrev:
Ok, låter rimligt allting.. Jag bor i Tyresö, stockholm. Det lät som ett bra pris du fick? Men då drog de inte nya rör och isolerade?
Ja det var nog ett hyffsat bra pris ja, jag har ju lättbetongstomme med tegelfasad så det behövs bra grejer för håltagning av tilluften.

Det var med befintliga rör. Dom går bara rakt upp, allt är samlat på samma ställe i huset. Smart byggt. Bara imkanalen som är separat och går in i murstocken. Men den är ny nu sedan en månad tillbaka.
Oisolerad vind med träbjälkar och nygjord trägolvsgång, isoleringsmaterial och rör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ebenholt
  • Laddar…
Ja det var nog ett hyffsat bra pris ja, jag har ju lättbetongstomme med tegelfasad så det behövs bra grejer för håltagning av tilluften.

Det var med befintliga rör. Dom går bara rakt upp, allt är samlat på samma ställe i huset. Smart byggt. Bara imkanalen som är separat och går in i murstocken. Men den är ny nu sedan en månad tillbaka.
[bild]
Jag förstår.. Det är alltså dessa 3 som är ombesörjer din ventilation, alltså din mekaniska frånluft? Köksfläkten, går den i en egen pipa då eller har du kolfilter på den? För den bör kanske inte komma upp i samma huv här då det blir fläkt på fläkt?

E ebenholt skrev:
Jag förstår.. Det är alltså dessa 3 som är ombesörjer din ventilation, alltså din mekaniska frånluft? Köksfläkten, går den i en egen pipa då eller har du kolfilter på den? För den bör kanske inte komma upp i samma huv här då det blir fläkt på fläkt?
Helt rätt, den är helt separat och går in i murstocken, det var där jag hade problem med otäta skarvar och fågelbo. Fågelboet täppte helt igen kanalen och trycket från köksfläkt gjorde att det bara läckte ut på vinden. Jag har öppen takfot så det var därför det luktade mat i uterummet. :crysmile:

Isoleringen runt kanalen stank av gammal matos. Säkert varit täppt i 15 år. Vi har bara bott här i ett år.

Helt rätt, den är helt separat och går in i murstocken, det var där jag hade problem med otäta skarvar och fågelbo. Fågelboet täppte helt igen kanalen och trycket från köksfläkt gjorde att det bara läckte ut på vinden. Jag har öppen takfot så det var därför det luktade mat i uterummet. :crysmile:

Isoleringen runt kanalen stank av gammal matos. Säkert varit täppt i 15 år. Vi har bara bott här i ett år.
:rofl:
Skarvarna va otäta som du sa men jag kunde inte se någon direkt fukt i eller kring dem, däremot va insidan av kåpan dygnsur, gissar nu att det mesta av vattnet runnit ner därifrån. Jag torkade ur med papper så gott det gick och bytte den blöta isoleringen mot ny torr. Freshfläkten får förbli avstängd. Nu blir det att ta in offerter på en liknande lösning som du gjort. Jag tänker mig då eventuellt (Du får gärna inflika om det är något du reagerar på) :

4 nya friskluftsventiler, riva båda gamla eternitkanalerna, 1 nytt spirorör till taket i köket och ett till badrummet, dessa 2 går ut i en ny östberg, bort med gamla kåpan. Köksfläkten får väl gå på kolfilterfläkt då kanske.

Tack för hjälpen!

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Om det finns plats under huven så dra hellre två spirokanaler, man bör ha en separat imkanal, då kan du ha köksfläkten kvar.

Isoleringen runt måste inte bli blöt, men den varma fuktiga luften som eventuellt sipprar ut därifrån kan kondensera någonstans, om det närmaste är din kalla plåthuv så kan det va därför det blir blött. Om du nu drar nya kanaler så lär du märka om det blev en förbättring.

Hursom så är det skönt med nya saker som man vet är tätt. :D

Om det finns plats under huven så dra hellre två spirokanaler, man bör ha en separat imkanal, då kan du ha köksfläkten kvar.

Isoleringen runt måste inte bli blöt, men den varma fuktiga luften som eventuellt sipprar ut därifrån kan kondensera någonstans, om det närmaste är din kalla plåthuv så kan det va därför det blir blött. Om du nu drar nya kanaler så lär du märka om det blev en förbättring.

Hursom så är det skönt med nya saker som man vet är tätt. :D
Kanske uttryckte mig slarvigt men tänkte alltså ta bort båda eternitkanalerna när jag ändå håller på och byta ut mot 2 spirorör, båda dessa ska mynna ut i den nya takfläktskåpan, spiron till badrummet kommer gå likadant men det till köket får gå till en ventil i taket istället för till köksfläkten. Eftersom jag nu då får frånluft i taket där så kanske det räcker med kolfilterfläkt som blåser ut i rummet. Vad tror du, är det snålt med bara 2 frånluft på 90m2 (2,5 personer + katt) :)

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Spontant känns det bättre med en fläkt som tvingar ut ångan än att den ska åka upp i taket. Kolfilter är inte i närheten av riktigt utsug.

Spontant känns det bättre med en fläkt som tvingar ut ångan än att den ska åka upp i taket. Kolfilter är inte i närheten av riktigt utsug.
Hmm ok.. Det finns ingen risk att den nya mekaniska frånluften i kökstaget tar luft ifrån imkanalen när köksfläkten är avstängd då? :thinking: Eller löser ett tätt kallrasskydd det? Isåfall skulle de kanske kunna dra ett nytt kort spirorör och ta ut det på gaveln på vinden (trä), köket ligger väldigt bra till för det, eller får man andra problem då, typ ånga i takfoten? :D Annars blir det ju att öppna upp ett till hål i taket antar jag eftersom den nya östbergaren ska sitta där den gamla huven är idag.

Eller kan alla 3 spirorör samsas under östbergshuven på nåt vis, där 2 av dem går till takmotorn och den 3e (imkanalen) bara är?

Hittade lite trådar på ämnet om imkanal på gaveln och det verkar ju inte helt optimalt..

Du vill inte koppla imkanalen på takfläkten, däremot skulle du kunna ha två takfläktar, en för imkanalen och en för frånluften. Men hur har du det i tvättstugan, ingen frånluft där? Och extra WC?

Om man ändå är igång och bygger om så kanske det vore bra med frånluft där också?

Allt går att lösa, leta upp en ventilationsfirma som får komma ut och spåna på lite lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.