C capisch skrev:
tack så mycket för svar. Hur menar du med att ”så länge som det ser ut som det gör, är det ingen fara?” Lägger till ytterligare bild, är det värre om fukten kryper upp hela vägen? Obs vi har golvvärme och klinkers på golvet, men det kanske är fasad och syll på andra ställen som ligger värre till.
Jag menar att det ser bra ut, då inte fukten gått hela vägen upp. Då är syllen torr och inget kan ta skada. Det är dock ingen fara om fukten skulle krypa hela vägen upp, om det bara sker ibland.
Vidare är det bra att det inte växer alger eller mossa på grunden. Det betyder att den är torr för det mesta, och blir bara fuktig efter regn.
Det är dessutom rent och snyggt runt grunden. Ingen växtlighet eller något organiskt som kan skapa problem.
Marknivån är sedan, som sagt, lite hög. Men så länge den inte biir högre ska det inte vålla några problem.
Att du sedan har golvvärme gör att du kan vara ännu lugnare.

Tack så mycket för svar, det var lugnande att höra detta :)

H Hybro skrev:
Åtgärdade min krypgrund i sommras. Ytongbalk på högkant, stående på gjuten grundsula.

Ett lager med kallasfaltprimer.
Två lager kallasfalt.
Platonmatta hela vägen ned.

Dräneringsslang med fall.

Singelggrus.
Hej! Hur mycket kostade det totalt? Gjorde du det själv?

Minns inte exakt, men med eget arbete, skottning för hand och återvinning av singel, så tycker jag mig minnas 7000 kr.
16 + 8 meter.

Sover gott nu. Klarar sig så länge jag lever.

Redigerat:
  • Gilla
Reber
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag menar att det ser bra ut, då inte fukten gått hela vägen upp. Då är syllen torr och inget kan ta skada. Det är dock ingen fara om fukten skulle krypa hela vägen upp, om det bara sker ibland.
Vidare är det bra att det inte växer alger eller mossa på grunden. Det betyder att den är torr för det mesta, och blir bara fuktig efter regn.
Det är dessutom rent och snyggt runt grunden. Ingen växtlighet eller något organiskt som kan skapa problem.
Marknivån är sedan, som sagt, lite hög. Men så länge den inte biir högre ska det inte vålla några problem.
Att du sedan har golvvärme gör att du kan vara ännu lugnare.
Bara en fundering... Där fukt vandrar uppåt... Hos mig blev det genom åren issprängning. Putsen lossnade.
Men så kanske det inte kan bli i TS fall?

R
H Hybro skrev:
Bara en fundering... Där fukt vandrar uppåt... Hos mig blev det genom åren issprängning. Putsen lossnade.
TS har ingen puts utan troligtvis ett L-element med en cementfiberskiva ytterst..

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Alltså frostsäker även fylld med vatten?

R
H Hybro skrev:
Alltså frostsäker även fylld med vatten?
Ja, vi har använt oss av L-element i över 25år och inga frostskador på det sättet..
Däremot kan dom lossna ifrån cellplasten men det är oftast dåligt limmat då eller fel på limmet..

H Hybro skrev:
Precis som @Rejäl säger. Så det ska inte utgöra någon risk.

Såå bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.