Hej, när det nu har regnat mycket hos oss så börjar det krypa upp vatten på vår betongplatta runt huset, se bilder. Tror ni det kan bero på otillräcklig dränering? Vi har stuprör som går ner under mark och är nog påkopplat dagvattenkasetter. Där dagvattenkaseetterns ligger har det sett fuktigt ut vid dagar med dagg. (Se rektangulära fläckar på en av bilderna)

Tänkte kontakta ngn att spola och filma ledningar för att sedan ta kontakt med ngn dröneringsfirma. Är det rätt väg och gå tror ni?

Och kan vi vara illa ute eller kan det gå att åtgärda så det inte blir värre? Vi köpte huset för ett år sedan och det är byggt 2008, men finns ju risk att dräneringen it e är väl utförd eller att regn blivit värre.

MVH
Carolin

• Vit dubbeldörr med våt betongplatta framför, omgivet av röd träpanel och grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt pardörrpar ovanför grusbelagd mark, med fuktig fläck närmast dörrarna som kan indikera dräneringsproblem.
    Skapa konto
  • Grusgång vid husvägg med fuktfläckar på marken.
    Skapa konto
Sådant har jag med. gräv upp så du kommer ca 5 - 10 cm under plattan, ( djupare om du vill ) Sätt en Platon eller liknande mot plattan och ner i botten där du gävt, som sticker över mark ca 5 cm eller högre.
Betongplattan suger åt sig väta/fukt, full normalt.

Läst lite om detta och vet ej om det är aktuellt om en har en befintlig betongplatta? Men det är vad du också har? Dvs ingen krypgrund eller källare… Det står bl a ”Hus byggda på en betongplatta kan också förses med en platonmatta. Den läggs då ovanpå betongplattan och agerar då både som fuktspärr och som viss isolering. Isoleringen kommer sig av distanserna som skapar en luftspalt.”

Behöver det åtgärdas eller kan jag låta detta vara?

Ska marknivån vara så hög?

Grusbelagd mark intill röd byggnad med vitt dörrkarm, markerad med röd pil för att visa höjdskillnad.
Skapa konto

Jag vet inte vad som är ok, men absolut det är hög marknivå.

Åtgärdade min krypgrund i sommras. Ytongbalk på högkant, stående på gjuten grundsula.

Ett lager med kallasfaltprimer.
Två lager kallasfalt.
Platonmatta hela vägen ned.

Dräneringsslang med fall.

Singelggrus.

• Gilla
Reber
  • Laddar…
Ok när jag läser om betongplatta, platta på mark, dvs inte krypgrund, så verkar det som att platonmattan ska läggas ovanpå, hittar ingen info att den ska ligga runtom, detta verkar gälla krypgrund, så det kanske är mer komplext om det är platta på mark… vet ej.

Jo, jag förstår detta.
Men visst handlar det om att hindra vatten stiga uppåt?
Eller har jag fattat fel?

Nu är det som så att platonmattan har bulor på baksidan som bryter lapillärefekten
Hindrar fukt att vandra uppåt.
Och man lägger mattan med list, strax under jordensanslutning .
Kommer inte att synas.
Listen ovan hindrar jord och annat att rasa ned bakom mattan.

Rätta mig om jag har fel.
Fibercementplatta, om det nu är sån på bilden, suger vatten?

Är det o k?

Hela problemet här är att fasaden ligger för nära marken, eller snarare att marknivån är för hög. Att sulan blir blöt är i sig inget problem och behöver inte åtgärdas. Det bör däremot finnas 150 till 200 mm till marken från fasaden. Då är det tillräckligt utrymme för att.

1. Fuktvandring utvändigt på kantelementen inte kommer nå fasad och syll.

2. Vattenstänk vid regn inte blöter ned undersidan av panelen och får den att ruttna.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Och för att bryta fuktvandring...

Absolut inget du behöver oroa dig för, och inget som behöver åtgärdas. Det som är fuktigt är ett kantelememt. Innanför den synliga betongen, sitter det 45mm cellplast-isolering, så fukten kommer inte in. Men betongen/putsen på dessa kantelement suger alltid fukt från omgivande mark. Det försvinner när gruset torkar.
Den enda anmärkningen man kan ha, är att marknivån är väldigt hög. Men så länge det ser ut som det gör, är det ingen fara.

Tack snälla för alla svar. För att summera så är det ok att
A AG A skrev:
Absolut inget du behöver oroa dig för, och inget som behöver åtgärdas. Det som är fuktigt är ett kantelememt. Innanför den synliga betongen, sitter det 45mm cellplast-isolering, så fukten kommer inte in. Men betongen/putsen på dessa kantelement suger alltid fukt från omgivande mark. Det försvinner när gruset torkar.
Den enda anmärkningen man kan ha, är att marknivån är väldigt hög. Men så länge det ser ut som det gör, är det ingen fara.
tack så mycket för svar. Hur menar du med att ”så länge som det ser ut som det gör, är det ingen fara?” Lägger till ytterligare bild, är det värre om fukten kryper upp hela vägen? Obs vi har golvvärme och klinkers på golvet, men det kanske är fasad och syll på andra ställen som ligger värre till.

• Närbild på en delvis öppen dörr med grusbelagd mark utanför, diskuterad i samband med golvvärme och eventuellt fuktproblem.
    Skapa konto
Bart Bart skrev:
Hela problemet här är att fasaden ligger för nära marken, eller snarare att marknivån är för hög. Att sulan blir blöt är i sig inget problem och behöver inte åtgärdas. Det bör däremot finnas 150 till 200 mm till marken från fasaden. Då är det tillräckligt utrymme för att.

1. Fuktvandring utvändigt på kantelementen inte kommer nå fasad och syll.

2. Vattenstänk vid regn inte blöter ned undersidan av panelen och får den att ruttna.
Ja jag kollade nu och det är ju inte 15 cm, se bild. Så behöver jag hålla koll att fukt inte vandrar upp för hela plattan ändå? Vad är alternativet annars? Sänka omkringliggande mark om en nu kan det?

• Tumstock mäter avstånd från mark till husgrundens nederkant, visar runt 22 cm. Gruset syns på marken.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.