4 830 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Fukt/ventilationsproblem krypgrund
Om du har uteluftventilerad krypgrund och jordlukt i huset så har du mögel någonstans
Prata med försäkringsbolaget om vilken hjälp du kan få
Förslag är att du tätar och isolerar krypgrunden samt installerar en styrd luftavfuktare och ser till att RF ligger så lågt du kan
Samt ett element som ser till att temperaturen är 10grader varmare än ute med ett övertryck med styrd fläkt som du kör från solsidan ev med solvärmelåda
Möglet sitter troligen i golvspånet mot trossbotten så en sanering kan bli omfattande
Prata med försäkringsbolaget om vilken hjälp du kan få
Förslag är att du tätar och isolerar krypgrunden samt installerar en styrd luftavfuktare och ser till att RF ligger så lågt du kan
Samt ett element som ser till att temperaturen är 10grader varmare än ute med ett övertryck med styrd fläkt som du kör från solsidan ev med solvärmelåda
Möglet sitter troligen i golvspånet mot trossbotten så en sanering kan bli omfattande
Ja spånskiva och fukt är riktigt jobbigt ihop med glasull i trossbotten det är mycket svårt att torkaB Bewearn skrev:
Så mögellukten kommer nog därifrån
Absolut inte fuktig inomhusluft blåst via krypgrundenD Derbyboy skrev:
Får du kondens på kalla ytor och sporer damm mögel
Övertryck i krypgrund kontrollerad temp o fukt 10 grader varmare än ute med så låg RF som det bara går ventilera ut vid torr väderlek
Ja man vill gärna ha övertryck så att inte fuktig luft kommer in i krypgrundenHandyman 1 skrev:
Men samtidigt vill man inte ha luft från krypgrunden in i bostaden förr så eldade man och sög luft från krypgrunden utifrån till eldstaden
Idag med ftx blir det knepigare
En liten följdfråga, det blev grävt en potatiskällare bredvid grunden som dom drog två ventilationsrör till från grunden.
I dom rören blåste det luft från grunden in till potatiskällaren varje gång jag kollade, fukthalten ligger mellan 80-90%.
Nu har jag pluggat ena röret och på det andra har jag satt en slang som går till ett rör upp mot taket med utsugsfläkt bara för att slippa ha luften från grunden in dit.
Behöver man ventilation till en potatiskällare och är det bra fukthalt? Inte sett något mögel där, än.
I dom rören blåste det luft från grunden in till potatiskällaren varje gång jag kollade, fukthalten ligger mellan 80-90%.
Nu har jag pluggat ena röret och på det andra har jag satt en slang som går till ett rör upp mot taket med utsugsfläkt bara för att slippa ha luften från grunden in dit.
Behöver man ventilation till en potatiskällare och är det bra fukthalt? Inte sett något mögel där, än.
Nu har jag varit i kontakt med ett företag som ska besikta min krypgrund gratis så får jag se vad dom säger.
Försäkringsbolaget tog inte på sig nåt alls för att det var en gammal skada och pekade på undersökningsplikt.
Igår efter jobbet upptäckte jag även att det kommer regnvatten in i ett rum, så det är ju också kul.
Även där hjälper inte försäkringen då taket är äldre än trettio år.
Någon som vet ungefär vad materialet kan kosta om man lägger nytt tak på det gamla och använder det gamla som kondensskydd? Ungefär 120 kvm²
Försäkringsbolaget tog inte på sig nåt alls för att det var en gammal skada och pekade på undersökningsplikt.
Igår efter jobbet upptäckte jag även att det kommer regnvatten in i ett rum, så det är ju också kul.
Även där hjälper inte försäkringen då taket är äldre än trettio år.
Någon som vet ungefär vad materialet kan kosta om man lägger nytt tak på det gamla och använder det gamla som kondensskydd? Ungefär 120 kvm²
Produkter som diskuteras i tråden