Hej, köpte i januari ett Älvsbyhus byggt 1975 som förra ägarna hade rökt inne i ungefär 30-40 år.
Efter sanering började det lukta unken källare inne i huset istället.

La ut plast på grunden i februari tror jag att det var, då upplevde vi ingen konstig lukt där nere.
Har sen dess varit ner några gånger och bland annat upptäckt lite svartmögel under blindbotten, samt att blindbotten har spruckit på två ställen.
Har sprayat mögelprickarna med något medel som jag blev rekommenderad att använda samt kört med en ozongenerator i kortare omgångar då ozonet kryper upp till huset.

Sist jag var ner upptäckte jag att det verkar bli en liten vattenansamling vid kraftigt regn, då det är en liten sänka vid en av ytterväggarna där det låg lite vatten ovanpå plasten.
Har även lagt ner en fuktmätare som jag kan övervaka via telefonen och fukten har legat under 80% så länge det inte regnar och blir riktigt fuktigt ute i längre perioder, då tar det någon dag innan fukthalten sjunker igen.

Har försökt läsa mig till vad bästa lösningen skulle vara men det är svårt, och jag vet inte hur försäkringsbolaget kommer hjälpa heller.

Måste jag skotta ur hela grunden och ersätta med nytt grus samt täta all ventilation för att borra hål och göra nya kanaler för fläkt/ar?
Nuvarande ventilation är bara en öppning mellan mur och "golv" på någon centimeter på tre sidor.

Lägger till bilder på två av tre sektioner under huset.

• Delvis upplyst krypgrund under ett hus med synlig plast på marken och bjälkar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå plast på grund med vattensamling och ventilationsrör i krypgrund under hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tas vattnet från stuprören omhand? Lutar marken ifrån huset?

Stuprören går ned i dränering och det är lutning åt två håll från huset

Vet att vissa skottar bort en dm och lägger plast men känns onödigt då det ändå blir mögel under plasten.
Hade/har dålig takavattning så har också stundvis pölar i krypgrunden eller efter all snö som tinat på våren.
Enda jag gjort är att skära upp små hål i plasten där pölarna blir så det får dräneras bort.

B Bewearn skrev:
Måste jag skotta ur hela grunden och ersätta med nytt grus samt täta all ventilation för att borra hål och göra nya kanaler för fläkt/ar?
1) Problemet verkar vara vatten som tränger in utifrån när det regnar. Det löser du inte genom åtgärder på marken inne i krypgrunden
2) Några enstaka mögelprickar här och där är inget problem. Mät fuktigheten och håll koll på grunden över tid så vet du om något behöver göras.

B Bewearn skrev:
Stuprören går ned i dränering och det är lutning åt två håll från huset
Där har du problemet.

Stuprören skall gå till dagvattensystemet. Att koppla stuprör på dränledning funkar inte i längden. Har du spolat dina dränrör det senaste?

Menade att dom går till dagvattenbrunn, rengjorde iallafall stuprören där dom går ner i backen nu i sommar och det låter som det är bra flöde i brunnen också då jag häller vatten.

Har också hört att några enstaka prickar är "normalt" men jag förstår inte var lukten kommer från? Kan det vara undertryck i huset som tar in luft via grunden då blindbotten är trasig på två ställen?

Kan sitta ”jordlukten” i isoleringen och trossbottenskivorna!

B Bewearn skrev:
Hej, köpte i januari ett Älvsbyhus byggt 1975 som förra ägarna hade rökt inne i ungefär 30-40 år.
Efter sanering började det lukta unken källare inne i huset istället.

La ut plast på grunden i februari tror jag att det var, då upplevde vi ingen konstig lukt där nere.
Har sen dess varit ner några gånger och bland annat upptäckt lite svartmögel under blindbotten, samt att blindbotten har spruckit på två ställen.
Har sprayat mögelprickarna med något medel som jag blev rekommenderad att använda samt kört med en ozongenerator i kortare omgångar då ozonet kryper upp till huset.

Sist jag var ner upptäckte jag att det verkar bli en liten vattenansamling vid kraftigt regn, då det är en liten sänka vid en av ytterväggarna där det låg lite vatten ovanpå plasten.
Har även lagt ner en fuktmätare som jag kan övervaka via telefonen och fukten har legat under 80% så länge det inte regnar och blir riktigt fuktigt ute i längre perioder, då tar det någon dag innan fukthalten sjunker igen.

Har försökt läsa mig till vad bästa lösningen skulle vara men det är svårt, och jag vet inte hur försäkringsbolaget kommer hjälpa heller.

Nuvarande ventilation är bara en öppning mellan mur och "golv" på någon centimeter på tre sidor.

Lägger till bilder på två av tre sektioner under huset.
Har haft liknande problem. Klimatet under huset är liknande en regnskog. Den varma fuktiga uteluften på höst/vår avsätter sig i det mer kyliga underlaget på plasten. Ventilationen i krypgrunden är kraftigt underdimensionerad därav att det bildas två klimatzoner , under huset och utanför huset. Jag satte en frånluftfläkt 100mm på fullvarv så stt den suger ut luft från grunden och att alla ventilationshål pluggas. Spillvärme från huset torkar ut grunden vart efter tills snustorrt. Kan påskyndas med avfuktare som man kan hyra.

B Bewearn skrev:
Menade att dom går till dagvattenbrunn, rengjorde iallafall stuprören där dom går ner i backen nu i sommar och det låter som det är bra flöde i brunnen också då jag häller vatten.

Har också hört att några enstaka prickar är "normalt" men jag förstår inte var lukten kommer från? Kan det vara undertryck i huset som tar in luft via grunden då blindbotten är trasig på två ställen?
Toppen!

Har du även spolat dränrören?

Har också varit inne på större fläkt med pluggad ventilation, men hur mycket värme kommer jag tappa ur huset då på vintern till exempel? Där jag bor kan det ju bli runt 30 minus på vintern.

Dränrören har jag inte spolat, dom vet jag inte ens var dom går riktigt.

Inte mycket tapp om golvbjälklaget är tätt, har själv kört så i 10 år

Okej, det låter ju bra.
Skulle jag kunna täta spalten mellan betong/hus med fogskum bara?

Jag vet att i syrrans hus täckte dom för all ventilation men drog två slangar ut på gräsmattan med galler på för tilluft och satte en modell större utsugsfläkt på motsatt sida som går konstant för att hålla luften från att stå stilla under huset.

Du har två vägar att öppna upp grunden mer så att det råder samma klimat där som utanför eller stänga till den och avluta med en fläkt och höja tempen där med hjälp av spillvärme.

Att blåsa in mer fuktig luft i grund verkar vara en dålig ide, blev så i vårt hus och det låg 10 hinkar vatten där efter 1 månad på våren. Vi har berg under så det var lätt att se och hinka ut det förstås.

Vi har en sluten varmgrund men under nybygget så öppnades ett hål i taket upp för ventilation men som inte var ansluten ännu plus att det enda hålet i grunden var öppet ut på 100mm samt att inspektionsluckan upp till huset var öppet och av skortenseffekten mellan dessa öppningar så avsatte sig utefukten sig under huset på kort tid. tog 1 månad att torka ur sedan naturligt.

Jo i nuläget är ju min grund uteluftsventilerad eller hur det nu hette, det är ju öppet runt i princip hela grunden.

Ska även höra med mitt försäkringsbolag och se vad dom säger innan jag börjar med nåt större projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.