1 005 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Fukt i källare på gammalt hus (1945)
Man kan ju också fundera vilken sorts färg som använts. Kanske vore läge att ta ner den gamla och måla nytt med färg som andas.
Vidare hade jag som tidigare föreslagits sett till att få till en bra ventilation. Även om uteluften är fuktig så får man rotation och när det sjunker ute så blir det såklart lägre inne också. Har man ingen rotation på luften så behövs inte så mkt fukt för att det skall bli värre.
Vidare hade jag också lagt klinker enligt föregående och man får helt enkelt leva med att golvet är kallt då det är just en källare.
Jag hade väntat med avfuktare och sett över föregående alternativ först. Du vill ha frisk luft i ditt hus oavsett.
Vidare hade jag som tidigare föreslagits sett till att få till en bra ventilation. Även om uteluften är fuktig så får man rotation och när det sjunker ute så blir det såklart lägre inne också. Har man ingen rotation på luften så behövs inte så mkt fukt för att det skall bli värre.
Vidare hade jag också lagt klinker enligt föregående och man får helt enkelt leva med att golvet är kallt då det är just en källare.
Jag hade väntat med avfuktare och sett över föregående alternativ först. Du vill ha frisk luft i ditt hus oavsett.
Är med på hur du tänker.D Dr Benz skrev:Man kan ju också fundera vilken sorts färg som använts. Kanske vore läge att ta ner den gamla och måla nytt med färg som andas.
köper nog en avfuktare oavsett eftersome det är något jag kan fixa idag.
Angående ventilation så funderar jag på att borra upp ett hål och köra en mekanisk frånluft i det rummet och då få lite flöde av varmluften från övervåningen ner i källaren eventuellt.
Tror du det är en vettig lösning eller är det bättre med en miniventilation typ Mitsubishi VL-50 som ser till att få snurr i det rummet?
Liknande trådar
-
Inredd källare - fukt och ventilation
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilation källare, sommar - hög luftfuktighet
Ventilation -
Hjälp! När slutar det lukta av asfalt? (Fuktisolering av källare)
Grund & Markarbeten -
Gammalt fuktskydd källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Fukt i källare, golvvärme i gammalt hus (byggt 1940, tillbyggt 1990)
Grund & Markarbeten