8 923 läst · 27 svar
9k läst
27 svar
FTX och torr luft. Idé.
Det var precis det som Josth skrev som jag avsåg, d.v.s. att de som kokar vattnet för att skapa ångan är att föredra eftersom t.ex. legionella inte överlever höga temperaturer.
Jag fick för mig att din var en sådan?
Jag fick för mig att din var en sådan?
Nä min modell är en "ultrasonisk luftfuktare", så ingen kokning i den verkar det som. Men jag är noggrann med rengöringen så jag tror inte det skall vara någon fara med legionella om man bara sköter den biten.
Däremot letar jag efter en hyfsat korrekt hygrometer, det verkar ju som att de flesta digitala som man kan köpa på kjell&o, clasohlsson med mera, är helt värdelösa om man skall tro på recensioner jag läst.
Däremot letar jag efter en hyfsat korrekt hygrometer, det verkar ju som att de flesta digitala som man kan köpa på kjell&o, clasohlsson med mera, är helt värdelösa om man skall tro på recensioner jag läst.
Luftfuktigheten ska ju helst ligga kring 50 %. Den ska helst inte ligga under 30 %!
Jag vet att det ibland är svårt att uppnå. Passivhusinstitutet t.ex. rekommenderar att reducera luftväxlingen (t.ex. till 0,3 oms per timme).
Att fukta luften är förstås en möjlighet, men det kostar pengar och energi om man nu fuktar via ventilationssystemet.
Jag vet att det ibland är svårt att uppnå. Passivhusinstitutet t.ex. rekommenderar att reducera luftväxlingen (t.ex. till 0,3 oms per timme).
Att fukta luften är förstås en möjlighet, men det kostar pengar och energi om man nu fuktar via ventilationssystemet.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hos mig är RH just nu 29% enligt mitt enkla instrument.
Jag kör konstant med 80 m3/h i FTXen vilket ger 0,31 oms/h.
Får kanske be hustrun att vattna blomkrukorna oftare
Jag kör konstant med 80 m3/h i FTXen vilket ger 0,31 oms/h.
Får kanske be hustrun att vattna blomkrukorna oftare
I muséer är det ofta viktigt att ha en viss luftkvalitet. t.ex. koggen (Hansekogge) på DSM museet i Bremerhaven kräver en viss luftfuktighet.
Blir t.ex. luftfuktigheten för hög tar det gamla träet upp fuktigheten och det kan medföra en viktsökning vilket i sin tur kan leda till statiska problem osv
Blir t.ex. luftfuktigheten för hög tar det gamla träet upp fuktigheten och det kan medföra en viktsökning vilket i sin tur kan leda till statiska problem osv
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, det kan man väl anta ;-)KnockOnWood skrev:
Man säger ju alltid att den relativa luftfuktigheten bör ligga mellan 30 % och 70 %
Men sen finns det vissa som tycker att det kan finnas en viss risk för husdammskvalster om uftfuktigheten blir för hög!
Temperaturer över 20 - 22 °C och relativa luftfuktigheter över 65 % kan ge ökad risk för husdammskvalster.
Medlem
· Västerbotten
· 126 inlägg
Har konverterat till ftx och fått mycket mindre luftfuktighet hemma.
Låg tidigare mellan 40 - 45% i rh men har nu sänkt det till 25-30%. Ingen kondens på fönster som var ett stort problem tidigare.
Finns det någon fara, förutom torr hud och slemhinnor, att ligga just under 30% i rh?
Låg tidigare mellan 40 - 45% i rh men har nu sänkt det till 25-30%. Ingen kondens på fönster som var ett stort problem tidigare.
Finns det någon fara, förutom torr hud och slemhinnor, att ligga just under 30% i rh?