41 554 läst · 43 svar
42k läst
43 svar
FTX och ljud - så blir du av med bullret
Vi har FTX i ett nytt hos och tyvärr är aggregatet i pannrummet vilket är nedanför vårt sovrum. Ytterväggen i sovrummet har fått ett dovt surrande stomljud som man helt enkelt måste lära sig vänja sig vid. Fick sänka farten på aggregatet (till låg, från medel) för att öht "acceptera" hur det lät. Det brummar in i kudden i princip. Håller man örat mot vägg så hör man hur något färdas med vibrationer igenom vägg. Detta hörs ingenstans annars i huset.
Aggregatet tar sen luft direkt ifrån ytterväggen för pannrummet, korta rör. Anar nått med dom, kommer inte gå få plats med någon ytterligare ljuddämpare där.
Skulle behöva ha en riktig expert som tittar på vad man kan göra...
Aggregatet tar sen luft direkt ifrån ytterväggen för pannrummet, korta rör. Anar nått med dom, kommer inte gå få plats med någon ytterligare ljuddämpare där.
Skulle behöva ha en riktig expert som tittar på vad man kan göra...
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Som sagt tidigare, jättebra tanke med artikeln men några viktiga bitar tycker jag saknas.
Själv jobbar jag en hel del med ventilationslösningar i kritiska ljudmiljöer (tex ljudstudios) där kraven är extremt högt ställda.
Jag upplever de vanligaste bullerproblemen i ventilationsanläggningar i bostäder bottnar i för höga lufthastigheter och felaktigt utförda montage.
Några exempel är:
avsaknad av ljuddämpare / feldimensionerade ljuddämpare
att ljuddämpare monteras felaktigt, tex efter halva sträckan på en kanal
att spjäll sitter för nära ljuddämpare
att aggregatet inte är mekaniskt frikopplat från såväl upplag som kanaler, tex via dukstos och ett avvibrerat upplag
En annan vanlig orsak till bullerproblem i äldre anläggningar är dåliga lager i aggregatet.
Själv jobbar jag en hel del med ventilationslösningar i kritiska ljudmiljöer (tex ljudstudios) där kraven är extremt högt ställda.
Jag upplever de vanligaste bullerproblemen i ventilationsanläggningar i bostäder bottnar i för höga lufthastigheter och felaktigt utförda montage.
Några exempel är:
avsaknad av ljuddämpare / feldimensionerade ljuddämpare
att ljuddämpare monteras felaktigt, tex efter halva sträckan på en kanal
att spjäll sitter för nära ljuddämpare
att aggregatet inte är mekaniskt frikopplat från såväl upplag som kanaler, tex via dukstos och ett avvibrerat upplag
En annan vanlig orsak till bullerproblem i äldre anläggningar är dåliga lager i aggregatet.
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Lägg upp en bild så ska du få svarJohnny Viking skrev:Vi har FTX i ett nytt hos och tyvärr är aggregatet i pannrummet vilket är nedanför vårt sovrum. Ytterväggen i sovrummet har fått ett dovt surrande stomljud som man helt enkelt måste lära sig vänja sig vid. Fick sänka farten på aggregatet (till låg, från medel) för att öht "acceptera" hur det lät. Det brummar in i kudden i princip. Håller man örat mot vägg så hör man hur något färdas med vibrationer igenom vägg. Detta hörs ingenstans annars i huset.
Aggregatet tar sen luft direkt ifrån ytterväggen för pannrummet, korta rör. Anar nått med dom, kommer inte gå få plats med någon ytterligare ljuddämpare där.
Skulle behöva ha en riktig expert som tittar på vad man kan göra...
Men i regel så här: Frilägg alla anslutningar från husets fasads. Dvs ta ut rören och ersätt dem med flexibla ljuddämpare och montera in dem med isolering runt om så de inte ligger stumt mot fasaden. Täta med elastisk fogmassa. Sätt fast alla rör til ventilationsanläggningen med gummisvep istället.
Sen kan det faktiskt vara så att det inte är kanalburet ljud du hör utan ljud som avges från aggregatet som inte dämpas i väggar och bjälklag, typiskt för lågfrekvent buller. Då behöver du dämpa det luftburna ljudet med solida material. Du får bygga ett nytt innertak i pannrummet eller något liknande!
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Det här tycker jag är den bästa boken på ämnet i sverige: http://www.formas.se/sv/Forskning/F...er/Ljuddimentionsering-av-ventilationssystem/
Här finns lite mer läsvärt, Swegons guide är riktigt bra också:
http://www.swegon.com/global/pdfs/acoustics/_sv/akustik-teknik.pdf
http://www.formas.se/PageFiles/10107/Lagfrekvent_bulller_fran_ventilationsanl.pdf
Här finns lite mer läsvärt, Swegons guide är riktigt bra också:
http://www.swegon.com/global/pdfs/acoustics/_sv/akustik-teknik.pdf
http://www.formas.se/PageFiles/10107/Lagfrekvent_bulller_fran_ventilationsanl.pdf
Jag har installerat FTX i mitt gamla hus från 1850. Ska BARA koppla in det så fort jag får tid och tillfälle. Har för övrigt jordvärme till radiatorer och golvvärme. För info...Marlen Eskilsson skrev:
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Prova denna då: http://archive-se.com/page/4017746/...er/Ljuddimentionsering-av-ventilationssystem/
Verkar som länken lagt av från i morse
Verkar som länken lagt av från i morse
Tack för infon. Ska undersöka mer hur det gjorts, men här är bild på insidan och utsidan så du förstår hur det ser ut nu. Det känns som att det skapas resonans någonstans.
Kravet på 0,35 l/s är enligt BBR och gäller för utrymmen där människor vistas mer än tillfälligt vid nybyggnad eller väsentlig ändring, så om man har en gillestuga eller sovrum i källare/suteräng gäller det där också.Marlen Eskilsson skrev:
Vad kostade det experten att få in den här 'artikeln'?
/Mido
Jag är själv en sådan som stör mig på missljud, så när jag gjorde en FTX-konvertering så var prio 1 att hålla ner ljud så mycket som möjligt!
Min lösning var att beräkna med en kunnig inom ventilation och redogöra för mina önskemål. För att summera här är ett par punkter som vi följde för att nå en i princip ljudlös anläggning!
* val av aggreggat som kan leverera projekterat luftflöde på ~40% eller mindre kapacitet av fläkthastigheten.
* Installation av aggregat så långt bort ifrån sovrum som möjligt.
* Installation av aggreggat på en markisolerskiva för att dämpa vibrationsljud/stomljud.
* Ej "stum" anslutning mellan kanalisation och aggreggat för att minimera vibrationer/stomljud. (Här kan man använda så-kallad "drasut", eller som i mitt fall valde jag 160mm-flexdämpare.
* Fasta ljuddämpare (fullängd) på till & frånluft.
* Öka spiro-dimension och större don för att få ner lufthastigheten över don. (Minsta diam125mm och 125mm don) Kan kräva ökad isolering av spiro på grund av potentiell effektförluft på grund av långsammare luftflöden.
* Flexljuddämpare installerade vid varje don, installerade i utdraget och böjt läge.
* Inte använda iris-spjäll eller andra spjäll, kanaldimensionering skall räcka för ett såpass litet system som enfamiljshus.
Med alla dessa punkter så ökade prislappen på min installation med ett par tusenlappar (flexdämpare och extra isolering, lite dyrare spiro och don på grund av större storlek) Men min anläggning är helt ljudlös! Ett svagt hummande kan erinras om man ställer sig på en pall med örat 1 decimeter från takdon i sovrummet men helt ohörbart ifrån "golvnivå".
I samband med konverteringen från F till FTX så sattes även spaltventiler vid fönster igen, och med detta gjort så har jag snarare TYSTARE nu än innan FTXkonverteringen! Så att få en tyst anläggning handlar helt och hållet på installationen/installatören!
EDIT: jag valde ett golvstående aggreggat på en tjock död markisolerskiva framför ett vägghängt aggreggat då vägghängda aggreggat kan ha en tendens av överföra vibrationer till stomme/vägg.
Min lösning var att beräkna med en kunnig inom ventilation och redogöra för mina önskemål. För att summera här är ett par punkter som vi följde för att nå en i princip ljudlös anläggning!
* val av aggreggat som kan leverera projekterat luftflöde på ~40% eller mindre kapacitet av fläkthastigheten.
* Installation av aggregat så långt bort ifrån sovrum som möjligt.
* Installation av aggreggat på en markisolerskiva för att dämpa vibrationsljud/stomljud.
* Ej "stum" anslutning mellan kanalisation och aggreggat för att minimera vibrationer/stomljud. (Här kan man använda så-kallad "drasut", eller som i mitt fall valde jag 160mm-flexdämpare.
* Fasta ljuddämpare (fullängd) på till & frånluft.
* Öka spiro-dimension och större don för att få ner lufthastigheten över don. (Minsta diam125mm och 125mm don) Kan kräva ökad isolering av spiro på grund av potentiell effektförluft på grund av långsammare luftflöden.
* Flexljuddämpare installerade vid varje don, installerade i utdraget och böjt läge.
* Inte använda iris-spjäll eller andra spjäll, kanaldimensionering skall räcka för ett såpass litet system som enfamiljshus.
Med alla dessa punkter så ökade prislappen på min installation med ett par tusenlappar (flexdämpare och extra isolering, lite dyrare spiro och don på grund av större storlek) Men min anläggning är helt ljudlös! Ett svagt hummande kan erinras om man ställer sig på en pall med örat 1 decimeter från takdon i sovrummet men helt ohörbart ifrån "golvnivå".
I samband med konverteringen från F till FTX så sattes även spaltventiler vid fönster igen, och med detta gjort så har jag snarare TYSTARE nu än innan FTXkonverteringen! Så att få en tyst anläggning handlar helt och hållet på installationen/installatören!
EDIT: jag valde ett golvstående aggreggat på en tjock död markisolerskiva framför ett vägghängt aggreggat då vägghängda aggreggat kan ha en tendens av överföra vibrationer till stomme/vägg.
Redigerat:
Bra förklarat Ropia. Med den infon, och vad jag vet idag skulle jag ställt högre krav samt sett till att mer gjordes för en tyst installation. Även fast jag påpekade att jag ville ha en tyst installation. Vi köpte ett hus där viss dragning redan var gjord och att placera på vinden gick inte.
Frågan är, kan jag ta mitt vägghängda och ställa på pelare med dämpare?
Frågan är, kan jag ta mitt vägghängda och ställa på pelare med dämpare?
Tack Ropia för bra inlägg, med många bra tips.
Vad används för typ av takdon eller väggdon i din installation?
Om det är som du säger att rördimensioneringen är tillräcklig för att balansera flöden mellan de olika rummen, och att spjäll av olika typ enbart skapar onödiga ljud i systemet så känns det lite onödigt att använda vanliga tilluftsdon med tallrik som man skruvar på, då dessa i princip också är en typ av spjäll.
Jag funderar på om det finns nån typ av fasta don att använda istället om genererar minimalt med ljud.
Jag skall själv bygga ett 100m2 hus, och tänkte göra något som liknar det du beskriver, då jag också lätt stör mig på oljud.
Vad används för typ av takdon eller väggdon i din installation?
Om det är som du säger att rördimensioneringen är tillräcklig för att balansera flöden mellan de olika rummen, och att spjäll av olika typ enbart skapar onödiga ljud i systemet så känns det lite onödigt att använda vanliga tilluftsdon med tallrik som man skruvar på, då dessa i princip också är en typ av spjäll.
Jag funderar på om det finns nån typ av fasta don att använda istället om genererar minimalt med ljud.
Jag skall själv bygga ett 100m2 hus, och tänkte göra något som liknar det du beskriver, då jag också lätt stör mig på oljud.
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Alla don har något typ av strypning. Annars kan du bara sätta på ett galler på röretKristoffer Hjorth skrev:Tack Ropia för bra inlägg, med många bra tips.
Vad används för typ av takdon eller väggdon i din installation?
Om det är som du säger att rördimensioneringen är tillräcklig för att balansera flöden mellan de olika rummen, och att spjäll av olika typ enbart skapar onödiga ljud i systemet så känns det lite onödigt att använda vanliga tilluftsdon med tallrik som man skruvar på, då dessa i princip också är en typ av spjäll.
Jag funderar på om det finns nån typ av fasta don att använda istället om genererar minimalt med ljud.
Jag skall själv bygga ett 100m2 hus, och tänkte göra något som liknar det du beskriver, då jag också lätt stör mig på oljud.
Vad som kan vara värt att veta som jag inte tror har skrivits tidigare här i tråden är att donen har både ljuddämpning och ljudalstring. Dvs donet dämpar inkommande ljud från kanal men genererar ljud när luft strömmar ut. Därav är det viktigt att som tidigare skrivits hålla låg hastighet på luften. Det finns i regel alltid mätdata på hur mycket ljud som alstras vid olika flöden. Här ska man nog hålla sig under 20 dBA från donet för att klocka in på helt tyst. Under 30 men helst 26 är normalen i nya lägenheter.
Ljud från aggregaten klarar sig med ett par stora dämpare på tilluft och frånluft och vettig avvibrering av aggregaten. Ha några meter och nån böj mellan aggregatet och första donet och inte för korta avstick från stora röret, då kan lågfrekvent ljud överföras vilket inte ljuddämparna i donen rår på så bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 72 inlägg
VI har problem med vårt aggregat som är installerat under vårt sovrum. Det kan höras till viss del i övriga rum också men inte så att det är störande utan mer att det hörs om man verkligen lyssnar efter det. I sovrummet går det inte att missa.
Läste ovan att man ska ha flexdämpare direkt på aggregatet, där har vi fasta dämpare som jag tycker är alldeles för små och hade tänkt byta av en anledningen men jag kanske skulle byta till flexdämpare istället? Har tidigare hört att det ska vara fasta dämpare direkt på aggregatet och flexdämpare till och från alla don. Spelar det någon roll ifall de fasta dämparna är runda eller kvadratiska?
Om jag ska byta till längre fasta eller till flexdämpare så måste jag sänka aggregatet så att det hamnar närmre marken, vore kanske lämpligt att ställa det på någon ställning då istället för att montera det mot väggen?
Läste ovan att man ska ha flexdämpare direkt på aggregatet, där har vi fasta dämpare som jag tycker är alldeles för små och hade tänkt byta av en anledningen men jag kanske skulle byta till flexdämpare istället? Har tidigare hört att det ska vara fasta dämpare direkt på aggregatet och flexdämpare till och från alla don. Spelar det någon roll ifall de fasta dämparna är runda eller kvadratiska?
Om jag ska byta till längre fasta eller till flexdämpare så måste jag sänka aggregatet så att det hamnar närmre marken, vore kanske lämpligt att ställa det på någon ställning då istället för att montera det mot väggen?