Just nu har jag pellets som värmekälla och funderar på att att skaffa ett FTX system för att minska uppvärminigskostnaderna och förbättra miljön i hemmet. Medan man ändå ska bygga ett FTX system så tänkte jag på Ftx med inbyggd värmeväxlare. Så att luften som kommer ut från hemmet är ännu kallare än den som tas in. Och då blåser det varmluft från ventilationsdon på taket i rummen.
Existerar ens sådana?
Existerar ens sådana?
Har ju funnits FTX med luftvärmeaggregat efter som värmer hela huset. Populärt på 80-/90-talet men försvann sedan i nybyggen. Har sina begränsningar och det går inte att reglera värmen rum för rum. Bättre med de system som är kopplade till golvvärme eller vattenburna radiatorer förutom själva ventilationen men de har också sina begränsningar. Efter att värmen återvunnits i FTX-växlaren så finns det bara begränsat med värme att återvinna i resten av luftströmmen under vintern.
Hittade i Kina. Förbrukning ca 700w, värme upp till ca 4.5kw.(stämmer säkert inte så bra bra, men ändå)
Fördelen är ju att du använder luft som är lite värmare än utomhusluften. Nackdelen är ju det begränsade luftflödet, du kan inte få igenom mer än vad du ventilerar. Kan vara bättre variant än att köra elektrisk värmare, sparar el.
Fördelen är ju att du använder luft som är lite värmare än utomhusluften. Nackdelen är ju det begränsade luftflödet, du kan inte få igenom mer än vad du ventilerar. Kan vara bättre variant än att köra elektrisk värmare, sparar el.
Detta är inte för uppvärmning av hela huset, detta är ett komplement som jag ser det. Eller som värmekälla vid varma klimat. Hellre än värmepump i ftx aggregatet än direktverkande el som jag ser det.Jonatan79 skrev:
Värma upp via luft är inte det luft-luft pumpar gör?
Ett FTX-aggregat som bygger på värmepumpsprincipen är en sorts LLVP, med med lite andra luftflöden.Jonatan79 skrev:
Ett FTX-aggregat som bygger på värmepumpsprincipen är en sorts FLVP, men som värmer tilluften istället för vatten.
Ett FTX-system är inte primärt för värmeförflyttning utan ventilation med värmeåtervinning.
Jo, svårt att sprida värmen då som sagt. Vatten är bästa värmebärare.K Kbygg skrev: