Just nu har jag pellets som värmekälla och funderar på att att skaffa ett FTX system för att minska uppvärminigskostnaderna och förbättra miljön i hemmet. Medan man ändå ska bygga ett FTX system så tänkte jag på Ftx med inbyggd värmeväxlare. Så att luften som kommer ut från hemmet är ännu kallare än den som tas in. Och då blåser det varmluft från ventilationsdon på taket i rummen.
Existerar ens sådana?
 
Det fins . Titta på nilan.dk
 
Har ju funnits FTX med luftvärmeaggregat efter som värmer hela huset. Populärt på 80-/90-talet men försvann sedan i nybyggen. Har sina begränsningar och det går inte att reglera värmen rum för rum. Bättre med de system som är kopplade till golvvärme eller vattenburna radiatorer förutom själva ventilationen men de har också sina begränsningar. Efter att värmen återvunnits i FTX-växlaren så finns det bara begränsat med värme att återvinna i resten av luftströmmen under vintern.
 
  • Gilla
Kbygg och 1 till
  • Laddar…
Hittade i Kina. Förbrukning ca 700w, värme upp till ca 4.5kw.(stämmer säkert inte så bra bra, men ändå)
Fördelen är ju att du använder luft som är lite värmare än utomhusluften. Nackdelen är ju det begränsade luftflödet, du kan inte få igenom mer än vad du ventilerar. Kan vara bättre variant än att köra elektrisk värmare, sparar el.
 
  • Värmekänslig enhet med fläkt och kylflänsar från Kina, förbrukar cirka 700w och ger värme upp till 4,5kw, använder varm luft för att spara el.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema som beskriver arbetsprincipen för en värmepump som kombinerar luftenergiåtervinningsteknik för ventilation, luftförkylning/förvärmning, avfuktning och rening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kbygg skrev:
Hittade i Kina. Förbrukning ca 700w, värme upp till ca 4.5kw.(stämmer säkert inte så bra bra, men ändå)
Skräp! Att förflytta värme via luft är det minst bästa.
 
  • Gilla
Antemoo och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skräp! Att förflytta värme via luft är det minst bästa.
Detta är inte för uppvärmning av hela huset, detta är ett komplement som jag ser det. Eller som värmekälla vid varma klimat. Hellre än värmepump i ftx aggregatet än direktverkande el som jag ser det.
Värma upp via luft är inte det luft-luft pumpar gör?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skräp! Att förflytta värme via luft är det minst bästa.
Ett FTX-aggregat som bygger på värmepumpsprincipen är en sorts LLVP, med med lite andra luftflöden.

Ett FTX-aggregat som bygger på värmepumpsprincipen är en sorts FLVP, men som värmer tilluften istället för vatten.

Ett FTX-system är inte primärt för värmeförflyttning utan ventilation med värmeåtervinning.
 
K Kbygg skrev:
Detta är inte för uppvärmning av hela huset, detta är ett komplement som jag ser det. Eller som värmekälla vid varma klimat. Hellre än värmepump i ftx aggregatet än direktverkande el som jag ser det.
Värma upp via luft är inte det luft-luft pumpar gör?
Jo, svårt att sprida värmen då som sagt. Vatten är bästa värmebärare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, svårt att sprida värmen då som sagt. Vatten är bästa värmebärare.
Men erkänn, en inbyggd värmepump är en smartare/ mer miljövänlig/ ekonomisk lösning än förvärmare som jobbar med direktverkande el.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, svårt att sprida värmen då som sagt. Vatten är bästa värmebärare.
Med andra ord så säger du att en LLVP är dålig värmeförflyttare?
 
Lite andra flöden på en llvp än man normalt har på tilluften till ett rum dock
 
K Kbygg skrev:
Men erkänn, en inbyggd värmepump är en smartare/ mer miljövänlig/ ekonomisk lösning än förvärmare som jobbar med direktverkande el.
Svar JA!
 
  • Gilla
Kbygg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med andra ord så säger du att en LLVP är dålig värmeförflyttare?
Svar JA. Sämre än vattenburet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar JA. Sämre än vattenburet.
Vilken är sämst respektive bäst mellan FTX-aggregat med roterande värmeväxlare eller ett FTX-aggregat med korsströmsväxlare eller ett FTX-aggregat med värmepump?

Det är FTX-system som TS är ute efter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken är sämst respektive bäst mellan FTX-aggregat med roterande värmeväxlare eller ett FTX-aggregat med korsströmsväxlare eller ett FTX-aggregat med värmepump?

Det är FTX-system som TS är ute efter.
Demmpa Demmpa skrev:
alternativ 3.
Alt. 3. Men TS har ju redan vattenburet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.