Är alla tillufts och frånluftsrör bra isolerade?
Rt400s är ju en motströmsvärmeväxlare. De har bäst verkningsgrad, borde lätt ha >90% verkningsgrad. Min tilluft är aldrig kallare än typ 15 , använder aldrig tillskottsvärme i FTXen.
Något är generalfel!
Rt400s är ju en motströmsvärmeväxlare. De har bäst verkningsgrad, borde lätt ha >90% verkningsgrad. Min tilluft är aldrig kallare än typ 15 , använder aldrig tillskottsvärme i FTXen.
Något är generalfel!
Instämmer i att ni har något generalfel. Att tilluften skulle vara så mycket kallare än frånluften vid de utetemperaturerna. Är ftx-lådan tät? Isolering kring ventrör?
Ja, de är isolerade. Låter som att det inte alls fungerar som det ska, antar jag borde ringa hit nån att titta på det?L largab skrev:
Ja, 20-22. Ett par grader varmare på nedervåningen där vi endast har golvvärme. Det enda som larmat är filter och det bytte jag förra helgen.M MrJimmy skrev:
Ja, rören går på kallvind och är isolerade
Nu har den börjat larma för filter igen trots att de är helt nya 😩
Det finns även en drivrem som kan ställa till det, om du har en roterande växlare.
Nä, jag insåg det så jag resettade det nu ikväll.H Håbbe01 skrev:
Det har inte varit minusgrader sen jag var och skruvade på den men ska bli det igen. Just nu lutar jag åt att kolla vad tilluften blir och går det ner mot 5-10 grader igen så får jag ringa hit någon tekniker som vet vad den gör
Går båda fläktarna?
Är värmeväxlarelementen insatta och rättvända?
Är värmeväxlarelementen insatta och rättvända?
Liknande trådar
-
Ftx ventilation i 70-tals hus (entréplan+källare) bra eller dåligt?
Ventilation -
FTX - bara frånluft i källaren eller inte ventilera källaren alls?
Ventilation -
Installera FTX - skippa källaren?
Ventilation -
Vilka nackdelar med ftx-aggregatet placerat i källaren?
Ventilation -
Vilket mini-FTX är bäst för ventilation i källare/garage?
Ventilation