Hej,
Bor i ett hus med bergvärme och ftx och trots det har vi det väldigt kallt. Nu när kylan kom till Stockholm var tilluften på ftx nere på 5 grader och vi hade runt 18 i sovrummet, cirka 2 grader lägre än önskat. Just nu är det 6 grader utomhus och tilluft är 13 grader.
Är det verkligen normalt med så kall tilluft? Jag har ställt in den så att eftervärmaren är på och att tilluften ska vara 21 grader. Funderar på att ställa ner den på lägsta läget för att slippa att det blåser kallt. Det känns även väldigt dumt och dyrt att bergvärmen går för fullt och så blåser ftx:en in iskall luft.
Har en REC Indovent RT400S-EC
Bor i ett hus med bergvärme och ftx och trots det har vi det väldigt kallt. Nu när kylan kom till Stockholm var tilluften på ftx nere på 5 grader och vi hade runt 18 i sovrummet, cirka 2 grader lägre än önskat. Just nu är det 6 grader utomhus och tilluft är 13 grader.
Är det verkligen normalt med så kall tilluft? Jag har ställt in den så att eftervärmaren är på och att tilluften ska vara 21 grader. Funderar på att ställa ner den på lägsta läget för att slippa att det blåser kallt. Det känns även väldigt dumt och dyrt att bergvärmen går för fullt och så blåser ftx:en in iskall luft.
Har en REC Indovent RT400S-EC
Ftx värme inte huset utan ger en komfortabel tilluft utan kallras och räcker inte värmeväxlare till så går eftervärmaren in. Men tilluft på Ftx bör inte stå mycket högre än 15-18 för att uppnå målet. 6 in och 13 ut låter väl dåligt men då är väl inte elvörmaren på?
Jag bytte filter förra helgen. Däremot har jag inte rengjort något, brukar man det? Jag skulle kunna ställa upp den men det känns lite onödigt om allt uppvärmande blir ogjort av ventilationen. Skulle vilja börja med att få ordning på det och sen kan jag ställa upp den om det fortfarande är kallt.J Josth skrev:
Det är min första vinter i huset så håller fortfarande på att lära mig hur allt fungerar.
Jo, jag tror den är på. Har följt instruktionsboken för att få det så varmt som möjligtH Håbbe01 skrev:
Slänger in lite bilder här. + lyser vilket står för att eftervärmaren är igång. Bypass lyser inte och är därför inte igång.H Håbbe01 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som ovan skrivit, kolla så att värmeväxlarna inte är uttagna eller att aggregatet är inställt på sommarläge.
Tycker det verkar vara som att den knappast återvinner speciellt mycket värme alls.
Tycker det verkar vara som att den knappast återvinner speciellt mycket värme alls.
Är det något man brukar ta bort? Jag vet inte vad det är så jag får gräva i instruktionsboken hur man hittar värmeväxlaren. Den borde inte vara inställd på sommarläge, för då hade väl bypass lyst?Huddingebo skrev: